TO ekstreme "mammadalter"

glamaria

Gift med forumet
Jeg holder på å bli gal! Har ei lita datter som nettopp ble 1 år. Hun har alltid vært mammadalt og skal bæres/være oppå meg hele tiden. Hun er så liten at det tenker jeg er alderen. Men så har vi også en 3-åring som den siste måneden har blitt helt ekstremt mammadalt. Nå sitter de begge to oppå meg hele tiden og så skriker/krangler de begge fordi den andre får sitte på fanget. Storebror vil ikke ha noe med noen andre enn mamma å gjøre. Han vil ikke i barnehagen eller på besøk til besteforeldre. Han vil bare være hjemme og helst oppå meg. Han har også vært mer sint den siste måneden, men han er jo i trass-alderen da... Det er så rart fordi han har aldri vært mammadalt før, ikke en gang som baby. Har alltid vært veldig selvstendig og elsket å være sammen med besteforeldre uten at mamma skulle være med.

Noen som har vært borti at 3-åringer plutselig blir sånn? Hvordan taklet dere isåfall det og gikk det over?

Kan det hende det er fordi han ser at minsten er sånn? Og at hun får sitte på fanget til mamma om hun "sutrer" og da gjør han det samme? Sjalusi?

Jeg har en på 2,5 år som er veldig mammagutt, han får spader når storesøster skal sitte på fanget også. Jeg forklarer at hun også vil, på samme måte som ham og at jeg har god plass til begge, så kan vi kose oss alle sammen :)

Er enig i at det kan høres ut som sjalusi, og det kommer nødvendigvis ikke når den nye babyen kommer, men kan komme senere og. Mellom gutta mine er det 5,5 år og vi hadde en periode med sjalusi da minsten var rundt 2,5 og eldste var 8 for det var en tid det skjedde mye og eldste ble sendt til faren. Eldste ble kranglete men dette gav seg ganske fort. Håper det gjør det hos dere og.

Back
Topp