Tips til sunn "kvalmemat"

sogn78

Forumet er livet
VIP
Da har kvalmen begynt å sette inn, og eg slit med å få i meg ordentlig mat.

Har til vanleg eit sunt kosthold, men no er det berre "drittmat" som fristar. (sitter for eksempel no å drøymer om hamburger og pommes frittes til middag).

Dei typiske tipsa for kvalme er jo salte kjeks, chips og andre usunne ting.

Så no lurer eg på om nokon har tips til god mat/snacks eg kan få i meg, som er sunt?
Frukt går greit heldigvis, så det blir mykje av det.

La tipsa hagle jenter emoticon

Fruktyoghurt eller naturell yoghurt med bær, knekkebrød, grønnsaksspyd eller grønnsaksform, hjemmelaget suppe (kyllingbuljong, tomatsuppe...). Du kan jo også lage litt sunnere varianter av junkfood, for eksempel hjemmelaget burger av kylling - eller svinekjøttdeig med potetbåter i stedet for chips, mini-pizza av pitabrød...Av drikke er jo avkok av ingefær bra mot kvalme (smaker dritt, men..), og de anbefaler å blande eplemost og farris uten kullsyre. 

Grusomt å være kvalm, håper du finner noe som funker! Det viktigste er vel at du klarer å spise små og tette måltider. God bedring

Det er jo som regel en grunn til at man fyser på drittmaten, pga saltet. Salt hjelper mot kvalme. Hvis du klarer å finne en litt sunnere ting som allikevel er ganske salt, så har jeg trua jeg altså! 

Jeg var dog bare sånn at så lenge jeg fikk i meg NOE var det ikke så nøye hva i den perioden. I feel you! 

Tusen takk for tips jenter, veldig takknemlig!!

Eg har heldigvis ikkje blitt så kvalm (enda) at eg ikkje får i meg noko, så prøver så langt det er mulig å putte i meg sunn mat.
Viss det blir skikkelig ille, er det sjølvsagt viktigare at eg får i meg noko som helst, enn at det e så veldig sunt.

Heilt enig i at kroppen min nok skriker etter salt, men klarer ikkje å komme på noko som er salt, godt og sunt.... Men, skal fundere på saken ;o))
Jo, forresten, fekk jo eit veldig godt tips om buljong og suppe over her, det er jo salt og godt, og slett ikkje så usunt. Konklusjon: Minestronesuppe til middag (fra pose sjølvsagt, blir jo kvalm av å lage mat ;o))

Fleire med gode tips til meg så heng på :o))

Dersom frukt går ned er jo smoothie med eller uten yoghurt en sunn og god løsning nå når varmen kommer.

Ellers anbefales jo proteinrike snacks - kjøtt, ost, egg er jo alle gode proteinkilder, så også melkeprodukter, selv om ikke alt funker med kvalme; test deg litt frem, om det ikke høres digg ut så dropp det!
En toast trenger jo ikke være superusunn - litt grovt brød, lite eller ikke noe smør, en skive skinke eller to og litt ost, kanskje tomat og litt krydder, og vips!

Kyllingfilet er magert og sunt, en god proteinkilde og så nøytralt at det funker bra i kvalme stunder.

Dersom du sliter med væskeopptak i varmen (og/eller kvalmen blir verre) er eplejuice og Farris/Bris i en 50/50 blanding veldig frisk og god tørstedrikk med både sukker og salter/mineraler, anbefalt av helsepersonale dersom du er dehydrert av ulike grunner.

Seabands (gummistrikker med plastikknapp til å ha på håndleddet, fås i helsekosten/apoteket) kan også hjelpe for noen.
Ingefær, enten fersk i kaldt eller kokende vann, eller i kapselform, er et veldig populært kjerringråd.

Lykke til!

Sjokolademelk og Mandler har vært min redning. Er fortsatt også! =) Lykke til =) 

Minerva skrev:
Dersom frukt går ned er jo smoothie med eller uten yoghurt en sunn og god løsning nå når varmen kommer.

Ellers anbefales jo proteinrike snacks - kjøtt, ost, egg er jo alle gode proteinkilder, så også melkeprodukter, selv om ikke alt funker med kvalme; test deg litt frem, om det ikke høres digg ut så dropp det!
En toast trenger jo ikke være superusunn - litt grovt brød, lite eller ikke noe smør, en skive skinke eller to og litt ost, kanskje tomat og litt krydder, og vips!

Kyllingfilet er magert og sunt, en god proteinkilde og så nøytralt at det funker bra i kvalme stunder.

Dersom du sliter med væskeopptak i varmen (og/eller kvalmen blir verre) er eplejuice og Farris/Bris i en 50/50 blanding veldig frisk og god tørstedrikk med både sukker og salter/mineraler, anbefalt av helsepersonale dersom du er dehydrert av ulike grunner.

Seabands (gummistrikker med plastikknapp til å ha på håndleddet, fås i helsekosten/apoteket) kan også hjelpe for noen.
Ingefær, enten fersk i kaldt eller kokende vann, eller i kapselform, er et veldig populært kjerringråd.

Lykke til!

Takk for masse gode tips!! Toast har eg ikkje tenkt på, og det treng ikkje å vera så usunt nei, veldig bra. Og smoothie e jo kjempegodt.
Seabands prøvde eg sist eg var gravid, da funka det ikkje, men skal jammen prøva denne gangen også.

/Gullet/ skrev:
Sjokolademelk og Mandler har vært min redning. Er fortsatt også! =) Lykke til =) 

Drakk litervis med sjokolademelk sist eg var gravid, men denne gangen fristar det (foreløpig i allefall) ikkje i det heile tatt. Mandlar toler eg ikkje desverre.
Godt du har funne noko som funkar for deg, det er det viktigaste.
Takk for tips :o))

Back
Topp