Tisser seg ut om natten...

orebil

Andre møte med forumet
Hei sann...

jeg har en gutt som ble 5 år nå i desember. Har sluttet med bleier når han var 3 år å det går helt fint på dagtid,er ikke uheldig da,men på natten tisser han ut seg nesten hver natt..skjønner ikke hva jeg skal gjøre.. blir frustrert både vi og lillegutt,så jeg lurer på om noen har noen råd og komme med??

vi sliter med 6 åringen. hankan gå 2-3 dager uten å ha uhell, men perioder han tisser seg ut hver natt. vaskemakin og tørketrommel går så og si i ett.
legen sier vi skal se det ann.

rose når han er tørr, ikke gi drikke etter 18.00 (og bare litt etter 17.00) ikke søte drikker. tisse ofte på dagtid. sitte på do, ikke stå.

Veldig vanlig at gutter tisser om natta. Både broren og mannen min var senevætere til de var ganske store (10-14år). De sover veldig tungt begge to, så de våkna rett og slett ikke av at de måtte tisse. Både mamma og svigermor var oppe flere ganger om natta og fikk barna på do. Lillebror tok en "anti-tisse"-nesespray de fikk hos legen også, men husker hva den het.

Ta det opp med lege :)

Jeg har en nevø som plagdes veldig, han kom etter mye om og men til en urolog som etter litt tid konkluderte med at han hadde en kommunikasjonssvikt mellom blæren og hjernen, han ble medisinert i noen mnd og nå er problemet eliminert.

Sier ikke at det er problemet deres, men det kan jo være :)

kjøp tiselaken hos prinsess eller noe. vi må vaske dyne og laken /sengetøy hver dag, og er fryktelig slitsomt i lengden. men håper det er forbigående.

Min var sengevæter lenge. Vi var på sykehuset til urolog men de fant ikke noe galt. Forsøkte alle rådene ovet til ingen nytte. Vi måtte bare finne oss i at det var slik. Brukte tisselaken og skiftet sengetøy
passet på å ikke kjefte på han da han ikke gjorde det med vilje. Håper noen av rådene over virker hos dere, hvis ikke så husk at de slutter med det etterhvert uansett. De blir plutselig veldig store. ;)

Min var sengevæter lenge. Vi var på sykehuset til urolog men de fant ikke noe galt. Forsøkte alle rådene ovet til ingen nytte. Vi måtte bare finne oss i at det var slik. Brukte tisselaken og skiftet sengetøy
passet på å ikke kjefte på han da han ikke gjorde det med vilje. Håper noen av rådene over virker hos dere, hvis ikke så husk at de slutter med det etterhvert uansett. De blir plutselig veldig store. ;)

ingen av de rådene hjelper oss heller egentlig,. det har holdt på i 7-8 mnd nå. men nå ser vi at det går 1-2 dager innimellom uten tissing.
vi må bare stå i det, og vaske klær. strømregning deretter ;)

jeg sluttet å tisse på meg da jeg var 11-12 år. håper ikke perioden varer så lenge =(

Skjønner frustrasjon din..:(
Min gutt blir 5 år i juni, og han tisser seg også ofte ut på natten..
Jeg har antatt at dette også kan ha sammenheng med sjalusi, han har fått to små brødre forholdsvis kjapt.. Tissingen har tatt seg opp etter at minstemann ble født i sommer..:)
Vi passer på å ikke kjefte, men roser de nettene han er tørr..

Jeg ville fått henvisning til barnelege for det kan også være enurese og da kan de få medisiner for dette.

ingen av de rådene hjelper oss heller egentlig,. det har holdt på i 7-8 mnd nå. men nå ser vi at det går 1-2 dager innimellom uten tissing.
vi må bare stå i det, og vaske klær. strømregning deretter ;)

jeg sluttet å tisse på meg da jeg var 11-12 år. håper ikke perioden varer så lenge =(

Få en henvisning til urolog så får du iallefall utelukket sykdom. Urologen sa til oss at det var vikig at han tømte blæra si ordentlig når han først var på do. Hvis blæra jobber mye, og blir vant til å tømme seg med en gang den fylles så blir den "lat" og greier ikke holde på så mye. Nå vet jeg ikke hvordan han er på do, men kan hjelpe å ha et blad der inne, og lære han til å sitte til han er ordentlig ferdig. Min tisset seg også mye ut på dagtid en periode når han gikk i barnehagen, dette ertter at han hadde vært rein på dagen en stund. Ellers så ble det gradvis bedre her som tida gikk, men han tisset på seg av og til på natta når han var 10-11 år også.

Vi jobber med å venne Sofie av, men vi tror ikke hun tisser om natten når hun tisser seg ut, men om morgenen når hun våkner, for ofte så tisser hun seg ut men ikke i senga, men på gulvet ved siden av eller på vei ned mot do. Så nå spretter vi opp med en gang vi hører hun er våken for å ta henne ned på do, og hun får en gave for hver natt hvor hun har klart å ikke tisse seg ut, hun får åpne en luke i en sånn Filly-kalender som jeg har kjøpt på salg. Kaklender, som hun sier. ;)

Takk for gode svar.. Prøver oss med at han skal få en liten premie etter 7 dager om han ikke tisser seg ut..å han har nå vært tørr i 2 dager..fantastisk godt å ikke må vaske sengklær hele tiden.. Har snakket med han om det å forklarte han at vi ikke blir sint om han ikke klarer det ,men at vi da kan prøve igjen senere så han ikke blir lei seg om det skulle gå galt en natt..men noen ganger lurer jeg på om han bare ikke gidder å stå opp?? Eller om han ikke kjenner at han tisser,men vi håper at det går over Etter hvert....Blir jo så glad når vi ser at de har gått bra i 2 netter..

