Tips til førstegangsmor

Mine viktigste tips:
Ikke tro at alle andre vet bedre enn deg- råd fra velmenende tanter og mødre hørte jeg aaalt for mye på med førstemann og førte bare til mer stress. Du kjenner ditt barn best- og ingen barn er like.
Ikke tro at det ikke nytter å forberede deg til fødsel fordi man uansett ikke vet hva som kommer til å skje- jeg hadde såå god nytte av et fødselsforberedende kurs med nr 2- og dermed en mye bedre opplevelse. Jeg valgte er kurs i hypnobirthing, men det finnes sikkert andre om det ikke passer deg :)
Ikke føl deg presset til å ta i mot besøk de første ukene etter fødsel, med mindre det er noen som oppriktig ikke forventer oppvartning og blir lenge.

Og til slutt: alt er en periode, og det går over :) gjelder dårlig søvn, dårlig matlyst osv osv

Amming:

når vi ammet brukte jeg en haaka på den puppen han ikke drakk av i øyeblikket og på den måten fikk jeg samlet opp ganske mye melk som ellers ville gått til spille, anbefales!

Vil også anbefale silverette om dere ender opp med såre nippler, dette hjalp mye her.

Mitt beste tips må være å ikke fokusere så mye på at de som kommer på besøk skal være mette og fornøyde til enhver tid! Det er slitsomt nok med en liten baby om du ikke skal underholde i tillegg.Lag kaffe liksom,evt er dette en glimrende,konkret oppgave som barnefar kan stå for! Så føler de at de bidrar med noe ;)
Blir du sliten under besøket,ikke vær redd for å trekke deg tilbake med baby.Og ja,det er til tross for at det er babyen de ha kommet for å se på :)

Jeg ville også skrevet ned allerede nå ting du kan foreslå hvis noen spør om de skal ta med noe eller bidra med noe.Folk har veldig lyst til å være til nytte,men når en selv står midt oppi alt er det vanskelig å tenke ut noe å delegere vekk.
F eks oppvask,ta med middag,brette tøy,sånne ting.

Beste rådet? Ikke hørt på alle som forteller deg hvordan din opplevelse kommer til å bli. Både fødsel og barselstid :angelic:
«åååh du kommer garantert til å gå over, du er jo førstegangs» fødte 9 dager før med første. På termin med andre.
«Bare vent til barselstårene! De kommer garantert» Nope…hadde ingen med første eller andre.
«Bare husk, fødselen tar lang tid! Så forbered deg på å ha vondt lenge. Det er helt jævlig» Nja, var inne i 40 min på min første og andremann kom ut etter 20 min på føden.

Noen (eller mest sannsynlig mange) har nok opplevd det de andre sa til meg, men poenget er at det er ikke sikkert din opplevelse er lik andres. Jeg gikk tidlig inn med innstillingen av at det som skjer det skjer og forberedte meg ingenting mot fødsel, men jeg kjenner meg selv rett i at jeg ikke trengte det. Så her må du kjenne litt på hva du trenger :happy:

Beste innkjøp? MOONBOON! Oh lord…kunne ikke levd uten. Hadde ikke med første, så med andremann ble det kjøpt og har ikke angret. Hadde ikke slyngevugga, men den med flat bunn. Men igjen, ikke alle babyer liker dette så det kan så klart være bomkjøp. Anbefaler å leie en fra finn om du vurderer det :)

Beste rådet? Ikke hørt på alle som forteller deg hvordan din opplevelse kommer til å bli. Både fødsel og barselstid :angelic:
«åååh du kommer garantert til å gå over, du er jo førstegangs» fødte 9 dager før med første. På termin med andre.
«Bare vent til barselstårene! De kommer garantert» Nope…hadde ingen med første eller andre.
«Bare husk, fødselen tar lang tid! Så forbered deg på å ha vondt lenge. Det er helt jævlig» Nja, var inne i 40 min på min første og andremann kom ut etter 20 min på føden.

Noen (eller mest sannsynlig mange) har nok opplevd det de andre sa til meg, men poenget er at det er ikke sikkert din opplevelse er lik andres. Jeg gikk tidlig inn med innstillingen av at det som skjer det skjer og forberedte meg ingenting mot fødsel, men jeg kjenner meg selv rett i at jeg ikke trengte det. Så her må du kjenne litt på hva du trenger :happy:

Beste innkjøp? MOONBOON! Oh lord…kunne ikke levd uten. Hadde ikke med første, så med andremann ble det kjøpt og har ikke angret. Hadde ikke slyngevugga, men den med flat bunn. Men igjen, ikke alle babyer liker dette så det kan så klart være bomkjøp. Anbefaler å leie en fra finn om du vurderer det :)

40 og 20 minutter! Det er jo helt vilt :smiley-ashamed004

40 og 20 minutter! Det er jo helt vilt :smiley-ashamed004
Vannet gikk 12 timer før med begge, men jeg fikk det veldig travelt ja for smertene kom ikke før like før så trodde ikke jeg modnet så raskt. Kom inn på føden med 10 cm med første. Det ble kjørt på noen røde lys på vei til sykehuset for å si det sånn :joyful: Med 2. kom jeg inn 17:50 med 6 cm og han ble født 18:13 :p

Ser det er skrevet om barseltårer her - det er jo helt sikkert flere som ikke får det, men ville jo uansett forberedt meg på det. Det kom helt ut av det blå for meg første gangen, og det var helt forferdelig! tårene bare trillet, klarte ikke å slutte. Syns det var grusomt, null kontroll og så masse tanker av typen- hva har jeg gjort? Hvordan skal jeg klare å ta vare på en baby? Verden går til helvete, osv osv. Ned nr to var jeg mye bedre forberedt, og da ble det ikke like ille.

Back
Topp