Tispa mi er gal :/

*lmk88*

Glad i forumet
Ho driver å jokker på min hannhund.... Noen som veit hvorfor ho gjør dette? Begynte med det idag...

Hun skal dominere han. Er ikke noe seksuelt i det, kun dominanse. Men det kan fort bli en fight ut av det...

Inmari skrev:
Hun skal dominere han. Er ikke noe seksuelt i det, kun dominanse. Men det kan fort bli en fight ut av det...

Men hvorfor brått begynne med det nå?  De har jo vært sammen siden de ble født for 2,5år siden :/

Tja, hvorfor nå er ikke lett å si. Men det begynner gjerne når de kommer over puberteten og begynner å bli voksne. Kan også være at løpetiden er på vei og da skjer det jo en del forandringer. Kan være at hannen har blitt litt vel "tøff i trynet" i hennes øyne og hun vil understreke hvem som er sjefen.

Vær litt obs bare, for dette kan være starten på uvennskap. Prøv å kontrollere det litt og følg godt med på dem. Ikke glem å mosjonere dem litt ekstra i denne perioden slik at ikke innestengt ernergi er med på å øke frustrasjonen.

Jeg aner ikke hvorfor hun gjør det, men jeg ville tatt tak i det så fort som mulig!
Er mange hunder som ikke aksepterer sånt, og om hun plutselig jokker på en hund som "tar igjen" så kan det bli stygt.

Dramadama skrev:
Jeg aner ikke hvorfor hun gjør det, men jeg ville tatt tak i det så fort som mulig!
Er mange hunder som ikke aksepterer sånt, og om hun plutselig jokker på en hund som "tar igjen" så kan det bli stygt.

Når skal ho gjøre det på andre hunder? Vi har ikke kontakt med andre hunder..
Jeg ser jo ifra til ho med en gang ho begynner med det.

*lmk88* skrev:

Dramadama skrev:

Når skal ho gjøre det på andre hunder? Vi har ikke kontakt med andre hunder..
Jeg ser jo ifra til ho med en gang ho begynner med det.

Okei, våre hunder ser heller ikke så mye til andre hunder. Men kunne hende dere var supersosiale med mange hundevenner. Hehe.

Du har to søsken? ettersom du skrev at de har vært sammen siden de ble født?
Det er ofte en veldig dårlig ide å ha jevngamle hunder.... det kan ofte bli trøbbel over tid. 
Men dette er kun dominanse og de pga samme alder vil nok fighte seg i mellom for alltid.... ingen er den eldste og de vil slite med å finne sin plass i flokken. Særlig nå som de begynner å bli voksne.

Søster og bror ja. Kastrert hannhund da. De har vært kompiser hele tiden. Og aldri slåss seg imellom. Han bryr seg ikke noe om at ho gjør det ho gjør heller.. Når jeg tenker etter så er det kanskje på tide med en løpetid på ho også.. Bør være like rundt hjørnet hvertfall...

Er da ikke noe problem å ha to like gamle hunder, er nok som andre her skriver,dominanse. Helt naturlig del av hundelivet det. Selvfølgelig kan NOEN hunder bli "sinna" eller rettere sagt,de vil ikke la seg dominere og vil være den som er over henne på rangstigen,hvis hun er sta tilbake da kan det bli fight. Men for deres del ser jeg ikke den komme mellom de to,siden han ikke bryr seg..da er han vel fornøyd med ordningen. Men kan jo si til henne sånn at hun ikke får dette som en vane og blir altfor høy på pæra=)

Dette er ren domenanse handling fra tisp sin side.
Siden hun er i den alderen hun er i så er hun blitt mer voksen, og hun føler det er på sin plass å vise den andre hunden hve, som er sjefen over dem to.

Stopp hun gjerne hvis hun går å jokker på han opp til flere ganger.
Hvordan rase er det du har?

Når jeg skrev fighting.. mente jeg ikke slosskamp altså haha...
Men de vil fighte seg i mellom.. småkrangle om plassen. Det er veldig vanlig med jevngamle, særlig om begge er dominante. Men om den ene er mer dominant enn den andre vil det nok gå seg til... :)

Har nok noe med domenangse og gjøre

de tispene jeg har hatt har bestandig dominert hannhundene. dem har som regel dilta etter tispa.

Back
Topp