Tips til tema til bachelor

- Begrepet livskvalitet, sett ut fra ulike retninger innen helsevesenet, samt et par teoretikere
- Forebygging av utbrenthet hos sykepleieren
- Tvangsbehandling av mindreårige pasienter med spiseforstyrrelser,-et etisk dillemma
- Hvordan ivareta barn som pårørende ved alvorlig sykdom
- Tannhelse hos eldre
-"Hvordan kan sykepleieren ved hjelp av kommunikasjon bevare Alzheimerpasientens verdighet?"

Her er noen hentet fra google.no[:)]

ORIGINAL: leonorasmamma

- Begrepet livskvalitet, sett ut fra ulike retninger innen helsevesenet, samt et par teoretikere
- Tvangsbehandling av mindreårige pasienter med spiseforstyrrelser,-et etisk dillemma
- Tannhelse hos eldre
-"Hvordan kan sykepleieren ved hjelp av kommunikasjon bevare Alzheimerpasientens verdighet?"

Har ikke tenkt på at jeg kan google å få tips. takk[8D]

ORIGINAL: gundur

ORIGINAL: leonorasmamma

- Tannhelse hos eldre

Har ikke tenkt på at jeg kan google å få tips. takk[8D]

Hahaha[8D][:D]

Vanskelig det der[:)] Det jeg vil råde det til, er å for all del velge noe som det er skrevet mye om før, for å ha mye stoff å velge i. Altså, type KOLS, diabetes osv... Jeg skrev om beinskjørhet, og hvilken innvirkning på livskvaliteten det hadde på eldre kvinner som hadde det. MEN fant ut underveis at det var skrevet lite om emet fra før. Kan da ikke velge og vrake i gode artikler i teksten (vet ikke om deres bachelor har de samme kravene som vår hadde da, men)Trega da, ja[&:] Også er det jo alltid kjekkere å skrive om noe du interesserer deg litt for. Lykke til![:D]

Jeg skrev om postoperative smerter og smertebehandling til hjerteopererte:)

Eg skreiv om "hvordan kan fysisk aktivitet påvirka ein person med depresjon?" ...kjempe spennande tema:):)

Hva brenner DU for?
Er det en situasjon du har møtt/vært i som sitter i deg enda?
Noe som irriterer deg?

Min bachelore omhandlet temaet stomi, komplikasjoner knyttet til dette som forringet en hverdag, hva som skjedde med pasienten, psyksiske aspektene ved det å isolere seg, hva jeg, hva pasienten kan gjøre ol-..

viktig at du finner noe som fenger deg, for det er du som skal skrive 25-30 sider om dette, jobbe med det i flere mnd, hver dag.. finn noe som passer deg[:)] 

LYKKE TIL[:D]

barn som pårørende er et kjempespennende tema.. det har jo kommet en ny lov nå som sier at alle avdelinger på alle sykehus skal ha en barneansvarlig, en som er der for å ivareta barna hvis foreldre skulle bli syke...
vi etterlyste det både på hjerte, intensiv og lungeavdelingen på sykehuset pappa lå på da han var syk ifht tobias, men ingen der hadde hørt om det og syns det var rart at det skulle være "noe"...
På sykehuset der jeg var i praksis var det på vei til å gjennomføres og de hadde det på flere av avdelingene før sommerferien..

Jeg grubler på tema jeg og, har lyst å bevege meg mot palliasjon, men føler det kan bli litt for nære mtp at pappa døde i sommer.. evt vil jeg skrive noe om barn - men har ikke vært borti barn i praksisen så det blir et nytt felt isåfall.. Men jeg er i hjemmesykepleien nå og det er jo utrolig mye spennende der også. Har en periode i psykiatrien igjen (hjemmebaserte tjenester) og det kan jo hende det dukker opp noe moro der og [:D] Har det heldigvis ikke travelt.. starter ikke skriving før etter nyttår..

