Hei,
Jeg har også nå valgt å gå for eggdonasjon og kan fortelle om samme opplevelse med mange av de samme rasjonelle og urasjonelle tankene, og en stor sorg.
For meg landet jeg trygt på eggdonasjon etter at jeg møtte meg selv litt i døra, ved at jeg synes sæddonasjon for lesbiske par er helt uproblematisk, og ser på de foreldrene som likeverdige foreldre til barnet. Deres mulighet for å få barn er uansett vha donasjon, men slik er det faktisk for meg også. Hvorfor skal jeg dømme meg selv anderledes?
Jeg tror miljø vekter mer enn gener mtp personlighet, lykke, hvem man blir osv. Jeg finner glede i epigenetikken hvor mine gener vil bestemme hvilke gener som skrus av og på hos babyen, dvs babyen blir mer lik meg og jeg har påvirket den til å bli anderledes enn dersom min mann hadde ligget med eggdonor. Jeg er også med på p forme barnet, og det gjør meg glad.
Dersom man ser på graviditet som et produkt av egg + sæd + livmor, har jeg og min mann én hver. Jeg tror tilknytningen blir enorm og sterk gjennom å kjenne bevegelser, amme og føde. Det er én celle, som ellers hadde blitt ingenting, men det er et utrolig mulighetspotensial ved den éne cellen dersom jeg kommer inn i bildet.
Vi hadde samtale med et par i bekjentskapskretsen med barn med eggdonasjon som var 6 år. Det var betryggende og deilig å se deres gode relasjon og å høre at deres tanker hadde vært like som våre, men at de nå egentlig hadde glemt det litt.
Jeg håper jeg klarer å se på ukjente gener som er mulighetsrom, i steden for en begrensning. Kanskje det kan være befriende for barnet mer tydelig kunne «være selg selv», og finne ut av hvem det er, uten så mye føringer på hvem det skal være?
Jeg er fremdeles lei meg over at barnet ikke får mitt (karakteristiske) hår osv. Det kjenner jeg på som en veldig overfladisk sorg, men som likefullt er en sorg. Hvis jeg virkelig skal være positivt her, så vil jeg si at det har vært litt gøy å observere at jeg jo vil ha eggdonor som er mest lik meg - dvs jeg må jo egentlig vært ganske fornøyd med meg selv.
Jeg har landet på at jeg tror alle foreldre får barn for egen del, ergo er det jo mine egne valg og følelser som er riktige å følge. Jeg har tenkt mye på at dette er det første store (av mange etterfølgende) valg som jeg må ta på veiene av barnet. Men barnet vil i alle fall vite at det alltid har vært sterkt ønsket og lengtet etter.
Jeg er forberedt på at barnet kan bli sint i tenårene og si ting som «du er ikke min ekte mor engang» osv. Det vil helt sikkert være vondt, men tenåringer er eksperter på å finne alle foreldres svake punkt og angripe det. Det trenger ikke bety mer enn det.
Jeg har lurt masse på om jeg kommer til å bli like glad i barnet som andre er, og om det kommer til å være sårt å vite at de øynene er ikke fra meg osv. Men jeg har virkelig mange veldig nære mennesker som jeg ikke likner på i det hele tatt som jeg har en vannvittig kjærlighet for. F.eks. mine beste venninner, mine nevøer og nieser osv. Så jeg tror det går bra.
Vi går for donasjon ved Sellmer klinikken i køben. Har vært fornøyd med det medisinske, og tidvis veldig fornøyd med kommunikasjon og tidvis litt frustrert (det tror jeg handlet om helligdager og vikarer på jobb). Man får se babybilder, og får vite masse utseendemessige karakteristika, og «skoledagbok-info» (favoritt film, venstrehendt/høyrehendt, a-menneske/b osv). Det fineste synes jeg har vært å lese deres motivasjonsbrev. Jeg har fått veldig positive følelse knytta til de vil har valgt, og har dannet meg et bilde av dem som gode personer. Ulempen ved å få vite så mye er at det er vanskelig å vite hvor picky det er riktig å være. Det kan føles litt som Tinder for egg. Og hvor vil du rangere høyde ifht skoleflink, vekt ifht hårfarge osv. Ganske rar følelse!
Lykke til i valget! Dette er virkelig tøffe tak! Jeg var veldig lettet og omsider optimist etter avgjørelsen, og det har vært veldig deilig!