Tipstråd fra august 2011

Gratulerer så masse med spire i magen, dere går en tøff og koselig tid i møte.

Topp:
1 Bilstol med base- genialt å bare kunne klikke på/av stolen
2 Gym-matte- grei å ligge på når mini er nakenfis og når man trener på mageleie.
3 Uro- har med "sopp" og prosjektor så kan variere noe. Roer lillegutt.
4 Lekegrind- har en gutt som likte/liker å ligge for seg selv
5 Vippestol- greitt å kunne flytte ham med meg der jeg var
6 Lekematte
7 Babycall
8 Bleiebøtte- har den stående på varmekabler og sliter ikke med lukt. (AngelCare)
9 Avent og Tupper doseringsboks til mme
10 Vanlig kommode med stellematte
11 Lammeskinnsfell (lå bare på det de første ukene, varmeregulerende)
12 Badebalje med "badeliggestol"
13 Gulpekluter fra Ikea, store og litt tykkere enn andre. Har i tillegg kjøpt i flanell fra Sparkjøp som vi bruker under hodet, slipper da å skifte laken om han gulper)
14 Vasekluter fra Princess, små i 5-pakning.
15 Ikea spøkelseslys- genialt når man gir mat på natt.

Bunn
1 Vugge (heldigvis bare lånt, for den ble brukt max 10 ganger...)
2 Brystpumpe (fikk den aldri til å virke, men mistet uansett melka fort...)
3 Body uten ermer. (trodde det var lurt siden han er sommerbaby, men han lå mye i kun bleia)
4 Klær med hetter/ stive bukser
5 Bamsedress (utedress) med hale- gave som aldri ble brukt grunnet halen.

Som andre nevner, så ikke handle for mye klær i små str. for man får masse. Her brukte/bruker vi stort sett bare body og strømpebukse.

(lite tips bare, her slet vi med maaaaasse grining og uro til tider-  da satte vi på støvsugeren/kjøkkenvifta og han roet seg og sovnet innen få minutter.)

LYKKE TIL!!

Gratulerer så utrolig masse med spire i magen!! <3 Føles nesten som jeg var gravid i går! Tiden går så altfor fort.... Nyt de siste månedene med knøttene i magen :-)

Her er mine beste kjøp:
-Videokamera
-Brystpumpe
-Brystskjold (for såre brystvorter under amming)
-Lekematte 
-Ullklær
-Omslagsbodyer
-Babybjørn vippestol

Og dette kunne vi klart oss uten:
-Nesesuger
-Ammepute
-Hettegensere og dongeribukser.... Han beveget seg mye bedre i kun body og strømpebukse

Masse lykke til videre i svangerskapet og lykke til med fødselen :-))

Hei og gratulerer som gravide! 

Noen av dere for første gang, andre har mammaerfaring allerede. Spennende er det uansett. Mitt aller beste tips er å ikke handle alt du "tror du trenger". Butikkene er nemlig åpne også etter at du har fått barn og da er det lettere å vite hva man faktisk har behov for. Jeg har tre barn, de har alle vært unike babyer. Man kan ikke på forhånd vite om ungen kommer til å like bæretøy eller vippestol, om man får behov for ammepute eller brystpumpe. Slapp helt av. Har du noen klær og bleier klare, samt en seng, bilstol og stelleplass så er du langt på vei!  

Istedet for shoppingtips, vil jeg gjenta det alle helsesøstre og jordmødre sier, men som de færreste etterlever: SOV NÅR BABYEN SOVER! Ikke slit deg ut med husarbeid i permisjonen, men nyt tiden og bli kjent med babyen din. Stol for all del på din egen intuisjon, uansett hva det gjelder.

