Tips til sunn mat

Frk.Smedstad

Venter på lillesøster
Halvannen uke med alt mulig inn i munnen kjenner jeg på kroppen at jeg må skjerpe kostholdet.

Så hva er dine tips? Vi har ingenting her hjemme nå, så i morgen må det handles. Da skal det blant annet rugsprø, tubeost, yoghurt og havregryn som skal med. Samt frukt og grønnsaker.

Tips til middager? Matpakker (skal jo forhåpentligvis jobbe igjen neste mandag)

Kom igjen jenter. La oss inspirere hverandre :-)

Mamma til Herman venter lillebrøster 10.mars 2014
Taster på appen :-)

Mager Cottage Cheese med litt kornblanding og lettyoghurt. Min evige frokost :) Omelett eller salat til lunsj. Fullkornswrap med grønnsaker og kylling. Jeg spiser mye cottage cheese, og dette funker fint i wraps, også som erstatning for kjøttet! Laks og stekt brokkoli, evt med litt quinoa. Wok. Torsk med spinat. Kylling med stekte sukkererter og gulrøtter, med magerkesam til. Proteinpannekaker. Potetlefser med mager smøreost, kalkunpålegg og avokado.

Frokost: havregryn. knekkebrød med kaviar, riskaker om du ikke er SÅ sulten.

pannekaker til middag/kvelds- funke fint som lunsj/frokost dagen etter. Fyll med ost og skinke - gleder meg allerede til lunsj (sulten non-stop). Småspiser på gode grønnsaker, druer og rosiner (takk sier tarmsystemet). Skal kjøpe inn mer nektariner, moreller og annet snacks også. For de som tåler nøtter og mandler er det også sunn og god snacks. ;)

Til lunsj tenker jeg kokte egg med laks, kjøttpålegg med rødbetsalat og makrell i tomat. Har heldigvis kjøleskap på jobb, kan jo legge litt frukt og grønt der og. Om jeg holder unna sulten, blir jeg ikke kvalm heller.

Middag: som sakt grove pannekaker med suppe (gjerne pose som du hiver litt grønnsaker i), pastasausen kan du også kaste ekstra tomater/brokkoli i. Har enda fri idag så skal prøve meg på oksesmåstek (svett allerede, dog sitter i sofa).

Kos dere på kjøkkenet, men husk å gjør det enkelt på dager dere er trøtt/kvalm elr lignende. Hatt noen middager der far i huset må ta tak i det siste, selv om han har vært på jobb.

Flere gode ideer her, planen min er å få i meg sunne måltider etterhvert når kvalmen slipper taket, så tar gjerne i mot tips.

WOK er en favoritt her. bruker bare det jeg har av grønnsaker, som brokkoli, løk, gulrøtter, paprika osv, slenger i litt strimlet kjøtt og en woksaus av ingefær, lime, chilli, soyasaus. Enkelt og godt :)
Salat funker fint både til lunch og middag. kjører på med ekstra proteiner for mer mettende til middag, f.eks. kokte egg, skinke, kylling, laks, bønner. Lager en god dressing basert på creme fraishe og urter.
Omeletter med masse deilig fyll.
Laks med helt enkelt tilbehør som kokte poteter og brokkoli, agurksalat og rømme.
Hjemmelagde rundstykker med hjemmelaget jordbærsyltetøy.

Mmmm, ble rent sulten jeg nå... Inn på kjøkkenet og bake rundstykker :p

Back
Topp