Hmm kan jo hende han ikke årker , men husker vertfall når jeg var lita så pleide jeg å drømme at jeg sto opp , gikk på do å gikk inn å la meg å det virker kjempe virklig ! Skjønte jo ingenting når jeg våkna å det var blaut i senga å dette kunne jeg IKKE kontrollere selv ! Kansje dette har skjedd han å ? Bare en tanke :-)

Uff ja...sånn er det her også.

Har en gutt på snart 9 år som tisser seg ut om natta.
Og det nytter ikke bare med tisselaken - disse guttetissene tisser jo rett opp i dyna også! Så det blir mye vask ja!

Han står på venteliste for å komme til spesialist, for tidligere tisset han på seg på dagen også. Nå er heldigvis det over.

Det jeg gjør for å begrense tissinga, er:
- gå på do endel ganger på ettermiddagen.
- lite drikke etter kl seks på kvelden.
- har vekkerklokka på ett for å ta han opp på do (det løser ikke problemet hans, men gjør ting litt enklere for meg)

Jeg synes ikke du skal starte et belønningssystem der han får klistremerke (eller noe annet) de nettene han er tørr - for dette styrer han ikke selv, og da kan han bli lei seg når han ikke får premie.

De fleste vokser jo dette av seg - det er bare litt slitsomt for alle når det står på.
Lykke til :)

Uff ja...sånn er det her også.

Har en gutt på snart 9 år som tisser seg ut om natta.
Og det nytter ikke bare med tisselaken - disse guttetissene tisser jo rett opp i dyna også! Så det blir mye vask ja!

Han står på venteliste for å komme til spesialist, for tidligere tisset han på seg på dagen også. Nå er heldigvis det over.

Det jeg gjør for å begrense tissinga, er:
- gå på do endel ganger på ettermiddagen.
- lite drikke etter kl seks på kvelden.
- har vekkerklokka på ett for å ta han opp på do (det løser ikke problemet hans, men gjør ting litt enklere for meg)

Jeg synes ikke du skal starte et belønningssystem der han får klistremerke (eller noe annet) de nettene han er tørr - for dette styrer han ikke selv, og da kan han bli lei seg når han ikke får premie.

De fleste vokser jo dette av seg - det er bare litt slitsomt for alle når det står på.
Lykke til :)
Ifølge urologen vi var hos var det bedre at de ikke gikk og småskvettet mye på dage. Det førte til en lat blære som ville tømme seg ofte. Bedre å påse at de sitter lenge nok å tømmer blæra skikkelig.

Ifølge urologen vi var hos var det bedre at de ikke gikk og småskvettet mye på dage. Det førte til en lat blære som ville tømme seg ofte. Bedre å påse at de sitter lenge nok å tømmer blæra skikkelig.

Ikke småskvette, men passer på at han tisser før middag og tisser igjen før kveldsmat + når han legger seg.
Det kommer mye hver gang, så det er viktig å få tømt blæra.

Her fikk han minirin av legen, gikk på det i 3 mnd og nå er tørr hver natt. Deilig å slippe å vaske sengetøy og dyner hver dag :)

Det er lurt å google litt siden det finnes forskjellige typer sengevæting. Greit å ha en viss formening om hva som kan være problemet før man drar til legen, da blir det enklere for han å finne en løsning som passer :)

Eldste vår ble 5 i november, han sov med bleie helt fram til nyttår, har hatt null kontroll på tissingen sin om natta. Har tenkt at det er fordi han sover veldig tungt. Men så fikk han plutselig grusomt vondt i tissen da han skulle tisse noen dager før jul, så vi måtte til legen med ham, og han konkluderte med veldig trang forhud som måtte gjøres noe med. Han va veldig betent da og legen renset opp under forhuden i en halvtime, noe som var grusom vondt for ham, han prøvde å slå legen til slutt for å få ham til å slutte... Så, et par dager før nyttårsaften, sluttet han å tisse på seg om natta, og vi kunne kutte ut bleie. Det kom ikke så mye som en dråpe tiss i løpet av natta. Slik gikk det fram til han ble operert i februar.

Han begynte da etterhvert å ha uhell, noen ganger fordi han ikke kunne stå opp selv og gå på do om morgenen, han lå og hylte at vi måtte komme og bære ham på do, så tissa han på seg om vi ikke nådde fram tidsnok. Han hadde ingen problemer med å komme seg på do selv, var bare latskap. Nå tisser han på seg hver eneste natt, og jeg syns det er veldig rart siden han var tørr om natta i over 1 mnd. Kjefter jo ikke på ham, regner med de fleste gangene tisser han på seg når han sover, og det kan han jo ikke noe for. Belønning blir litt feil om han ikke kan kontrollere det selv.. Om det ikke blir noe bedring igjen snart så får vi snakke med legen. Jeg vet at det langt fra er unormalt at unger tisser på seg om natta i den alderen, men frustrerende allikevel. Søskenbarna mine har vært veldig plaget med sengevæting, og jeg håper bare at vi ikke må slite med det like lenge som dem. :/

Back
Topp