ORIGINAL: Dollface

barn som pårørende er et kjempespennende tema.. det har jo kommet en ny lov nå som sier at alle avdelinger på alle sykehus skal ha en barneansvarlig, en som er der for å ivareta barna hvis foreldre skulle bli syke...
vi etterlyste det både på hjerte, intensiv og lungeavdelingen på sykehuset pappa lå på da han var syk ifht tobias, men ingen der hadde hørt om det og syns det var rart at det skulle være "noe"...
På sykehuset der jeg var i praksis var det på vei til å gjennomføres og de hadde det på flere av avdelingene før sommerferien..

Jeg grubler på tema jeg og, har lyst å bevege meg mot palliasjon, men føler det kan bli litt for nære mtp at pappa døde i sommer.. evt vil jeg skrive noe om barn - men har ikke vært borti barn i praksisen så det blir et nytt felt isåfall.. Men jeg er i hjemmesykepleien nå og det er jo utrolig mye spennende der også. Har en periode i psykiatrien igjen (hjemmebaserte tjenester) og det kan jo hende det dukker opp noe moro der og [:D] Har det heldigvis ikke travelt.. starter ikke skriving før etter nyttår..

Jeg har egentlig lyst til å skrive om noe i forhold til barn, men jeg har heller ikke hatt noe praksis eller noe med det å gjøre så har ingen ting å sammenligne med hvis du skjønner hva jeg mener. Det er flere som har tipset meg om det å være barn som pårørende. Jeg jobber på sykehjem og har jobbet i hjemmesykepleien så har mye erfaring med eldre og eldreomsorg, så tenker at det kan bli mye lettere for meg hvis jeg velger noe innenfor det.

Men jeg klarer ikke å bestemme meg om jeg skal safe å gå for eldre eller prøve meg på noe "nytt" å gå for det jeg har alder mest lyst til å skrive om.

ORIGINAL: gundur

ORIGINAL: Maryhen

Hva med noe innen premature barn? Det er ihvertfall det nærmeste temaet jeg kan komme fødsel, uten at det må være så jordmorrelatert..? [8D] Evt nyfødtintensiven?

Har null erfaring med tema til bacheloroppgave, så vet ikke hvor spesifikt det må være. Men er endel å "ta av" innen premature barn/nyfødtintensivenn, ser jeg for meg? [:)]

Har tenkt på det men jeg tror kansje det kan bli litt for mye relatert til intensivsykepleie, men kan sende en mail til studielederen min å høre[:)]. Veldig spennende med premature barn.

Jeg skrev om premature barn, om samhandling mellom mor og barn når barnet var ekstrem -prematurt. Egentlig hører denne delen med innenfor intensivsykepleie, men fikk skrive om dette allikevel. Grunnen for det var at jeg i slutten av 2.året hadde praksis på nyfødt intensiv.

Fikk meget god karakter på oppgaven min, siden jeg virkelig brant for emnet og syntes det var uhyre interessant. Begynte på oppgaven allerede sommeren før 3.året[:)]

Nei det er ikke lett å velge. Jeg er akkurat ferdi med min bachelor og jeg valgte tema hvordan sykepleier kan bidra til til tilknyttning og smaspill mellom premature og foreldrene (eller noe i den duren [8D]). Du trenger i grunnen ikke vite så mye om tema du skriver om bare du er intresert i det å er villig til å lese en del på temaet [:)] Har du muligheten til å hospitere på barneavdeling ? dert vil jeg anbefalle. Eller ta deg en tur på bibloteke på skolen å se i gammle oppgaver eller du kan søke på nette gjennom biblotekes søkemotor etter oppgaver med barn å få innspirasjon [;)]

Nå er ikke jeg i nærheten av å være sykepleier eller å ha peiling, men hva med palliasjon? Kona til pappa har mastret i det (kreftomsorg mest) og har vært veldig fornøyd med det.

Jeg skrev om postoperative smerter og smertebehandling til hjerteopererte:)

Hei - ser tråden er litt gammel, men må bare spørre deg.. Nå skriver jeg bachelor selv, om smertebehandling til hjerteopererte, men sliter med å finne en passende problemstilling, for temaet er så stort. har begrenset det inn til smertebehandling for å unngå lungekomplikasjoner, men hmm. Hva var din problemstilling - eller har du en fiks idèe?

Back
Topp