Tips til mat??

Tiriltoppen

Gift med forumet
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Julikulene 2020
Sukk!! Jeg er så matlei. Det ender derfor veldig ofte opp med Fjordland eller annen lettvint mat som feks pølser eller pizza.. :smiley-ashamed008

Har noen lettvinte og relativt sunne tips til frokost/lunsj/kvelds og middag?

Legg ved oppskrift/fremgangsmåte samtidig da, hvis dere vil dele :)

På forhånd: tusen takk!! Og smask til alle som hjelper til :*

Superenkel lapskaus!
Skjær svinekjøtt i biter
Kok opp buljong/fond
Ha i svinekjøtt og frossen lapskausblanding
Kok i 15-25 min (avhengig av hvor mye kjøtt/grønnsaker/buljong)
Krydre med det du vil og server med brød til.
Superenkelt!

Pizza på en wrap!

Fullkornswrap eller ikke, spiller ingen rolle. Har ikke prøvd med potetlompe så det tør jeg ikke si noe om :p

Slenger sammen en improvisert tomatsaus, ta det du har. Vi har hatt tomatpuré, knuste tomater (på boks), ketchup osv. som vi blandet med krydder vi ville ha.

Slenger oppå ønsket fyll (min favoritt er cashews, paprika, mais, tunfisk eller salami) og ost. Blir stekt på 220c i 10 minutter! :)

En god salat med mango, kylling, jordbær og lignende er alltid en slager :)

Hjemmelaget blomkålsuppe med bacon og loff.
Wok med svinekjøtt og grønnsaker ferdig i pose.
Svenske Kjøttboller i fløtesaus,poteter og gulrøtter.

-Wok med svin eller kylling..

Fres alle grønnsaker og kjøtt i en gryte/panne og tilsett valfri saus, server med pasta eller ris

Uten ris/pasta kan dette serveres i lefse eller pita.

-Laks med pesto

Stek laks, server med salat og pasta med pesto.

Damp grønnsaker som brokkoli, gulrot, kok kylling og lag en tomatsaus av hermetisk tomat, tomatpuré og litt krydder.

Pita med ymse kjøtt: Kylling/Svin/pølser i pita med salat, og grønnsaker (eventuelt litt sur søt saus eller mager dressing). Blir man lei kan man alltids variere. Kan også ha kjøttboller.

Omelett: med paprika, skinke, mager salami, mager pølse, brokkoli osv.

Pai: Kjøp ferdig pai bunn, piske sammen egg, litt krydder og en skvett fløte eller melk. Hell eggeblandingen over den stekte pai bunnen, tilsett hva du måtte ønske av grønnsaker: personlig synes jeg bacon biter eller skinke med paprika og brokkoli er godt. Server med salat og du har masse mat, i tillegg er det sunt.

Gryte med fullkorn nudler: Kokte nudler(fullkorn) med paprika, kylling, squash, sopp, mais eller brokkoli. bland alt, tilsett litt lett bearnaise saus og strø litt ost over og sett i ovnen.

Pita pizza: Lag en saus at tomatpuré, hermetisk tomat og krydder, Ha på pitaen, Fyll som sopp, paprika, mais, skinke, vannkastanjer, mager salami funker bra. Personlig liker jeg salami, vannkastanje og paprika. Strø litt ost over og stek. Lett, sunt og lite kalorier.

Lett saus som går til alt: Kok opp en boks lett kokosmelk, tilsett 1-2 ss tomatpuré, og 1/2 til 1 ts rød curry paste, tilsett litt krydder som gastromat og kok opp. (Når sausen har kokt opp, bland 1 ss maisenna med litt vann og tilsett i sausen til ønsket tyddelse.) Liker man ikke sterk mat så bruker man mindre curry. Men siden den lages med kokosmelk blir den ikke sterk i det hele tatt, og liker man ikke kokosmelk gjør det heller ikke noe. Familie og venner som ikke synes no særlig om disse synes sausen er fantastisk. Den passer godt til svin og kylling. (Kan gjerne brukest som dressing i pita.)

God middag som imponerer: Kok ris/egg nudler, stek kylling eller svinekjøtt, Server med salat og sausen ovenfor.

