Tips til reise med små barn

Sommermamma2022

Glad i forumet
Juliknøttene 2022
Augustbarna2024
Håper noen har noen gode tips til oss for å fly med en to åring :happy:

Vi skal fly med hun på nesten to fra Oslo til Italia om et par uker og jeg har forsøkt å booke fly som lander ca midt i hvilen hennes. Det kan gå en av to veier, enten vil hun bare sove eller være super cranky hele flyturen på 3 timer :sorry: Hun har ikke sitt eget sete på flyet...

Har kjøpt inn et par nye bøker og litt klistermerker som hun skal få på flyet og tenker å ha med en haug med snacks/bær som kan holde henne opptatt litt, men det vil absolutt ikke vare i 3 timer.

Føles nesten som vi driver med ekstremsport :joyful:

Også et lite spørsmål om å fly som gravid, jeg vil være 27 uker på vei når vi drar så trenger teknisk sett ikke en legerklæring på at jeg kan fly. Fastlegen min er ikke den enkleste å ha med å gjøre, så jeg lurer på om en kopi av helsekortet kan holde som bekreftelse på når termin er og at jeg ikke er over 36 uker på vei? Føler meg gigantisk så ser ikke bort i fra at jeg kan bli spurt :oops: Tar også gjerne i mot tips om å fly som gravid.
 
Håper noen har noen gode tips til oss for å fly med en to åring :happy:

Vi skal fly med hun på nesten to fra Oslo til Italia om et par uker og jeg har forsøkt å booke fly som lander ca midt i hvilen hennes. Det kan gå en av to veier, enten vil hun bare sove eller være super cranky hele flyturen på 3 timer :sorry: Hun har ikke sitt eget sete på flyet...

Har kjøpt inn et par nye bøker og litt klistermerker som hun skal få på flyet og tenker å ha med en haug med snacks/bær som kan holde henne opptatt litt, men det vil absolutt ikke vare i 3 timer.

Føles nesten som vi driver med ekstremsport :joyful:

Også et lite spørsmål om å fly som gravid, jeg vil være 27 uker på vei når vi drar så trenger teknisk sett ikke en legerklæring på at jeg kan fly. Fastlegen min er ikke den enkleste å ha med å gjøre, så jeg lurer på om en kopi av helsekortet kan holde som bekreftelse på når termin er og at jeg ikke er over 36 uker på vei? Føler meg gigantisk så ser ikke bort i fra at jeg kan bli spurt :oops: Tar også gjerne i mot tips om å fly som gravid.
Fløy med 1,5-åring i fjorsommer, og det som redda oss var bæresele, noen favorittbøker, ipad med bluey-episoder og klistremerker til å klistre på setet foran (og meg og pappan). Hadde også med noen fikleleker, men de var ikke interesante nok på flyturen. Vi hadde riktignok en 6-timers flytur og det var alt for lenge uten eget sete ;)
 
Fløy med 1,5-åring i fjorsommer, og det som redda oss var bæresele, noen favorittbøker, ipad med bluey-episoder og klistremerker til å klistre på setet foran (og meg og pappan). Hadde også med noen fikleleker, men de var ikke interesante nok på flyturen. Vi hadde riktignok en 6-timers flytur og det var alt for lenge uten eget sete ;)
Bæresele var jo egentlig veldig lurt, hun liker godt å sitte i det så kanskje det kan være en ide når vi går opp og ned midtgangen vs å bare bære henne :love7
 
Håper noen har noen gode tips til oss for å fly med en to åring :happy:

Vi skal fly med hun på nesten to fra Oslo til Italia om et par uker og jeg har forsøkt å booke fly som lander ca midt i hvilen hennes. Det kan gå en av to veier, enten vil hun bare sove eller være super cranky hele flyturen på 3 timer :sorry: Hun har ikke sitt eget sete på flyet...

Har kjøpt inn et par nye bøker og litt klistermerker som hun skal få på flyet og tenker å ha med en haug med snacks/bær som kan holde henne opptatt litt, men det vil absolutt ikke vare i 3 timer.

