Tips til studentsmåbarnsmoren?

Mrs Wifey

Gift med forumet
Januarhula 2014
Marsboerne 20 18
Skal studere fra høsten av og er avhengig av en viss inntekt hver måned slik at det går rundt hos meg. Etter mange år i butikkbransjen hvor jeg igjen og igjen har opplevd å blitt behandlet som dritt, har jeg nå bestemt meg for å ta en bachelor og komme meg videre.

Noen som har tips om pengestøtter eller andre støtter?

Sparepenger på mat tips?

Andre ting man kan spare penger på?

Skal selvsagt jobbe deltid ved siden av jobben, men jo mindre jeg jobber jo bedre kan jeg få gjort det på skolen.

Har mann og ett barn, og skal søke lån fra lånekassen.

Du har ikke krav på pengestøtte fra andre enn lånekassen. Jeg fødte midt i bachelorgraden min og skjønner fortsatt ikke at jeg klarte å komme meg i mål. Måtte bruke kveldene på å studere og da var jeg helt tom med energi etter jobb, en liten unge, husarbeid og lufting av hund. Anbefaler deg å gjøre så mye som mulig på skolen slik at du ikke sparer alt til kvelden.

Ang penger så er det litt å spare på å handle inn i store kvanta for feks en uke av gangen, lage meny og holde seg til den. Hjemmelaget mat er mye billigere enn halvfabrikata.
Det finnes også en buss som går fra oslo (vet ikke om det finnes tilsvarende andre steder) som gratis (ok, 1 krone da) frakter folk til sverige for å handle. Jeg husker desverre ikke hva den heter.

Klær og barneutstyr kan kjøpes billig på finn, og mye trenger man ikke.

I vintersesongen så har jeg funnet ut at her så spares det penger på å kjøpe ubehandlede ullklær fra nøstebarn, disana, many months osv. Fordi man ikke trenger like mange plagg som ved andre ullplagg eller bomull (siden ubehandlet ull skal henges opp til lufting og ikke vaskes før det er skittent-skittent. Lanolinet i plaggene avviser smuss så det preller lettere av, og det kan til og med tisses på uten å bli skittent (lanolin + urin = såpe))
Disse plaggene har også flere størrelser i ett, så de må ikke skiftes ut like ofte.
De er dyre der og da, og så sparer det seg virkelig i lengden.

Nå som loppissesongen begynner til høsten, er det mye man kan trenge som man får billig der. (Elsker loppis!)

Kan dere spleise internettet med en nabo?

Kan dere droppe tv'n, eventuelt bare droppe kanalene så dere fortsatt kan se filmer?

Venn deg og dere med å leve på lite, for det er mye en vanesak selv om det også er vanskelig. Og tenk på å holde motivasjonen oppe ved å tenke på at det ikke varer for evig :)

Vet ikke hvor du studerer? Men finnes egne studentbarnehager og studentboliger med gunstige løsninger i Oslo.

Du kan få rabatt på trening og kollektivt. Endel butikker har studentrabatt hvis du spør, ikke matbutikker, men noen sko og klesbutikker o.l. Ingen reklamerer om det.

Lag store middagsporsjoner og frys ned, slik sparer du tid i hverdagen og penger. Tenk sesong, for sesonggrønnsaker og kjøtt er ofte billigere. Lag f.eks. lapskaus av stimlet svinekjøtt og rotgrønnsaker. Billig og sunn mat, som egner seg for å fryse ned. Ta med matpakke i steden for å kjøpe i kantinen. Kjøp butikkens egne merker, ofte like bra som orginalen, men mye billigere.

Kanskje du er flink å kan sy barneklær selv? Lage syltetøy eller bake selv? Handle brukt, f.eks. møbler som du maler og pusser opp selv. Kanskje kjenner du noen du kan arbe barnetøy av?

Ikke bruk tørketrommel, så sparer du strøm. Sykle i stedenfor å kjøre bil.

Skriv opp alt du bruker penger på, slik at du får oversikt. Da er det lettere å se hvor du kan spare! Lykke til :)

Klart du overlever har flere ganger hatt klesplagg kjøping til meg selv og det går jo helt fint;) og sparer jo penger på å slitte ut klærne:)

Har nettopp fullført mastergrad, og har to barn på seks og to år. Litt småtrangt har det jo vært, men var i en periode enslig forsørger, og da var det mange støtteordninger. De to siste årene har jeg levd på studielån og barnetrygd. En får jo litt ekstra stipend om en har barn, men det er vel kanskje bare en tusenlapp. Har jo vært noen småtrange år, og vi har ikke alltid hatt råd til de største feriene og slike ting.. Men om man bestemmer seg, så går det meste! Flere gode tips her oppe. Jeg har vært mye alene med barna, så har ikke hatt mulighet for å jobbe på siden :)

Lykke til!

Back
Topp