Tips til førstegangsmor

Ønskebebis

Forelsket i forumet
Hei dere,

Er første gang jeg er gravid og blir mitt og samboer sitt første barn. Virker som det er flere her som har barn fra før og vil gjerne høre deres erfaringer.
- Hva er det beste rådet du ville gitt deg selv før du ble mor for første gang?
- Hvilket innkjøp var uunnværlig til førstemann?
 
1. følg din egen magefølelse på ditt barn, mange råd fra andre passer ikke for ditt barn!

2. Vi tok i mot for mye besøk med første å var utslitt, med andre barnet så ventet vi lenger før vi tok i mot besøk å det var nydelig.

3. vær forberedt på såre bryster med amming, anbefaler og ha multi Mam klart (en kan klippes i 2 så har du de lengre)
Silverette er og også gull! Som jordmor sa til meg, det er arvesølv du kan ta vare på å gi videre til dine barn❤️

4. ingen skam og ikke begynne dagen før langt på dag i nyfødtboble

5. vi fikk et barn som ikke sov lenge om gangen, kjøpte inn moonboon og livet ble myye bedre❤️

Noen tips hvertfall❤️
 
Hei dere,

Er første gang jeg er gravid og blir mitt og samboer sitt første barn. Virker som det er flere her som har barn fra før og vil gjerne høre deres erfaringer.
- Hva er det beste rådet du ville gitt deg selv før du ble mor for første gang?
- Hvilket innkjøp var uunnværlig til førstemann?
Mitt beste råd vil være å holde fokus at vanskelig perioder bare er midlertidige og brått er over ❤️ Jeg tror jeg kommer til å stå bedre i ting med nummer to nå, fordi jeg har fått erfare nettopp det.

For oss var babynest med bærehåndtak gull, da er det lett å frakte mini med seg rundt i huset. Hadde også glede av vippestol.

For min del var kjølebind og Multi-mam-kompresser avgjørende for å komme gjennom perioden med sårt underliv og såre brystvorter. Smørte også mye med Purelan på brystvortene.
 
Beste råd: Følg Lillemini (og ev kjøp abo for et par mnd), følte jeg sto sååå mye stødigere i hvordan vi gjorde ting når jeg så hvor normalt mye var. Og så ble det lettere å stå i slitsomme perioder når jeg forsto at de (vanligvis) går over.
Uunnværlig innkjøp til førstemann var bæresjal
 
Slyngevugge- moonboon eller lignende, vi kjøpte ambybaby og den funker fint - og er billigere, men uten motor.
Ellers er jeg glad vi fort startet med sovepose til mini, føltes mye tryggere å vite at hun sov varmt og ikke sparket dyne av/eller over seg.
Sleepytroll til vogn var også gull for oss.
Skulle ellers også ønske jeg hadde satt meg mer inn i ammeteknikker og generelle ammeråd på forhånd da dette var noe som jeg synes var veldig vanskelig, og følte veldig på at ikke alltid fungerte optimalt. Skulle også ønske vi hadde startet med flaske innimellom litt tidligere. Håpet for nr. 2 er å amme, men også pumpe slik at far kan ta mer del i dette.

Ellers var bæresele det vi brukte aller mest, både praktisk og ofte det eneste som funket mot kveldsuro.
 
Vi har hatt to veldig forskjellige spedbarnsperioder, så jeg er glad vi ikke kjøpte så mye greier før vi så behovet for det. Førstemann (kanskje fordi det var igangsettelse før termin og en baby som ikke var så klar for verden?) var en skikkelig klistremerkebaby. Bedside var helt bortkastet og bæresjal viktigere enn vognstæsj. Da kjøpte vi mer nyfødtvennlig bæresjal og vevd sjal etterhvert. Andremann elsket å sove i vogn fra start, men trivdes med bæring også. Butikkene stenger ikke etter fødsel, så mye kan kjøpes i det man ser at det trengs.
 
Hei dere,

Er første gang jeg er gravid og blir mitt og samboer sitt første barn. Virker som det er flere her som har barn fra før og vil gjerne høre deres erfaringer.
- Hva er det beste rådet du ville gitt deg selv før du ble mor for første gang?
- Hvilket innkjøp var uunnværlig til førstemann?
Vi venter vårt første barn i september men skal settes igang 30 august om 12 dager, vi viste ikke hva vi begav oss utpå, hatt ett tøft svangerskap, med hyperemisis som fortsatt henger i er i uke 36, nyresteinanfall, vært innlagt med lite liv, fikk svangerskap diabetes, så her har det vært mye!

Men det vi gjorde var og stå sammen som partnere i alt :Heartred fått mye støtte fra mannen og svigemor hele svangerskapet!

Men når det kommer til det generelle, handlet vi : barnevogn, bilstol med base på JollyRoom for under 5000 isteden for på barnashus!

Vi kjøpte også ny babycall med kamra til rett under 2000,- på Elkjøp!

Handla inn litt nye klær, fått en del fra familie i arv som var helt og fint! - jeg ville ha alt nytt og var skikkelig på det, frem til jeg så hvor dyrt alt var og at ting kan være like fint brukt og arvet fra familie eller venner med barn!

Vi fikk ny seng, madrass, laken og sprinkelbeskytter, himmelstang og pynt av mamma å de, men vi bor hjemme hos svigemor så da fant vi en bruka seng på Finn i mellom tiden som hun skal ha til baby når vi flytter ut!

Garderobeskapet, stellebord er fra Finn!

Også handla vi håndkle, stellepute, ammepute, neglesett til baby og kluter på JollyRoom og stelleveske!

Vi kjøpte familie bil med engangsstønaden, og det meste vi trengte og brukte resten på gjeld noe vi syns var fornuftig for oss i vårt tilfelle, da det ikke var så mye og betale ned!

Baby er 3 måneder til jul og vi vet vi vill få mye fra familie fremover i tid!

men det beste dere kan gjøre er og bestemme dere for hva det er dere ønsker for deres barn:Heartred hva alle andre tenker og mener er irrelevant!

Men denne termingruppa her inne har hjulpet meg mye, men det og bli godt fulgt opp av helsevesenet har gjort meg veldig trygg!

Og 1 siste ting, aldri vær redd for og ta 1 tlf for mye til jordmor, legevakt, fastlege eller føden når du kommer så langt, jeg lærte at 1 tlf for mye er bedre enn 1 tlf for lite!
 
Hei dere,

Er første gang jeg er gravid og blir mitt og samboer sitt første barn. Virker som det er flere her som har barn fra før og vil gjerne høre deres erfaringer.
- Hva er det beste rådet du ville gitt deg selv før du ble mor for første gang?
- Hvilket innkjøp var uunnværlig til førstemann?
Dette gjelder i svangerskapet:
Hvis du vurderer å kjøpe en gravidpute for å få bedre søvn, så anbefaler jeg at du gjør det med en gang. I alle mine svangerskap har jeg kjøpt sent uti, og angra for at jeg ikke har kjøpt tidligere. Sist solgte jeg aldri puta, og den er allerede tatt ibruk hjemme denne gangen:angelic:
 
Back
Topp