Lykke til alle sammen!
Mvh Papillon

BESTE KJØP

1.
Vogna vår, Emmaljunga mondial duo. Inne på vår gruppe så er det så mange som måtte skifte fra vognbag til sportsdelen kanskje så tidlig i vinter siden barna dems vokste ut av baggene i feks citycross, tfk osv. Men vi har vår bag i bruk enda, og han er 9,5 kg og 69 cm (altså en ganske stooor gutt.) Så kjøp en vogn med romslig bag er mitt tips!
2. Vippestol
3. Manduca (Bæresjal)
4. Lekematte (XXL har billige, mye billigere enn barnekjedene faktisk)
5. Lammeskinn

VÆRSTE KJØP

1. Ammeputa (Bruker puten i umiddelbar nærhet)
2. Å kjøpe maaasse klær, vi har så mye ubrukt. Og pass på at du kjøper klær og strl etter sesongen. Jeg feks kjøpte tskjortebodyer og små shorts i strl mini, å det bruker vi jo absolutt ikke når det er så kaldt.
3. 15 typer forskjellig smukker, her tar gutten min iiiingen smukk gitt

Gratulerer med smått på veg jenter, kos dere og nyyyt svangerskapet deres selv med plager osv :-) Tiden går så utrolig fort. Synes ikke det noe lenge siden jeg satt der for 1 år siden å gledet meg til å se skatten vår, og nå sitter jeg her med en nydelig gutt på 6 mnd, det er så utrolig :-) Synes dere er heldige, jeg gleder meg innmari til neste gang :-)

Beste kjøp:

- Stor gymmatte. Den kostet mye, og vi lurte veldig på om vi skulle ha den, men du verden så mye den har blitt brukt. Kunne ikke vært den foruten.
- Emmaljunga City Cross. Den eneste vogna storesøster hadde, og den fungerer like godt til lillegutt nå. Trenger ikke flere vogner enn den.
- Avent brystpumpe. Manuell og elektrisk.
- Tripp trapp stol med sånn ny sitteløsning for babyer
- Trappegrind for dere som har trapp innendørs

Verste kjøp:
- Ammepute (men pappaen synes den er veldig god å ha rundt seg når han leser bok i lenestolen. Den støtter opp boka på beste vis.)
- Bæresjal. Ingen av mine ville være i sjal da de var små, og da de ble større og ville bli båret, var mei tai bedre.

Andre tips:
* Ta imot så mye arvet dere kan. Vi arvet voksipose, vippestol, masse babyklær til de første månedene, babygym, puslematte, vogge, sprinkelseng og vi kjøpte stellebordet brukt på finn.no. Vi arvet også Babybjørn bæresele, men den var ubrukelig. Vond for både mor og barn. Og så arvet vi lekegrind, men den fikk vi aldri bruk for.
* Les om amming på forhånd, slik at dere vet hva dere går til. Jeg er glad jeg hadde lest på forhånd at amming ikke var noen dans på roser. Det ble en tøff start på ammingen for meg, men fordi jeg var forberedt på det, gikk det bedre og bedre etter hvert for meg.
* Sov når babyen sover.
* Ikke bli stresset når det viser seg at foreldrene og besteforeldrene deres har utdaterte råd som er helt annerledes enn det dere har hørt eller det dere føler. Gjør som dere synes er riktig.
* Skal dere ha flere barn enn ett? Skriv ned det dere gjorde som fungerte bra med førstemann. Enten det gjelder leggerutinger, innføring av fast føde eller liknende. Da er det en mulighet for at du kan gjenta suksessen med nestemann.
* Den første tiden er tøff. Og når man er midt oppi den (spesielt første gang), så føles det som om det varer og varer. Men tida går faktisk egentlig så fort som alle andre sier. Og dette er bare en kort periode av livet ditt. Og du skal ha et langt liv sammen med barna dine, så ikke la deg vippe av pinnen selv om alt ikke er på stell med en gang. Det meste ordner seg etter hvert.

Lykke til. For å være helt ærlig så er jeg glad jeg ikke skal være gravid eller føde mer nå, men dere er superheldige som skal få barn, for å være mamma (eller pappa) er verdens viktigste og beste opplevelse.

