Tips til effektiv middagslaging?

Marigullhøna

Glad i forumet
Januarskatter 2015
Da er hverdagen snart i gang etter endt permisjon, og med begge i full jobb og to små som kommer sultne hjem etter barnehage prøver jeg å vri hodet på hvordan jeg kan effektivisere middagslagingen samtidig som jeg kan lage gode og sunne middager. Jeg ser at det som tar mest tid er oppkutting og koking/steking av poteter. Noen som har noen gode tips? Vil gjerne fortsette å lage mest mulig av maten fra bunnen uten å måtte ta i bruk for mye pose og halvfabrikat :)

Kutte og skjære grønnsaker og slikt dagen før?! Gjøre klart mest mulig på kvelden i forveien.. Handle en gang i uka (uten barn), ha ukesmeny, bruke rester:)

Begynn å planlegge uken på søndag. Det kan hele familien sammen forberede.

Stek opp kjøttkaker, hamburgere, kjøttboller.
Kok opp kraft til sauser
Lag store porsjoner av tomatsaus

Er barna sultne og maser? La de få smake på det du kutter.
Del potetene i to før de kokes.

Begynn å planlegge uken på søndag. Det kan hele familien sammen forberede.

Stek opp kjøttkaker, hamburgere, kjøttboller.
Kok opp kraft til sauser
Lag store porsjoner av tomatsaus

Er barna sultne og maser? La de få smake på det du kutter.
Del potetene i to før de kokes.

Meget gode tips her.

Hvis du setter opp et "middagsbudsjett" (altså ikke i kroner, men i matretter) hver søndag, så er det aldri noe diskusjon eller stress rundt hva som skal spises til middag. I tillegg kan du ha èn stor handledag i stedet for å matte på butikken hver dag.

Jeg lager allerede meny for uka og handler kun en gang i uka (iallfall ambisjonen, glemmer jo av PG til noe ;) ) men det som tar tid er selve matlagingen, føler det alltid tar 45 min uansett hva jeg gjør. Og er man hjemme kl 4 er jo middagen nærmere 5 og så er det en time til Barne-TV. Føler all tiden med barna bare forsvinner... Har også tenkt at man kan lage noe kvelden før, men om jeg kuttet opp grønnsaker, kan jeg kutte opp mye og bare fryse til senere for eksempel?

Jeg lager allerede meny for uka og handler kun en gang i uka (iallfall ambisjonen, glemmer jo av PG til noe ;) ) men det som tar tid er selve matlagingen, føler det alltid tar 45 min uansett hva jeg gjør. Og er man hjemme kl 4 er jo middagen nærmere 5 og så er det en time til Barne-TV. Føler all tiden med barna bare forsvinner... Har også tenkt at man kan lage noe kvelden før, men om jeg kuttet opp grønnsaker, kan jeg kutte opp mye og bare fryse til senere for eksempel?
ja det går fint!! Noen ganger synes jeg det er best å bruke ferske grønnsaker, men fyrste går også veldig fint!! Men hvis man skal kutte opp dagen før, så kan man legge dem i kaldt vann, da holder de seg sprø! Veldig enkelt å kutte opp det som trengs o.l på en gang. Det går også an å steke/lage mye i ovnen, istedenfor å steke i panna.. Da slipper man å bruke tid på å stå og steke der! Eller man kan ta med barna i matlagingen, slik at man får vært sammen på en annen måte :)

Back
Topp