Tips til frokost/lunsj/kveldsmat som baby kan spise selv

aninewe

Forumet er livet
Assistert-jentene
Junilykke2018
MayDay2021
Har en liten fyr på 7 mnd som bare vil spise selv. Til frokost spiser han brødskive med leverpostei, avokado, makrell i tomat, aprikos/daddel/sviskemos, banan osv. Til lunsj prøver jeg å gi middagsrester om vi har, eller bananlapper, hjemmelaget polarbrød, brødskive og frukt eller avokado ved siden av. Til kveldsmat blir det fort brødskive igjen. Grøt er uaktelt da han blir kjempefrustrert når han ikke får spise selv, og om han får spise selv blir det bare sykt mye gris og frustrasjon fordi han ikke får nok inni munnen. Har prøvd å lage tykk havregrøt og gi det på en skje som han får spise selv med, men han blir lei seg med en gang jeg tar skjeen for å fylle på.

Føler det fort kan bli mye brødmat. Jeg selv pleier å spise grøt til frokost, salat til lunsj (det er ofte mens han sover) men mye av det jeg har i salaten er ikke babyvennlig mtp kvelningsfare og at han ikke har pinsettgrep (paprika, agurk, spinat, kikerter osv). Han tåler heller ikke egg eller melk. Hva gir dere? :)

Vi serverte stort sett alt vi spiste selv. Ser på bilder at vi serverte fisk, sjømat, grønnsaker i staver, kjøtt i staver, kokt pasta (penne eller skruer) osv. Solid starts (nettside og app) har serveringsforslag for de fleste matvarer til ulike aldre. :)

Jeg gir de samme tingene som deg, men min baby spiser grøten selv, så vi har 1-2 grøtmåltider hver dag - og det var ganske greit for at det ikke ble sååå mye brødmat. Hun har gjort det helt siden 6 mnd da vi introduserte fast føde. Hun får såklart bare skjea, er ikke der at hun forsyner seg selv av bollen enda. Lurt med en skje som er enkel for babyen å holde og manøvrere, jeg prøver også å justere litt hvor på håndtaket hun tar tak.
I starten ga jeg henne skjea vedt med skjedelen mot henne, sånn at når hun puttet den i munnen så var det grøt der med en gang. Så har hun prøvd selv med ulike teknikker, nå kan jeg gi henne skjea hvordan som helst og hun manøvrerer den eller snur den i munnen for å få i seg grøten, kan også legge skjea på brettet også plukker hun den opp og putter i munnen. Det siste der er helt nylig. Hun er straks 9 mnd. Og skjeene som jeg synes funker er de fra Babylivia, legger ved link hvis det er interessant og et bilde av hvordan babyen får skjea av meg :)
Det fine med å øve på at hun spiser selv med skjea, er at det har fungert fint å grovmose feks gryte med gaffel og at hun spiser selv med skje, dersom det er i så små biter at det blir vanskelig for henne å plukke opp. Hvis han vil ha skjea selv uten å få påfyll, kanskje variere med to skjeer i måltidet?

Ellers andre ting han kan spise:
søtpotetpolarbrød, har brukt linda stuhaug sin oppskrift, mener det er uten egg
Grønnsakslapper, hva som helst av grønnsaker pluss vann og litt havremel
stavmiksa avokado og banan med skje
Alle mulig grønnskaer kuttet opp i fingerlange stykker er fint, men ikke nødvendigvis det aller mest mettende da.

https://babylivia.com/produkt/silikon-skje-2-pack-rainy-day/

Vedlegg

• IMG_1707.jpg
    IMG_1707.jpg
    730,5 KB · Visninger: 33
Bruk 2-3 skjeer så de ikke blir så utålmodige. Evt bare la de bruke hendene og skjeen som de får til. Griseri blir det ja, men en god smekke hjelper godt til

Tusen takk for forslag alle sammen! Når det gjelder skje/grøt har vi prøvd å bruke 2-3 skjeer i måltidet, har også kjøpt sånne blw-skjeer fra ezpz som skal være enkle å holde. Men han blir bare helt vill når han ikke får maten foran seg og kan putte den rett i munnen.. Får prøve på nytt om en stund :)

Edit: har også prøvd å bare sette grøtskålen foran han å la han spise med hendene, men han får liksom ikke nok i munnen virker det som! Hehe! Matglad fyr dette her altså ;)

Har en liten fyr på 7 mnd som bare vil spise selv. Til frokost spiser han brødskive med leverpostei, avokado, makrell i tomat, aprikos/daddel/sviskemos, banan osv. Til lunsj prøver jeg å gi middagsrester om vi har, eller bananlapper, hjemmelaget polarbrød, brødskive og frukt eller avokado ved siden av. Til kveldsmat blir det fort brødskive igjen. Grøt er uaktelt da han blir kjempefrustrert når han ikke får spise selv, og om han får spise selv blir det bare sykt mye gris og frustrasjon fordi han ikke får nok inni munnen. Har prøvd å lage tykk havregrøt og gi det på en skje som han får spise selv med, men han blir lei seg med en gang jeg tar skjeen for å fylle på.