Dytter på denne, skal få lagt den til på viktigste tråder, bare jeg får brukt en vanlig pc. :)

Beste kjøp:

Base til maxicosin og bilstolpose
lekegrind: uunværlig når jeg må forlate rommet og jeg har en 3 åring som liker å leke baby med lillebror! 
ammeputa, avlasta skuldrene mye under amming
baby nova babycall, mye bedre enn Doro sin som vi hadde til storesøster, og brukes hver dag i vogna ute.
stor myk lekematte
ULLKLÆR :) bruker nesten kun ull.

Unødvendige kjøp:

vippestol- sitter knapt der, mye gøyere å ligge på gulvet
tummytub: han haaater den
kortermet bodyer, på en vinterbaby :P
babygym som ikke sitter fast i matta, han bare sparker den ned ;)

Gratulerer så masse med små augustnurk i magen
(selv ble mitt augustnurk et septembernurk, men skriver her alikevel)

Alle babyer og mammaer er forskjellige så mine beste kjøp passer ikke nødvendigvis deg, var ikke nødvendigvis de samme som da jeg fikk førstemann som passet meg nå heller ;)

Topp (Ble litt fler enn 5)

Lekegrind, hadde slett ikke behov for det med førstemann, men det er utrolig kjekt nå, godt å kunne skjerme den lille litt fra en aktiv storebror :)
Ammepute, jeg er en av dem som nesten ikke klarer å legge en nyfødt baby til brystet uten.
Base til bilstolen, vel verdt pengene.
Vippestol, vi har babybjörn og er veldig fornøyd med den, mye brukt til begge barna.
Ammemadrass/sleepyheadmadrass, brukte ammemadrass til første og sleepyhead til nr to, vi sammsover og da er det greit med sin egen "seng" i sengen, ikke minst er det greit med litt kanter når storebroren også kommer oppi senga vår.
Brystpumpe, jeg har en medela swing og kunne ikke klart meg uten da jeg hadde masse ammetrøbbel med førstemann, nå brukes den litt innimellom hvis jeg skal ut en tur. Manuell pumpe fungerte ikke for meg. Jeg ville ikke investert i en pumpe før jeg hadde sett behovet.
Bæretøy, min eldste sovnet stort sett i manducaen hver eneste kveld mens han var liten og hadde kolikk, minstemann er ikke like begeistret, men jeg har alikevel investert i en angelpack og en ringslynge i tillegg til manducaen :) Her er det lurt å prøve seg litt frem, forskjell på hva den enkelte liker, både baby og bærer.

Ellers synes jeg at regntrekk og pose til bilstolen har vært helt nødvendig denne gangen, Jeg kjører og/eller henter storebror i bhg så og si hver dag og hvis de er ute og det regner ville jo knøttet blitt klissvåt uten regntrekket, posen gjør at han ikke like lett vekkes ved forflytting da jeg slipper å på og av med klær. Ikke samme behov hvis man kan trille til bhg da ;)

Ellers bruker jeg mye ull, både skinn der de skal ligge og klær, siklesmekker (de man får bestilt på lillemille er best og slett ikke dyre), en god lekematte til gulvet og babyfeederen er også gode kjøp.

Bunn

Gensre/jakker med hette, har aldri kjøpt selv men fått og det ble aldri brukt.
Stive klær, boddy og strømpebukse er definitivt det det går mest i her.

Kommer ikke på flere dårlige kjøp i farten, har i grunnen ikke hatt så mange for vi har stort sett kjøpt når vi har sett behovet.

Mitt beste råd må være: Benytt dere av all hjelp som tilbys, spesielt i starten og sov når babyen sover, de første ukene/månedene kan være ufattelig slitsomme. Og til dere som venter nr to, her var det utrolig mye lettere denne gangen, man har prøvd det før, selv om babyen ikke er som førstemann har man en helt annen ro med andremann :)

Back
Topp