Tips til takkebakst?

Myra90

Elsker forumet
Tilgangsansvarlig
Marshmallows2021
Junibollene 2023
Hei!
Samboeren kom hjem med en steketakke i dag, noe jeg har ønsket meg lenge!:D

Så nå forventer han vel lefser i lange baner, hehe!

Vurderte om denne tråden passet best under «høytider» eller på «åpen generell», og fant ut at det kan jo hende takken kan brukes utenom høytider også;)

Så, har dere noen tips til en takke-nybegynner? Vi elsker jo både lefser og flatbrød her i huset, så regner med jeg blir å prøve meg på det ganske kjapt!
Hva steker dere på takkene deres?:)
 
Tortilla? Sveler? Nordlandslefser? Lapper? Flatbrød? Mulighetene er jo uendelige (uten at jeg har noen oppskrifter :p)
 
Tortilla? Sveler? Nordlandslefser? Lapper? Flatbrød? Mulighetene er jo uendelige (uten at jeg har noen oppskrifter :p)

Tortilla må jeg prøve å lage en gang! Og kanskje sveler er enkelt å steke og servere ved besøk etter at ungen er født?

Jeg er så heldig å ha fått flere oppskrifter på nordlandslefse/kvitlefse fra Malangen! Innyndet meg hos ei gammel kone for 2 år siden og fikk to-tre oppskrifter. Gleder meg til å prøve det ut! Bestemor(venninne av den gamle kona) har null tro på at det skulle bli lefsebaking på meg, og har jo hatt rett i to år nå da:hilarious: Men skal nedover og besøke henne neste helg, tenk så fint om jeg kunne overraske henne med lefser!:woot:
 
Tortilla må jeg prøve å lage en gang! Og kanskje sveler er enkelt å steke og servere ved besøk etter at ungen er født?

Jeg er så heldig å ha fått flere oppskrifter på nordlandslefse/kvitlefse fra Malangen! Innyndet meg hos ei gammel kone for 2 år siden og fikk to-tre oppskrifter. Gleder meg til å prøve det ut! Bestemor(venninne av den gamle kona) har null tro på at det skulle bli lefsebaking på meg, og har jo hatt rett i to år nå da:hilarious: Men skal nedover og besøke henne neste helg, tenk så fint om jeg kunne overraske henne med lefser!:woot:
Absolutt! Husker mamma alltid bakte til jul, og fylte de med nugatti :p det ble slutt da jeg fikk melkeallergi :(
 
Vi har takke. Utelukkende mannen som har stekt sveler på den så langt, men jeg har en plan om lefser en dag... Et år... Og tortilla ja
 
Nå har jeg stekt mitt første parti lefser! Det gikk jo fint, jeg fikk de tynne, men ikke helt runde da, hehe. Gleder meg til å smake de med klining!

og så lurer jeg litt på hvor i all verden jeg skal oppbevare den svære saken!:hilarious:
 
Nå har jeg stekt mitt første parti lefser! Det gikk jo fint, jeg fikk de tynne, men ikke helt runde da, hehe. Gleder meg til å smake de med klining!

og så lurer jeg litt på hvor i all verden jeg skal oppbevare den svære saken!:hilarious:
Klining? Hjernen min skjønner ikke helt hva det skal være :p
Gratulerer ihvertfall!

Mamma hadde alltid sin liggende under grytene i gryteskapet husker jeg
 
Klining? Hjernen min skjønner ikke helt hva det skal være :p
Gratulerer ihvertfall!

Mamma hadde alltid sin liggende under grytene i gryteskapet husker jeg

Ser nå at det kan misforstås også:hilarious:
Men klining i dette tilfellet er smørning, altså det jeg kliner inni lefsene:angelic: Smør og sukker-krem:D
 
Jeg har laget mye rart på takke utenom lefser og lomper:
Pannebrød
Pizzabunn
Stekt både karbonader og fiskekaker
Stekt egg

finnes en egen bok som heter «takkemat» som har masse forslag til hva du kan lage på takke
 
Nå har jeg stekt mitt første parti lefser! Det gikk jo fint, jeg fikk de tynne, men ikke helt runde da, hehe. Gleder meg til å smake de med klining!

og så lurer jeg litt på hvor i all verden jeg skal oppbevare den svære saken!:hilarious:
Gratulerer

Vår ligger oppå skapet i gangen, men ikke sjangs i havet til at jeg får den ned selv da..
 
Jeg fikk takke av mannen her en dag jeg å. Kun brukt den til sveler enn så lenge,men aaahhh,så deilig!! planer om lefser og flatbrød før jul :D
 
Jeg har laget mye rart på takke utenom lefser og lomper:
Pannebrød
Pizzabunn
Stekt både karbonader og fiskekaker
Stekt egg

finnes en egen bok som heter «takkemat» som har masse forslag til hva du kan lage på takke
Samme her :) stekte pannekaker en morgon så ville mannen ha ett egg og jeg stekte det rett på takka :p
 
Jeg fikk takke til bursdagen min i sommer.
Stekte sveler på den da, ellers har den stått til nå.
Vi stekte lefser i helga som var, og skal ta en ladning til i helga.

Men ellers har vi ikke testa den på noe annet.
 
Hvor oppbevarer dere takka? Ser for meg at jeg må ha den stående fremme på kjøkkenøya om jeg skal huske å bruke den, men det er ikke så pent da:bag: Den er 60cm i diameter, så ikke bare å stappe i et skap/en skuff heller!
 
Vår ligger oppå skapet i gangen i kjelleren. Det er IKKE den idelle plassen om man skal bruke den i en fei, kan man si... Men det går ikke å putte den vekk noe sted på kjøkkenet, som du sier, den er for stor.
 
Back
Topp