Tips til god & sunn mat

trina

Gift med forumet
Desemberlykke 2018
Hei! Noen andre som er helt forferdelig i matveien for tiden? Har avsmak på nesten alt, ting jeg egentlig elsker klarer jeg ikke å se på engang. Trenger tips til sunn og god mat jeg kan prøve ut før jeg ender opp med å kun leve på knekkebrød med avokado :p
 
Hva er det du reagerer på for tiden, da? [emoji4] Er det sterke smaker/krydder?
Noen synes det er lettvint med feks fiskegrateng, blomkål/fiskesuppe, stekt ris, enkel wok.. Fordi det ikke trenger å smake for mye, kan du si.

Matlysta mi er heldigvis veldig ålreit nå, men det var litt vanskelig i starten..
 
Hva er det du reagerer på for tiden, da? [emoji4] Er det sterke smaker/krydder?
Noen synes det er lettvint med feks fiskegrateng, blomkål/fiskesuppe, stekt ris, enkel wok.. Fordi det ikke trenger å smake for mye, kan du si.

Matlysta mi er heldigvis veldig ålreit nå, men det var litt vanskelig i starten..
Det er det som er problemet, det er INGENTING jeg har lyst på. Det eneste jeg klarer å få i meg er knekkebrød med avokado på :p
 
Jeg sliter også med dårlig matlyst, har gått ned 1,5 kg siste uken.. Har nok å ta av så baby lider ingen nød, men kjenner jo på form og energi at jeg ikke får i meg nok!

Det som går ned her er
Knekkebrød med brunost
Risgrøt fra Fjordland
Kylling i pita smakte godt her om dagen
Kyllingsalat
All mulig kald frukt
Smoothie
 
Jeg sliter også med dårlig matlyst, har gått ned 1,5 kg siste uken.. Har nok å ta av så baby lider ingen nød, men kjenner jo på form og energi at jeg ikke får i meg nok!

Det som går ned her er
Knekkebrød med brunost
Risgrøt fra Fjordland
Kylling i pita smakte godt her om dagen
Kyllingsalat
All mulig kald frukt
Smoothie
Heldig du som klarer kylling, kylling er en av de tingene som får meg til å brekke meg:p
 
Det er det som er problemet, det er INGENTING jeg har lyst på. Det eneste jeg klarer å få i meg er knekkebrød med avokado på :p
Spis det du får lyst på, når lysten kommer. Ikke tenk på at det skal være sunt akkurat nå (joda, trenger ikke å gå for de største kaloribombene). Jeg henger litt etter med matidéene etter uker med brekninger og kvalme, men spiser akkurat det jeg får lyst på nå.
 
Ja det er sant. Det som er vanskeligst er lunsjen på jobben, det jeg tar med kan du banne på at jeg ikke klarer å spise når den tid kommer :p samtidig så har jeg så lyst på salami, men det kan jeg jo ikke spise :hilarious: håper bare dette går over snart. Har skaffet meg multivitamier for gravide da, som jeg tar to ganger om dagen, siden matlysten er så gåen, da får jeg værtfall i meg noe fprnuftig :D
 
Ellers, er det noen som har tips til sunn og god kveldsmat ? Litt tom for inspirasjon..
 
Her går det i knekkebrød med smør og skinke så har lite å bidra med.

Spiste 1/2 rundstykke med rekesalat i dag. Der var godt så skal prøve det i morgen også. Nå er jeg for kvalm til å spise noe mer. Middagen kom delvis opp igjen og kveldsen de siste par dagene har kommet opp så jeg tar farris i kveld.

Yoghurt forresten. Med litt müsli. Det klarer jeg å spise.

Forsøker å få i meg 75g fullkorn
3-5 porsjoner melk (altså yoghurt, ost, melk). Gjerne produkter som er proteinforsterket (styrk,yt,skyr).
tar B-vitaminer og forsøker å spise litt grønnsaker. Blir litt tomat.

Styrer unna raske karbohydrater, det har jeg uansett ikke lyst på eller bruk for så da baler jeg meg ikke opp med det når jeg uansett ikke har lyst på.
 
Jeg syntes at kylling var grusomt forrige gang. Matforslag: Havregrøt med revet eple, rosiner og kanel, grove wraps eller pita med skinke, mager kjøttdeig (svin, karbonadedeig) og grønnsaker, salat med bønner eller pasta, supper av ulike grønnsaker du måtte like (koke grønnsaker, ha i buljong og bruk stavmikser), egg har mye godt i seg (stekt, kokt, omelett), grove pannekaker med jordbær, banan og cottage cheese sjokolade (cottage cheese + bakekakao+søtning/honning- stavmiks)
 
Back
Topp