Tips til hvordan gi 2åring paracet?

W1ke

Elsker forumet
Gutten på 2 år er blitt syk :(

Han er heldigvis nesten aldri syk. 3 ganger på 2 år at han har hatt mer enn vanlig forkjølelse. (Altså oppkast og lignende) 
Men dette resulterer jo da i at han ikke godtar noen form for medisin og jeg har ikke funnet på geniale triks for å få de i han.

Har prøvd stikkpille paracet. Men han kniper igjen og vrir seg, så pillen er nesten smeltet før jeg i hele tatt kommer i nærheten. OM jeg er superheldig, så trykker han den ut igjen like fort. 

Prøvde isted flytende paracet med skogsbærsmak. Fikk kanskje i han 3 av de 5 ml jeg hadde målt opp. Da måtte jeg blåholde han, noe jeg absolutt ikke liker. 
Han vil ikke ha noe, verken mat, drikke, is eller godter, så nytter ikke bestikke heller. 

Så om noen har noen geniale tips til hva jeg skal gjøre, så mottas de med takk...

Kan jeg blande flytende paracet i drikke/yoghurt? 

bruker å gi jenta mi på 18 mnd paracet smeltetablett med banansmak.. hun godtar ikke noe annet.. man kan løse den opp i litt veske slik at den blir myk, lurer den bare i munnen hennes å gir henne noe å drikke rett etter på :) hun klarer ikke spytte den ut siden den er myk..

verdt å prøvde :)

Smeltetabletter? Det har jeg aldri hørt om. Kanskje verdt å prøve. 

Men butikkene/apotek er jo stengt til tirsdag. Å guttongen sover nå, så hadde uansett ikke kommet meg noe sted. 

Noen som har tips om hvordan jeg skal få i han enten stikkpille eller flytende, frem til jeg får tak i sugetabletter?

Har forresten bensinstasjonene sugetablettene?

Rett og slett bare holde han, og sprøyte inn Paraceten, etterfulgt av masse ros og god'ord..
Det er det eneste som hjelper her..:/

Vondt, men må man så må man, og etter en liten stund, har junior glemt det uansett.. :)

stikkpilla må inn.. rett og slett.. legg ungen over fanget med rumpa i været..

eller fflytende.. jeg har den i engangssprøyter.. sprøyter rett inn i munnen..

evt kan du knuse en vanlig paracet (Del den i to først slik at du får riktig styrke.. et barn på to år kan ha 250 mg 3 ganger i døgnet, en vanlig tablett er 500 mg, så bare del den i to etter delestreken..) - knus ja, og bland den i en skje yoghurt eller syltetøy...

Legg ungen på ryggen - opp med begge beina - den andre hånda har hanske på og stikkpille klar, og smetter den fort inn (trykk litt idet du setter den inn) - og så legger du beina pent ned igjen, slik at det blir vanskelig for ham å presse ut pillen, mens du avleder med godord og moro. Vent et lite minutt og sjekk om han mot formodning har presset den ut likevel, og hvis ikke så har vel det hele gått sin gang og da er jo alt bare velstand.

Hvis pillen smelter mellom fingrene dine så kan du beholde noe av emballasjen på slik at du holder i den i stedet for selve pillen. Så fjerner du resten når du er på vei til å sette den inn.

Evt vent til han sover skikkelig tungt. Her har jeg hvertfall klart å gi stikkpille mens hun har sovet. Av med bleia, beina litt opp, smette inn stikkpillen i en fei, på med bleia igjen, og hun har ikke merket noenting (dette når hun har hatt høy feber da, og sover godt). Noen ganger må man bare få i dem paraceten.
Men har ikke hatt noen store problemer med å gi stikkpiller når hun har vært yngre. NÅ derimot sliter vi. Hun nekter absolutt alt. Men jeg fikk faktisk lov å gi en stikkpille da hun hadde øreverk og vi ikke hadde noe annet. Hun er såpass stor at jeg kan forklare da, og hun skjønner at det er enten den eller ingenting. Men sist hun var syk måtte det lokkes og lures og skrytes i alle vinkler for å få henne til å ta noe som helst.

Dollface skrev:
stikkpilla må inn.. rett og slett.. legg ungen over fanget med rumpa i været..

eller fflytende.. jeg har den i engangssprøyter.. sprøyter rett inn i munnen..

evt kan du knuse en vanlig paracet (Del den i to først slik at du får riktig styrke.. et barn på to år kan ha 250 mg 3 ganger i døgnet, en vanlig tablett er 500 mg, så bare del den i to etter delestreken..) - knus ja, og bland den i en skje yoghurt eller syltetøy...

Dette har jeg fundert litt på..

Grensa på 250mg stikkpille er 12kg
men grensa på å gi en halv paracet (vanlig tablett) er 15 kg

Noen logisk grunn til det? Guttungen her er ikke akkurat fan av stikkpiller lengre, så går i flytende hvis vi må, men det spytter han ut.. hadde vært så greit å kunne knuse en vanlig tablett.. han er 13-14 kg.. pretty close, anyways..

Her gr det greit å snakke med ungen. Fortelle hva vi skal gjøre, så får vi lov. Det er ikke populært, men hun ligger i ro og tar i mot. Både når vi skal måle tempen og gi stikkpille:

- Mamma skal måle i rumpen om du er syk. Går fort, teller til 3.

- Uff, du var visst syk. Da må du få medisin i rumpen
- Neeei, vil ikke
- Jo du må det. Det går fort, og det gjør ikke vondt
Stikker inn pille
- gjorde det vondt?
- jaaaa .... nei

Her sleit vi før, kjempet ganske heftig, prøvde å gjøre det i skjul uten at hun visste det. Men når jeg begynte å snakke med henne og "spørre" om lov og fortelle hva vi skal gjøre, ordnet det seg. Kommunikasjon var x-faktoren her!

Jeg blander ut flytende ibux (den smaker bedre enn paraceten) i saft. Går alltid ned så lenge de ikke lukter lunta! :p

Back
Topp