Føler det fort kan bli mye brødmat. Jeg selv pleier å spise grøt til frokost, salat til lunsj (det er ofte mens han sover) men mye av det jeg har i salaten er ikke babyvennlig mtp kvelningsfare og at han ikke har pinsettgrep (paprika, agurk, spinat, kikerter osv). Han tåler heller ikke egg eller melk. Hva gir dere? :)

Hvor store biter er brødskivene han får? Skal begynne med brødskiver men er så utrolig usikker på hvor store biter jeg skal legge på tallerkenen hans.

Hvor store biter er brødskivene han får? Skal begynne med brødskiver men er så utrolig usikker på hvor store biter jeg skal legge på tallerkenen hans.
Skjær opp i staver på størrelse som en finger (voksenfinger) hvis det er fra 6 mnd+ :) Det er lettere for dem å plukke opp og spise av. Nå er mi snart 9 mnd, så nå deler jeg bare skiva i 2, med skorpe og alt :)

Du kan lage grøt lapper. Lag litt tykk grøt og stek i stekepanne med litt olje eller smør. Jeg lagde også mye grønnsakslapper og eggemuffins når de de var så små

Som veivalsa skriver gir vi «fingerstørrelse». Men jeg liker best å riste brødet litt først fordi det lett klumper seg i ganen når det blir vått :)

Fiskekaker er forresten også fint å ha i kjøleskapet og varme opp til lunsj. Hvis stekeskorpene blir for harde skjærer jeg den av, med fin funker også for å «holde igjen» sånn at baby får skrapt ut innmaten :p

Også kan man lage pannekaker med linser eller bønner i for mer næring, kan fint lages uten egg og med vann.
Vi har forresten også melkefritt til babyen, men hun tåler egg da

Fiskekaker er forresten også fint å ha i kjøleskapet og varme opp til lunsj. Hvis stekeskorpene blir for harde skjærer jeg den av, med fin funker også for å «holde igjen» sånn at baby får skrapt ut innmaten :p

Også kan man lage pannekaker med linser eller bønner i for mer næring, kan fint lages uten egg og med vann.

her bruker vi også mye linser og bønner i bakst og pannekaker. Både for næringens del og som bindemiddel i glutenfri bakst.

her bruker vi også mye linser og bønner i bakst og pannekaker. Både for næringens del og som bindemiddel i glutenfri bakst.

Takk for tips! Bruker alltid å ha fiskekaker i kjøleskapet fordi 3åringen elsker det, men syns skorpa ble litt hard for baby. Men skal prøve å skjære bort!
Bønner og linser bruker vi mye men har vært litt usikker på hvordan jeg skal servere det til baby (han har bare fått det i gryter) men det var kjempegodt tips å ha i bakst og pannekaker :D

Takk for tips! Bruker alltid å ha fiskekaker i kjøleskapet fordi 3åringen elsker det, men syns skorpa ble litt hard for baby. Men skal prøve å skjære bort!
Bønner og linser bruker vi mye men har vært litt usikker på hvordan jeg skal servere det til baby (han har bare fått det i gryter) men det var kjempegodt tips å ha i bakst og pannekaker :D

ang bønner og linser så går det ann å lage «kaker» av de. Mos kokte bønner/linser. La de stå og avkjøle seg litt, pga stivelse tykner det. Lag så små kaker og stek (kan fint stekes i ovnen så går det fortere å steke opp masse, kam også fryses).

jeg bruker å blande inn litt grønnsaker i «kakene»

Eg har ei som ikkje likte grøt då det vart mykje brødskiver på ho. Ho elsker brød fremdeles og er snart 3 år. Så det er ikkje farlig om det blir mykje brød heller, sjølv om ein gjerne vil tilby litt variert.

Eg har ei som ikkje likte grøt då det vart mykje brødskiver på ho. Ho elsker brød fremdeles og er snart 3 år. Så det er ikkje farlig om det blir mykje brød heller, sjølv om ein gjerne vil tilby litt variert.

Nei det er helt sant. Har en 3-åring som spiser mye brød også. Men føler det blir fort litt ensidig i påleggsveien for minsten siden han ikke tåler egg eller melk! Veldig mye pålegg som har en av delene.. :)

Nei det er helt sant. Har en 3-åring som spiser mye brød også. Men føler det blir fort litt ensidig i påleggsveien for minsten siden han ikke tåler egg eller melk! Veldig mye pålegg som har en av delene.. :)

finnes mye vegansk pålegg i gode matbutikker, eks meny. De inneholder verken melk eller egg. Nøttepålegg er også fint. Mye fiskepålegg er også uten egg og melk.

Back
Topp