Wokpanne: Grovriv gulrot, skjær paprika i strimler og purre i ringer. Skjær kjøttet i tynne strimler. Brun kjøttet i 2-3 minutter på sterk varme, legg så kjøttet til siden. Fres grønnsakene i litt olje, ha så kjøttet tilbake i pannen. Bland litt grønnsaksbuljong som anvist på pakken, Hell 1.5 Dl av buljongen i pannen og tilsett maisenna utblandet i vann. Du får da en tykk wok saus som smaker godt. Kan serveres med ris, nudler eller pasta.

Wrap: Grove tortilla wraps med kylling, og avokado. Eller kylling, brune bønner, agurk, (Lag gjerne en dressing med yoghurt naturell, Ca 2 ss yoghurt, 0.5 fedd hvitløk, 2 ss salsa og litt basillikum.)

Kylling i salsa: En favoritt her hjemme er kylling eller kyllingkjøttdeig stekes før man tilsetter paprika og salsa (First price funker greit) Dette serveres med ris, eller i pita. Man kan også ha alt i en ildfast form, strø litt ost over og serveres med salat. Som helge kos kan den gjerne serveres med nachos.

Kylling med kikkerter: Gryte med strimlet kylling (Stek med godt krydder) tilsett vårløk, hvitløk, litt chilli, hermetisk tomat og kikkerter. Kok opp og smak til med krydder som for eksempel spisskummen, gurkemeie, gastromat, osvosv.

Rotegryte: Kok pasta, lag en saus av litt melk, en halv tube magerost og maisenna. Tilsett stekt purre, paprika,pølse eller kylling Ha alt i en form og strø litt ost over. Stek så til osten er gyllen.

Hverdagsgryte: Stek karbonadedeig, tilsett finhakket hvitløk (gjerne bruk hvitløkkrydder om man har dårlig tid) og purre i ringer. Tilsett revet gulerøtter og 1 tomat i terninger. Tilsett utblandet buljong og smak til med krydder.

Til Lunsj kan du lage eggerøre, omelett, wok grønnsaker som squash, strimlet gulrot, paprika og brokkoli, bruk kjøtt som mager pølser, kjøttboller, osv... Bruker du magre produkter i oppskriftene over og minimerer osten brukt. (Eventuelt bruk revet mozarella eller lett oster.) Så er alle oppskriftene sunnere både i form av lite kalorier, lite fett og masse protein. I tillegg er det ikke så veldig tidkrevende som man kan tro. Kutt gjerne opp grønnsaker kvelden før eller når du er i form, ha de i forseglet bokser. Dette gjelder også kjøttet.

Trinesmatblogg.no

Ikke akkurat det du spurte etter, men funket bra for meg da jeg var matlei og ikke hadde noe inspirasjon på matfronten.

Supre, enkle oppskrifter som alltid blir bra!

Den enkleste er vel den hjemmelaga tomatsuppen (levde på den da jeg var kvalm og gravid!)

:)

En annen kjapp snack jeg er svak for er lompe/lefse med litt smør (kan sløyfes) og gulost og kyllingfiletpålegg/kokt skinke. Rull sammen, spis :)

Pizza på en wrap!

Fullkornswrap eller ikke, spiller ingen rolle. Har ikke prøvd med potetlompe så det tør jeg ikke si noe om :p

Slenger sammen en improvisert tomatsaus, ta det du har. Vi har hatt tomatpuré, knuste tomater (på boks), ketchup osv. som vi blandet med krydder vi ville ha.

Slenger oppå ønsket fyll (min favoritt er cashews, paprika, mais, tunfisk eller salami) og ost. Blir stekt på 220c i 10 minutter! :)

Vi bruker opp taxiraner slik :)

Ååh tusen takk dere!!! Da har hodet mitt fått litt påfyll :D jeg sover så dårlig om natten nå, og jeg ble utrooooolig sulten av å lese om god mat midt på natten :laughing002

Verdens mest barnevennlige saus: finhakk en løk og surr det blankt i en panne, ha oppi en boks med tomater, en samling tomatpuré, en grovhakket paprika, et lite hvitløksfedd og litt pepper. La det koke på svak varme. Kok opp passe og stek kylling i småbiter.
Stavmiks tomatsausen og ha to as crème Freche og server:)

Back
Topp