Tips til potetmiddag!

ebeth83

Gift med forumet
Er helt blank her nå...men hva spiser dere til poteter egentlig? Trenger noen tips!!!
Kommer bare på kjøttkaker, karbonader, fiskeboller/pinner, ostesnitzel....andre forslag? 
 
 
Fisk! Fiskepudding, fiskeboller, laksefilet..



hjemmelaga potetstappe er jo kjempegodt til grovepølser eller hjemmelagde karbonader..
 
ORIGINAL: tosmågull

kylling i form med oppkuttete grønnsaker og matfløte/buljong(krydder) er veldig godt til potet.

vi bruker ha chili i da men det er kanskje litt sterkt forbabymagene
[8|]

sliter med middagen selv for tiden.

 
Hørtes godt ut, -takk! [:)]
 
ORIGINAL: TauZa

Fisk! Fiskepudding, fiskeboller, laksefilet..



hjemmelaga potetstappe er jo kjempegodt til grovepølser eller hjemmelagde karbonader..

 
Glemte å¨si at sambo ikke spiser fisk...[&:]
 
ORIGINAL: Kidada

Legger oppkutta poteter, krydret kjøttdeig og fløte i en form. strør ost over og 30 min i ovnen. Jummy

Koteletter!!

Kjøttpudding..

Farseboller

Lapskaus

Komper

Stekte poteter, bacon og egg (omelett)

 
Takk for tips! Hørtes kjempe godt ut..! [:)]
 
Biff med båtpoteter
Baktpotet
Hjemmelaget potetstappe
Potetgrateng
Brennende kjærlighet
Lammefrikasé
Fårikål
 
ORIGINAL: .::Tiiine::.

Biff med båtpoteter
Baktpotet
Hjemmelaget potetstappe
Potetgrateng
Brennende kjærlighet
Lammefrikasé
Fårikål

 
Brennende kjærlighet..? Hva er det?
 
Kommer akkurat ut av kjøkkenet nå, har lagd pølsegrateng (nok til to middager, så den ene havner i frysern!!) [:D] Godt med vanlig hverdagsmat også!! [:)]
 
ORIGINAL: vand

Kommer akkurat ut av kjøkkenet nå, har lagd pølsegrateng (nok til to middager, så den ene havner i frysern!!) [:D] Godt med vanlig hverdagsmat også!! [:)]

 
Oppskrift...? [:)] Hørtes godt ut!
 
ORIGINAL: ebeth83

ORIGINAL: vand

Kommer akkurat ut av kjøkkenet nå, har lagd pølsegrateng (nok til to middager, så den ene havner i frysern!!) [:D] Godt med vanlig hverdagsmat også!! [:)]


Oppskrift...? [:)] Hørtes godt ut!

 
 
Hmmm... har ikke sånn nøyaktige mål, det er bare å hive oppi [:)] 
 
Slik gjør jeg det:
 
Noen pølser (kanskje en 3-4 pølser til en familie på 3 vil jeg tippe...)
Skjærer dem i biter og steker dem i panna med masse godt krydder!! (jeg bruker litt grillkrydder, italiensk krydder, forskjellige pepper)
 
Kok opp makaroni (4 porsjoner sånn ca.. står på pakken)
 
Lag en hvitsaus (Hiv smør i panna, la det smelte.. Hiv oppi litt hvetemel og jevn ut med melk... Litt salt og muskat hvis du har... la det koke litt så melsmaken forsvinner...)
 
Når makaronien og hvitsausen er ferdig, blander du alt sammen i kjelen du har hvitsausen i... Så har du i ett rått egg for å binde alt sammen! Hell det over i en ildfastform og ha ost over... (bruk osthøvel eller reven mozarella- det er best! )
 
Stek i ca 15-20 minutter i ovnen på ca 200 gr til osten er smeltet og gylden...
 
Server med.. tja... du bestemmer... Grønnsaker og potet! Jeg bruker å ha reven gulrot med sitron på, men alt går godt til! NAM!!! [:D]
 
(Selve blandingen tar 35-40 minutter å lage, derfor lager jeg nok til to middager... Da hiver jeg den ene i fryseren, så er det bare å varme den opp neste gang! Ett annet tips er at man trenger ikke å steke pølsene hvis man vil ha det litt mer lettvindt! Men jeg synes at det gir litt mere smak!! )
 
ORIGINAL: ebeth83

ORIGINAL: .::Tiiine::.

Biff med båtpoteter
Baktpotet
Hjemmelaget potetstappe
Potetgrateng
Brennende kjærlighet
Lammefrikasé
Fårikål


Brennende kjærlighet..? Hva er det?

 
Brennendekjærlighet
Ingredienser
  • 10 stk. potet
  • 1 l grønnsaksbuljong (utblandet)
  • ¼ stk. purre
  • 3 dl melk
  • 2 ss smør
  • ½ ts salt
  • ¼ ts pepper
  • 100 g hvitost
  • 200 g bacon
  • 300 g frisk sjampinjong
  • 4 ss finhakket frisk gressløk
  • 1 ts nykvernet pepper

Slik gjør du:

1. Skrell potetene, del dem i biter og kok dem i buljong sammen med purre i biter. Kok det mørt, ca. 10-15 minutter. Ikke bruk salt i vannet.
 
2. Slå av vannet, og mos potetene.
 
3. Tilsett melk, smør og krydder, og rør godt mens potetmosen får et oppkok.
 
4. Tilsett revet ost i potetmosen. Skjær bacon i brede strimler og sopp i skiver. Stek begge i pannen og server på potetmosen. Dryss over gressløk og nykvernet pepper.
 
 
 
Bacon og potetform
 
Ingredienser:
6-10 store poteter
2 pk smårettbacon
1/2 kg kjøttdeig
2 store løk
5-6 dl matfløte
4-5 egg
revet ost

Tilberedning:
Hakk løken og del potetene i skiver. Brun kjøttdeig, bacon og løk. Pisk eggene inn i fløten.
Smør en ildfast form og legg potetskivene og kjøttfyllet lagvis med potet i bunnen og på toppen. strø revet ost over og hell over egge-/ fløteblandingen.
Stekes ved 190 grader i ca 1t 40 min

 
saftig deilig stek med deilig brun saus, poteter og grønnsaker :D
 
DIGG,, selv så spiser jeg ikke poteter pga jeg ikke "tåler" det,
så har pastaskruer, men godt det å :) ,, klarer ikke å fordøye
poter (og hvete) så blir bare feit av det -.- også humøret svinger [:-]
 
... Men VELDIG godt ^^
 
Back
Topp