Føles nesten som vi driver med ekstremsport :joyful:

Også et lite spørsmål om å fly som gravid, jeg vil være 27 uker på vei når vi drar så trenger teknisk sett ikke en legerklæring på at jeg kan fly. Fastlegen min er ikke den enkleste å ha med å gjøre, så jeg lurer på om en kopi av helsekortet kan holde som bekreftelse på når termin er og at jeg ikke er over 36 uker på vei? Føler meg gigantisk så ser ikke bort i fra at jeg kan bli spurt :oops: Tar også gjerne i mot tips om å fly som gravid.
Vi har reist 2 ganger med guttungen med fly, ca 4t hver gang, den første gangen var han 7 mnd, det var null problem :hungry: Når vi reiste i høst var det en annen sak.. Turen ned ble skikkelig kjip, han var urolig nesten hele turen og vi måtte konstant prøve roe han ned. Det begynte allerede på flyplassen, mest sannsynlig var han overtrøtt. Vi trodde kanskje han kom til å sovne på flyet, det gikk ca 18.30, men nei.. Han sovnet ikke før vi var kommet oss av flyet og på transport til hotellet, ca kl 24. Ble en lang dag på oss alle, forsinkelser osv.. Det var rett og slett ganske grusomt.
Turen hjem gikk derimot knirkefritt, han sovnet på flyet og sov 2t av turen. Da gikk vel flyet ca kl 13 om jeg ikke husker feil. Så her var det helt klart tidspunktet for turen som hadde noe å si. Vi hadde med ipad, bøker, tegnesaker, små overraskelser osv. Men søvn er likevel det viktigste erfarte vi..
(Han hadde eget sete)

Nå skal vi snart reise på ny tur, med noenlunde samme flytider. Men nå sover han ikke på dagtid lenger og forstår mye mer nå som han er over 3 år, så krysser fingre for smidigere tur denne gangen :)

PS: Jeg er også ca 27 uker nå når vi reiser, og for å være på den sikre siden skal jeg til legen for å få flytillatelse, selv om jeg teknisk sett ikke trenger det heller. Tenker det er bedre å ha den enn å plutselig bli spurt, har hørt de kan være ganske streng :oops:
 
Vi reiste til kypros når sønnen vår var 2,5 ca. Det var fire timer og gikk over all forventning! Det gikk nok mest bra fordi vi passa på at han tok hvilen på flyet. Så ble «bare» to timer å holde han underholdt og blid. Vi hadde med noen sånne bøker med klistremerker man kan flytte på, snacks som tok lang tid å spise, tegnesaler og så hadde vi en ipad i beredskap med litt digitale puslespill og noen korte tegnefilmer. Vi var heldige også for vi hadde farmor og farfar med på turen, så han satt litt med dem for avveksling. Vi brukte ipaden 20 min ene veien (og er eneste gang vi har brukt ipad. Vi er strenge når det kommer til ipad og tlf, men ikke tv, det får han se hver dag).
 
Har reist mye med treåringen fra hun var 4mnd. Vanligvis opptil 24-timers reiser med flere fly. Den eneste gangen det gikk galt med raserianfall var da hun hadde eget sete (var litt under 3 år) og måtte sitte der da flyet landet (hun ville helst sitte på fanget).
Hos oss har det hjulpet å ha med bæresele ettersom det er et sted hun slapper godt av. Har tilbragt noen timer på fly og flyplasser der jeg står trengt opp i et hjørne og vugger henne i bæreselen for å skjerme stimuli :hilarious:
Ha med noe som hun kan drikke/spise når flyet tar av og lander. Vår liker å kikke litt rundt så vi går gjerne rundt med henne når det er lov og hun ønsker. Prøver å dekke behovene som dukker opp på en rolig måte slik at hun føler seg sett.
Nye bøker er kjekt, men også kjekt (for barnet) å lese favorittboka ørten ganger.
Overskudd hos foreldrene og nok mat, snacks og drikke for alle er viktig.
 
Back
Topp