Tips til rolig søvn?

Liljepia90

Elsker forumet
Tilgangsansvarlig
Oktoberlykke2020❤
Novemberlykke 2020
Har en gutt rundt 16 måneder som sover fryktelig kaotisk. Han sover i hele sengen, på kryss, tvers, mage, rygg, hodet i fotenden, hele kroppen i enden, osv. Flytter seg mange ganger i løpet av natten.

Det betyr at vi kler på han etter temperatur, siden han aldri har tepper over seg. Han har ikke dyne i sengen, men ett par lette tepper som er mest for kos.

Men! Han sover godt. Sover gjerne 12-13 timer i strekk og innimellom har han en oppvåkning, så dette er ikke noe som har plaget oss nevneverdig.

Lurer på om der er flere som har eller har hatt det likt? Og har dere eventuelt gjort noen endringer for å få dem til å ligge mer stille? Eller skal jeg bare la han styre på? Vi alle får jo nok søvn og gutten er blid som ei sol dagen lang, så det er jo ikke noe å klage på, egentlig.
 
Har en gutt rundt 16 måneder som sover fryktelig kaotisk. Han sover i hele sengen, på kryss, tvers, mage, rygg, hodet i fotenden, hele kroppen i enden, osv. Flytter seg mange ganger i løpet av natten.

Det betyr at vi kler på han etter temperatur, siden han aldri har tepper over seg. Han har ikke dyne i sengen, men ett par lette tepper som er mest for kos.

Men! Han sover godt. Sover gjerne 12-13 timer i strekk og innimellom har han en oppvåkning, så dette er ikke noe som har plaget oss nevneverdig.

Lurer på om der er flere som har eller har hatt det likt? Og har dere eventuelt gjort noen endringer for å få dem til å ligge mer stille? Eller skal jeg bare la han styre på? Vi alle får jo nok søvn og gutten er blid som ei sol dagen lang, så det er jo ikke noe å klage på, egentlig.

Easygrow nattpose :)
 
Vi har hatt det heeeelt likt! Gutten er nå 2,5 år, og sover sånn fremdeles. Sover i ullfleecedress og sokker hele vinteren. Han hater dyna, så vi lar han bare sove uten og styre rundt i senga som han vil. Jeg tenker at så lenge barnet virker uthvilt og fornøyd, så er alt vel:joyful: Nattpose ble han også illsint av å få på.
 
Vi har hatt det heeeelt likt! Gutten er nå 2,5 år, og sover sånn fremdeles. Sover i ullfleecedress og sokker hele vinteren. Han hater dyna, så vi lar han bare sove uten og styre rundt i senga som han vil. Jeg tenker at så lenge barnet virker uthvilt og fornøyd, så er alt vel:joyful: Nattpose ble han også illsint av å få på.

Godt vi ikke er alene :hilarious: Men når han er 2,5, har han da flytta fra sprinkelseng til vanlig? Hvordan går det eventuelt?
 
Godt vi ikke er alene :hilarious: Men når han er 2,5, har han da flytta fra sprinkelseng til vanlig? Hvordan går det eventuelt?
Nei, det tør vi ikke, for da kommer han til å ramle på hodet ut av senga/slå hodet i sengekanten etc. sånn som han holder på:joyful:. Han har fremdeles nok plass i sprinkelsenga, og vet ikke om noe annet, så han får bare fortsette å sove i den til han forhåpentligvis begynner å ligge litt mer i ro av seg selv:joyful:
 
Skal se om jeg finner lengde på den! Han er 85cm lang, så jeg har slitt med å finne noe som er langt nok. Takk for tips!

Min er rundt 90cm, vi har den største størrelsen 18-24 mnd eller noe sånt tror jeg den heter og han har en del å gå på i lengden fremdeles :)
 
Nei, det tør vi ikke, for da kommer han til å ramle på hodet ut av senga/slå hodet i sengekanten etc. sånn som han holder på:joyful:. Han har fremdeles nok plass i sprinkelsenga, og vet ikke om noe annet, så han får bare fortsette å sove i den til han forhåpentligvis begynner å ligge litt mer i ro av seg selv:joyful:

Det skjønner jeg veldig godt at dere venter med :hilarious:
 
Har ei sånn jeg også, hun er 2,5. Hun er i tillegg glovarm, så vil helst sove i bare bleia. Sparker av seg dyna, også hvis vi legger den over henne mens hun ligger rolig. Men hun tar på dyna hvis hun blir kald. Har sovet i juniorseng siden før 2årsdagen og har bare falt ut av senga 2 ganger :bag: så lenge det ikke plager noen får hun bare styre på om natta tenker jeg.
 
Skal se om jeg finner lengde på den! Han er 85cm lang, så jeg har slitt med å finne noe som er langt nok. Takk for tips!
Den finnes i to størrelser :) kjøpte nettopp den som er fra 1-3 år. Den er 100cm :)
 
Den finnes i to størrelser :) kjøpte nettopp den som er fra 1-3 år. Den er 100cm :)

Bestiller nok den på sengekanten i kveld tenker jeg!

tusen takk til alle for svar om pose, trodde det toget hadde gått. :)
 
Bestiller nok den på sengekanten i kveld tenker jeg!

tusen takk til alle for svar om pose, trodde det toget hadde gått. :)
Får håpe ditt barn liker nattpose bedre enn vårt barn. Her ble det voldsom protest fra junior, da den hindret fri utfoldelse:hilarious: Kids altså:joyful::Heartred
 
Får håpe ditt barn liker nattpose bedre enn vårt barn. Her ble det voldsom protest fra junior, da den hindret fri utfoldelse:hilarious: Kids altså:joyful::Heartred
Han har sovet i pose mesteparten av tiden fra han begynte å rulle om natta ved ca 6mnd, stort sett med avbrudd kun når posen var til vask, så han har godtatt det før :happy: men så ble den for kort når han fylte året.
Han sov forøvrig like kaotisk da :hilarious: men jeg synes det er enklere med pysj og pose enn å skulle kalkulere hvor kaldt det muligens blir på soverommet hans og justere påkledning deretter :smiley-bounce022
 
Pose ja - men tenker også at dere bare kan la han sove slik☺️ Så lenge han sover godt.
4-åringen vår er lik, finner henne i de snodigste stillinger! Hun ligger roligere i vår seng hvis hun kommer inn på natta, men det er nok fordi det ikke er like mye boltreplass mellom oss.
 
Sånn sover vår på 2,5 år også, hun er helt propell og over alt i senga nattestid. Vi har på henne pysj og holder ca 17-18 grader på rommet hennes, da er hun god og varm. Hun har dyne i senga, men foretrekker å ligge oppå den. Brukte nattpose når hun var mindre, men har slutta med det nå siden hun har "stor seng" med sengehest og kommer inn til oss om natten ved behov. Jeg var også veldig skeptisk til å gå fra sprinkelseng til sengehest, men det har faktisk gått helt fint! I starten hadde vi en dyne på golvet, men hun har aldri ramlet ut.
 
Eg veit at storebroren min var lik, han sov urolig til langt opp i tenåra, men alltid utkvilt og bli på morgonen. Når foreldra våre flytta han ut av sprinkelsenga fekk han madrass på golvet i starten, for dei var redd for at han skulle dette ut av ei skikkeleg seng ;-)

Så lenge ungen er utkvilt ville eg ikkje ha gjort noko med det. Nokon er berre meir urolige på nettene enn andre.
 
Back
Topp