Tirsdag ☆

Her har det vært full fart omtrent hele dagen! Liana har ikke kastet opp, ikke hatt noe feber eller diarè (har forsovet ikke hatt noen bæsjebleie idag og var hard i mangen igår:confused: ) så håper at hun ikke følger trenden til Hermine og kaster opp annenhver dag:P hehe.. hun sov også 2,5t idag:D trengte nok å ta igjen litt etter oppvåkningene i natt, så lot hun sove til hun våknet selv;) og hun ble overlykkelig når Emira kom hjem fra barnehagen:D de har lekt og herjet masse!

Nå sover dem begge søtt, Leoh styrer på med sitt, og jeg skal se på tv og drikke te;) ønsker dere en fin kveld! :)

Ja, likte blåfargen også, men om jeg rekker til 17. mai må den jo være rød :D
Mandelmelk er ikke så vanskelig å lage, det tar bare litt tid. Mandlene skal ligge i bløtt over natten først, og så puttes i blender med nytt vann, litt salt og f.eks dadler for å søte litt (kan også bruke honning eller annen søtning). Så kjøres det et minutt i blender til det blir helt hvitt. Så må man sile det i et kjøkkenhåndkle eller en nøttemelkpose (det er allerede bestilt til 17 kroner på ebay :D), klemme ut alt man klarer, så har man melken :D
Restene, "pulpen", kan man tørke til mandelmel, eller bare bruke det slik det er til mandelgrøt, i knekkebrød osv :D
Jeg så et par videoer på youtube og søkte på oppskrifter for å komme frem til hvordan jeg skulle gjøre det :)
Jeg liker mandler veldig godt da, men måtte venne meg litt til mandler som melk :p
Nå drikker jeg et par glass om dagen og bruker det på müsli :D

Takker :D høres enkelt ut ja;) jeg syns også mandler er veldig godt.. så tror jeg ville likt det bedre enn kumelk!.. får se om jeg kan prøve det ut snart :)

Ja, likte blåfargen også, men om jeg rekker til 17. mai må den jo være rød :D
Mandelmelk er ikke så vanskelig å lage, det tar bare litt tid. Mandlene skal ligge i bløtt over natten først, og så puttes i blender med nytt vann, litt salt og f.eks dadler for å søte litt (kan også bruke honning eller annen søtning). Så kjøres det et minutt i blender til det blir helt hvitt. Så må man sile det i et kjøkkenhåndkle eller en nøttemelkpose (det er allerede bestilt til 17 kroner på ebay :D), klemme ut alt man klarer, så har man melken :D
Restene, "pulpen", kan man tørke til mandelmel, eller bare bruke det slik det er til mandelgrøt, i knekkebrød osv :D
Jeg så et par videoer på youtube og søkte på oppskrifter for å komme frem til hvordan jeg skulle gjøre det :)
Jeg liker mandler veldig godt da, men måtte venne meg litt til mandler som melk :p
Nå drikker jeg et par glass om dagen og bruker det på müsli :D
Har drukket det masse i Libya. Men,syntes det er ganske søtt og litt kvalmenes jeg :confused:

Kålormen Wael 14.10.11♡
Linseloppa Mina 03.10.12♡

Har drukket det masse i Libya. Men,syntes det er ganske søtt og litt kvalmenes jeg :confused:

Kålormen Wael 14.10.11♡
Linseloppa Mina 03.10.12♡
Det kommer jo helt an på hva det er laget av de :p
Mandelmelk man får kjøpt inneholder mye rart.
Og hjemmelaget kan jo stappes full med søtning :D
Jeg hadde bare oppi bittelitt dadler for å jevne ut det bitre, og en klype salt for å få frem den gode smaken. Det ble perfekt :D Man kan også variere hvor mye vann man bruker. Mye vann for å lage en tynnere melk, mindre vann for å lage noe som likner mer på fløte :p

Back
Topp