Tips til frokost?

mammaen20102012

Betatt av forumet
Jeg sliter sånn med å få i meg nok mat iløpet av dagen, vekten går bare nedover....
Og jeg har mistet all energi.. Er konstant trøtt og kvalm.. Og det tar på.
Omtrent hver morgen må jeg ta afipran(prøver å unngå), for å få i meg frokost...

Men ingenting frister...
Eneste jeg klarer å drikke er melk til frokost, noen ganger en skive.
 Kanskje jeg blir fristet, og får lyst på noe !

Rista brød med gulost og smør, og en med leverpostei =) Og til drikke et glass melk eller juice, med frukt ved siden av =D Det har nettopp jeg spist =) Selvom jeg ble vekt av 4åringen her i huset halv 5.. =) Eller cornflakes med syltetøy! Må få i deg noe mat vettu... =D

Jeg sliter også med kvalme og kaster opp mye. Det å få i seg nok mat er en stor utfordring. Det jeg fant ut tidlig var at det verste jeg kan gjøre er å ikke spise/la det gå lenge mellom måltidene. Når jeg våkner kaster jeg i meg 2 brødskiver med syltetøy på sengen. Mannen steller i stand før han drar. Noen ganger hjelper det mot kvalmen, andre dager kommer det opp igjen. Men jeg får allikevel mer energi av å spise enn å "faste". Og ikke minst - fosteret trenger det. Så her er det tvinge-i-seg-uansett-metoden som gjelder:) Kommer det opp igjen, ja så spiser jeg det samme måltidet en gang til. Etter 6 uker med oppkast (2-8 ganger daglig) har jeg klart meg med å kun gå ned én kilo! *stolt* Så mitt råd til deg er: spis selv om du er kvalm! Både fosteret og du trenger at du gjør det! Det er tøft, men det er min erfaring at det er verdt det:)

PS: med denne "metoden" har jeg klart å få i meg nok næring uten å åpne Afipran-boksen som står på nattbordet mitt:)

Brødskive med hvitost og klementin på! Eneste jeg klarer på morgenen! Friskt, saftig og godt!!;)
Ellers så vil jeg anbefale å ty til næringsdrikk... Da får du iallefall i deg litt næringsstoffer, og litt metthetsfølelse! Jeg synes iallefall det er lettere å få i seg flytende føde når jeg er skikkelig kvalm:) Finnes mye å velge i på apoteket :)

Etter at jeg ble kvalm takler jeg ikke brødskiver, så her går det i knekkebrød.
Pålegg er jeg heller ikke så glad i, men spiser knekkebrød med smør og gulost på, og knekkebrød med philadefia og grønne epler/klementiner på... det er faktisk noe som jeg orker å lage meg selv også... :P

Jeg har mandler på nattbordet som jeg spiser noen av før jeg står opp. Brød har jeg gitt opp, men prøver å få i meg noen tygg av knekkebrød med leverpostei med jevne mellomrom. Klarer kanskje to tygg i timen, men da slipper jeg den værste kvalmebølgen som kommer dersom det har gått ett par timer siden forrige matbit. Klementiner syns jeg også er greit å spise litt innimellom.

Brødskive med gulost, eller jordbær under enten gulost ell fløtemysost (nam nam) eneste jeg har lyst på om dagen.. Og frukt å sjokkis.. Drikke helst melk ved siden av pga jern:)) gikk i butikken å lette etter middag, æsj, nei. Ikke lyst på noe varm mat i det hele tatt.

OptimistHoppa skrev:
PS: med denne "metoden" har jeg klart å få i meg nok næring uten å åpne Afipran-boksen som står på nattbordet mitt:)

Prøver samme metoden selv, men jeg blir kvalm av tanken på å gå ut av sengen , men også å sitte i sengen å spise... vet ikke hvorfor... :/
Problemet mitt er ikke å spise maten, men å ha lyst på noe.. for ingenting frister!!!

Var jo slik med nr 1 også, gikk ned 12 kilo i de første mnd...
Men denne gangen er det vell 5 kilo eller noe.. Så har vært flinkere denne gangen..

Var "godt" (litt rart å si det, siden jeg ikke unner andre å være dårlig) å høre at det ikke bare er meg som sliter med matlyst hvertfall..

Dro på butikken og kjøpte hvitost, loff og pepperoni/baconsmøreost ! Dette skal være trygt ifølge mat for gravide på helsedirektoratet. Så da krysser jeg fingrene fra at nå vil frokosten bli noe jeg gleder meg til !! ELSKER kjøtt, så endelig får jeg spist noe med kjøttsmak igjen !!! 

Rista brød med smør og kvitost er kjempe godt!   Det får jeg som regel alltid i meg de få gangene jeg er kvalm

Håper du klarer å få i deg noe mat - og at du finne noe som frister! 

Back
Topp