Tips til pålegg man kan spise?

Tillea

Elsker forumet
Septemberlykke 2021
Oktoberfest 2024 ❤️
Jeg syns det er så mange av de påleggene jeg liker og craver som det anbefales å ikke spise. Leverpostei (har så sykt lyst på det, og har spist det siden jeg trodde det var ok, men leste nå at det ikke anbefales og hvertfall ikke mye), røkelaks, spekeskinke, vellagret ost, salami, skinke bør være fersk.. Ja.. Begynner å bli litt matt, allerede :bag: Trenger derfor litt inspirasjon:angelic:
Spise egg, gulost og brunost, men er litt lei.. Også spise jeg Philadelphia og avokado:shy:

Jeg syns det er så mange av de påleggene jeg liker og craver som det anbefales å ikke spise. Leverpostei (har så sykt lyst på det, og har spist det siden jeg trodde det var ok, men leste nå at det ikke anbefales og hvertfall ikke mye), røkelaks, spekeskinke, vellagret ost, salami, skinke bør være fersk.. Ja.. Begynner å bli litt matt, allerede :bag: Trenger derfor litt inspirasjon:angelic:
Spise egg, gulost og brunost, men er litt lei.. Også spise jeg Philadelphia og avokado:shy:
Det er en egen salami som gravide kan spise! Meny selger den
Trodde leverpostei var greit? Det har jo masse jern. Du kan spise røkelaks så lenge den er nyåpnet.

Eg forholder meg til Helse Norge sine råd og der står ingenting om leverpostei ikkje er anbefalt:)
Ellers savner eg salami:facepalm:

Lag ostesmørbrød med salami. I ovnen på 200 grader så er det ikke noe problem...

Eg forholder meg til Helse Norge sine råd og der står ingenting om leverpostei ikkje er anbefalt:)
Ellers savner eg salami:facepalm:
Leste at leverpostei inneholder en del A-vitamin og at man derfor bør begrense inntaket. Men er vel som du sier tilstrekkelig å følge helsenorge siden anbefalinger :)

Mye god ost vi kan spise:) avocadotoast er jo digg, og selv er jeg glad i alle former for egg. Lager mye omelett eller skive med kokt egg.

Spiser massevis av leverpostei her, helst den danske.. med pepper og sylteagurk :hungry:

Sniker :)

Kan jeg spørre hvilke kilder du har brukt for å komme frem til dette? Anbefaler å kun forholde seg til Matportalen. Det står mye tull på klikk.no og lignende, og gravide er mestere til å feilinformere hverandre i tillegg :p Så det er lurt å forholde seg til én sikker kilde.

Både leverpostei, røykelaks, skinke og vellagret ost er helt innafor å spise når man er gravid. Røykelaks bør spises så fersk som mulig, men det står dato på alle som selges. Skinke (som alt annet kjøtt) bør spises innenfor holdbarhetsdato, men den er jo allerede kokt så det er ingen problem å spise. Samme med servelat, kylling- og kalkunpålegg, falukorv, ribberull, sylte, skinkestek, bacon går helt fint. Syltetøy, marmelader og andre smørepålegg er topp, smøreost på tube og kremost feks. Det er omtrent bare speket kjøtt og upasteuriserte oster som skal unngås når det kommer til pålegg.

Hva med salat, hvitost (eventuelt skinke også) med tomat/paprika og agurk. Eller avokado med salt og pepper på.
Eller ha salat og sånn ferdig kylling som de har på butikken på en skrive med smørkrem under.

Jeg har fått dilla på løvtynn kyllingfilet og kremost, med litt salat og rødløk, spiser nesten kun det og hvitost for tiden.

Sniker :)

Kan jeg spørre hvilke kilder du har brukt for å komme frem til dette? Anbefaler å kun forholde seg til Matportalen. Det står mye tull på klikk.no og lignende, og gravide er mestere til å feilinformere hverandre i tillegg :p Så det er lurt å forholde seg til én sikker kilde.

Både leverpostei, røykelaks, skinke og vellagret ost er helt innafor å spise når man er gravid. Røykelaks bør spises så fersk som mulig, men det står dato på alle som selges. Skinke (som alt annet kjøtt) bør spises innenfor holdbarhetsdato, men den er jo allerede kokt så det er ingen problem å spise. Samme med servelat, kylling- og kalkunpålegg, falukorv, ribberull, sylte, skinkestek, bacon går helt fint. Syltetøy, marmelader og andre smørepålegg er topp, smøreost på tube og kremost feks. Det er omtrent bare speket kjøtt og upasteuriserte oster som skal unngås når det kommer til pålegg.

Tusen takk for utfyllende innlegg, jeg husker ikke hvor jeg fant det, men så på altformamma at man skal spise moderat med leverpostei. Et annet sted stod dette med a-vitamin :facepalm:
Da skal jeg prøve å spise mer normalt, så er det kanskje ikke så galt som jeg fryktet :angelic:

Tusen takk for utfyllende innlegg, jeg husker ikke hvor jeg fant det, men så på altformamma at man skal spise moderat med leverpostei. Et annet sted stod dette med a-vitamin :facepalm:
Da skal jeg prøve å spise mer normalt, så er det kanskje ikke så galt som jeg fryktet :angelic:
Jeg føler de skriver sånt for å "sikre" seg, da de tar høyde for at det helt sikkert finnes noen gærninger der ute som ville spist fire bokser leverpostei om dagen hvis de kunne. Og det meste er usunt i svææære mengder :P

Her går det veldig i perioder i matveien, det har det egentlig alltid gjort når jeg tenker meg om. Får ofte hangup på et spesielt pålegg som jeg spiser over en periode. Akkurat nå er det egg:rolleyes:

Angående leverpostei fikk jeg denne oppdateringen i dag på ene appen min:)

Vedlegg

• 8EEEEBAA-80EF-4E5F-931D-277C4A1E07AE.png
    8EEEEBAA-80EF-4E5F-931D-277C4A1E07AE.png
    94,7 KB · Visninger: 56
Jeg har fått dilla på kaviar og leverpostei. :hungry:
Edit: ikke sammen. Hver for seg. Haha

Haha!! Det er kanskje noen som liker det sammen, men fysjamei for en forferdelig kombo:eek::eek:

Forrige svangerskap spiste jeg leverpostei rett fra boksen. Flaks at jeg ikke visste det ikke var anbefalt:hilarious: Tror jeg hadde blitt ganske stressa

Back
Topp