tissing og ul

teba

Gift med forumet
det står på innkallingsbrevet deres at sitat:
"For å gjere undersøkelsen betre, ver vennleg og ikkje tisse ca.4 timer før undersøkelsen."
det gjer ihvertall det på mitt..gjer det ikkje på doka innkalling da? det gjer det på foorige ul-innkalling eg hadde med lisja og!!

Står ikke noe på min innkalling, men uansett var det jo et godt råd da [:)]
Skal huske det før neste UL 21. aug. Håper de kan se kjønnet på smårollingene da, sånn at jeg får forberedet meg LITT iallefall![:D]

Det har eg ikke lagt merke til på min...finner den ikke i farta.. men koffor ikke?

Har aldri jeg fått beskjed om. Har fått beskjed om å prøve å tisse rett for undersøkelsen jeg fordi bildene blir klarere med tom urinblære.
Har ikke noe spesielt greie på dette, men det er det jeg har fått beskjed om alle gangene jeg har vært på UL

Kommer aldri til å klare å la vær å tisse på 4 timer uansett jeg.....[:D]

merkeleg står på begge mine innkallinger og det var dette legen sa igår..og forrige gang..hm

Ja, merkelig at det er ulik praksis ved de ulike helsestasjonene/sykehusene.

hmm, står ikke det på innkallelsen min, men jeg har lest tidligere at hvis man skal ta tidlig UL anbefaler de dette. For at ting skal synes bedre! :)

Sto ikke noe i mitt brev, heller, og jeg tisset rett før og de så da det de trengte hos meg. Men når vi var i Glasgow på UL var vi på "Early Pregnancy" enheten og der hang det oppslag om at en del ul-typer ble lettere med full blære og at man derfor skulle spørre personalet før man evt. gikk på do. Det kan jo stemme med det Wibe sier om at de anbefaler det ved tidlig UL?

det står på min ordinøre innkalling altså frå uke 17 -19.og det er jo ikkje tidleg!
med det er vel bare ulik praksis på det som med alt anna!! eg trudde bare det var vanleg alle plasser!

fant dette på LOMMELEGEN.NO om ultralyd..:

"Ultralyd er høyfrekvente lydbølger. De kan ikke høres, men vi kan utnytte ekkoet. Når ultralydbølgene treffer på noe, blir lite eller mye av bølgene sendt tilbake som lydløst ekko. Hvor mye som blir sendt tilbake, er avhengig av hva slags stoff bølgene treffer. Noen stoffer sender mye av bølgene tilbake, andre stoffer slipper bølgene gjennom, og bare en liten mengde reflekteres.
Av: [link=http://www.lommelegen.no/kontakt/kontaktskjema.asp]Lommelegen.no[/link]

Relaterte artikler:
[link=http://www.lommelegen.no/art/art2284.asp]MR[/link]
[link=http://www.lommelegen.no/art/art2288.asp]CT[/link]
[link=http://www.lommelegen.no/art/art2282.asp]Røntgen[/link]

Relaterte senter:
[link=http://www.lommelegen.no/publ2/senter17.asp?senter=28]Undersøkelser[/link]

Elektriske signaler blir til bilder
Ekkobølgene kan omformes til elektriske signaler som brukes til å lage et bilde. Denne teknikken blir blant annet utnyttet av fiskere for å identifisere fiskestimer. Leger kan undersøke organer i pasientens kropp med ultralyd. Ultralyd sendes inn i kroppen, over det stedet som legen vil undersøke. Bølgene som kommer tilbake blir gjort om til et bilde legen ser på en skjerm.

Myke organer sees best
Lever, nyrer, livmor og galleblæren gir godt ekko og egner seg bra for ultralydsundersøkelse. Væske gir ikke ekko i det hele tatt, men væsken forsterker ekkoet fra vevet omkring. Derfor kan man få informative bilder av vev i nærheten av væske, for eksempel en væskefylt kul i brystet eller et foster som ligger i fostersekken fylt med fostervann. Luft og knokler ødelegger ultralydsundersøkelsen, derfor egner ikke ultralyd seg til å undersøke lungene eller skjelettet. Mye luft i tarmen kan også ødelegge for undersøkelse av organer i nærheten av tarmene. "

er nok det som er meint med at ein skal ha urin i blæra/ikkje tisse før ein ul!!!

Det må være fra lege til lege for æ har heller ikke hørt noe om dette. De to tidligere svangerskapene var æ på sykehuset til UL. Men nå går æ til legen min som tar UL hver gang. Men neste mandag blir det første gang han tar utvendig UL. Skal til den ordentlige der vi får mere rett termin den 22 august. Dere aner ikke hvor de gleder seg de her søskene på 9 og 11 år.
[:D][:D][:D]

går kun til ul på sjukehus her i distriktet, slikt driver ikkje allmennlegane normalt sett med!

merkelig, står ingenting om det på min innkalling, har aldri hørt noe lignende... uansett er det uaktuellt å holde seg i 4 timer nå om dagen, går helst et par ganger i timen...[&:]

jeg har ikke hørt noe om at jeg verken skal eller ikke skal tisse før ul..

Går ikke til vanlig allmenlege. Går til en kjempe flott lege som driver med spesialist på fødselshjelp. Er virkelig trygg hos han og vi har fått sett fosteret siden æ var i uke 6.... Spesielt.[:)]

Dette viser jo bare at det er ulik praksis ved de ulike plassene, som med alt mulig annet[;)] Enkelte steder tar de jo også gu ved førtse kontroll, mens andre steder ikke. Slik er det bare[;)] 

Er sikkert like fint begge veier, med full eller tom blære tror jeg [:)] Så lenge man har tilstrekkelig med fostervann skal man kunne få ett tydelig og fint bilde av lille inni her. Så det er sikkert bare ulik praksis fra sted til sted. Tror neppe jeg klarer å holde meg i 4 timer uten og tisse heller![:D] Men skal holde meg den siste timen. Gleder oss så utrolig til onsdagen vel!!!!!

uff, skulle jeg holdt meg i 4 timer, så hadde jeg tisset i buksa med en gang de hadde tatt meg på magen.[:'(] der stod ingenting om det i min innkallelse. så jeg får tisse når jeg må[:D]

Back
Topp