Tips til bursdag?

TonjeJenta

Forumet er livet
VIP
Når Tiril fyller året skal vi selvfølgelig ha selskap. Men hva kan vi servere som hun også kan spise? Går det ann å vispe krem nesten helt uten sukker? No fruktkaker som er veldig sundt? Eller hva tenker dere?

Tiril skal ikke få smake shit og jeg ser ikke poenget med det. Men ho skal jo få kose seg litt på dagen sin med noe godt.[:)]

Tips??

Jeg kommer til å lage en mini versjon av en bløtkake , så skal han få spise selv av den.. ikke hele da såklart.. men kose seg i noen minutter ihvertfall[8D][:)]

Her blir det sjokoladekake[:D]
Sålenge ungene spiser sundt året rundt,bryr jeg meg ikke på bursdagen[8D][:D]

Har ikke bestemt noe, men har tenkt på frukt, eller is lagd av frukt (det elsker han)
Noe skal vi nok finne på, men sjokolade eller annet slikt har jeg ikke tenkt at han skal ha! [:)]

Kan jo lage en sånn ostekakebunn (knust kjeks og smør?) og så fryser du fruktpure/yoghurt med frukt over eller noe sånn i små porsjoner.. nja [8D]

Vi er strenge med sukker også, Benjamin har ikke fått smake noe annet enn babymat enda. Men jeg ser virkelig ikke problemet med å gi kake på 1 årsdagen, det er kun 1 dag så han skal selvfølgelig få kake da [:)]

Du kan jo vispe krem uten sukker på hennes "del" av en sunn kake. Det finnes vel en del kaker som ikke er så usunne som enkelte andre!

syns muffins er fint jeg..med 1 lys på..så får ungen spise selv! Ser ikke poenget med å være så treng på sukker og godsaker..de finner jo ut av det ganske fort likevel..

ORIGINAL: mor80

syns muffins er fint jeg..med 1 lys på..så får ungen spise selv! Ser ikke poenget med å være så treng på sukker og godsaker..de finner jo ut av det ganske fort likevel..

jo jeg skjønner den,... men allikevel ikke. Jeg ser virkelig ikke behovet av så mye sukker når man vil at det skal vokse en sunn kropp. Jeg får fnatt av at bittesmå barn gomler rosiner i tide og utide... sukkerbomber, og man får tenner deretter. Jeg har ei venninne som angrer på at ho ga jenta si saft tidlig f.eks.... for nå nekter ho å drikke annet. Derfor ser jeg ikke poenget.... når det er sååå mye annet godt.
Vi skal ikke spise godis og drikke bus rundt barna, og de skal heller ikke få til vanlig. Godteri vil hun ikke forstå noe av før hun begynner i barnehagen tidligst... så no før det, får hun ingenting.

Fikk endel tips på generell. Grovere muffins med bær i. Fruktpai osv.
Fruktspyd.

Er bare bursdag en gang i året , å den dagen er hans..
Da får han kose seg[:D]

ORIGINAL: Drømmeren

Er bare bursdag en gang i året , å den dagen er hans..
Da får han kose seg[:D]

Tenker kanskje han skal få sin egen lille muffins med lys på [:)] Eller en mini bløtkake

Ærlig banan... Sånt hysteri da? Er selvfølgelig opp til hver enkelt, men jeg blir litt provosert jeg [8|]
Jeg ser ikke helt problemet med at hun kan få kake med sukker i jeg, på sin første bursdag... Du kommer aldri i verden til å ha sånn kontroll over barna dine mtp sukkerinntak så veldig mye lenger enn tiden du går hjemme.

Her har vi tradisjon med å spise bløtkake helt selv på 1-årsdagen. Sukkerbrød med frukt/bær og litt krem skader absolutt ikke! Verken ungen eller tennene [;)]

Her blir det bløtkake på bursdagen. [:)] Griser jo mest likevel, men er moro å se på da. Så lenge de eter normalt så fins det ikke farlig å få i seg litt sukker. Her i huset skal alt smakes på. [:)] Får alt mulig å smake på, uansett hva det er.

Jeg er også litt fram og tilbake om jeg skal la han smake...
Men tror nok d blir en liten smak.
Men dere som skal la de spise selv av egen kake osv..?
Åssen blir magen etterpå...?[8D]

ORIGINAL: superida

Jeg er også litt fram og tilbake om jeg skal la han smake...
Men tror nok d blir en liten smak.
Men dere som skal la de spise selv av egen kake osv..?
Åssen blir magen etterpå...?[8D]

Kan si såpass at jeg husker ikke hvordan magen var med de to eldste... Så det var nok ikke noe farlig [8D]
De skal jo innføres vanlig melk fra nå og fremover, så sånn sett skader det ikke med litt bløtkake heller.

Må si meg veldig enig med Minismurf her altså!!!!![:D][8|]
Her var magen helt fin etter smak av kake på 1årsdagen[;)] Hehe,her ble det mest grapsing og noen få smuler i munnen[8D][:D]
ALtså er jo ikke snakk om å proppe ungen KAKER OG SNOP i STORE STORE mengder..men la dem smake[:)] Jeg har aldri vært streng på å la storesøster smake på det som står fremme på bordet..besøk osv.Men brus får hun ikke!
 Hun har gått i sukker fri bhg og er ikke vant med å proppe i seg..ikke kjøper jeg lørdagssnop heller,så her skal ungen spise kaker på bursdagen[:D][:D] Det er vel maten de spiser i helhet som utgjør en SUNN/USUNN unge..ikke i et selskap[:D]

ORIGINAL: Minismurf

Ærlig banan... Sånt hysteri da? Er selvfølgelig opp til hver enkelt, men jeg blir litt provosert jeg [8|]
Jeg ser ikke helt problemet med at hun kan få kake med sukker i jeg, på sin første bursdag... Du kommer aldri i verden til å ha sånn kontroll over barna dine mtp sukkerinntak så veldig mye lenger enn tiden du går hjemme.

Her har vi tradisjon med å spise bløtkake helt selv på 1-årsdagen. Sukkerbrød med frukt/bær og litt krem skader absolutt ikke! Verken ungen eller tennene [;)]

Jeg har en svigermormor som synes jeg er veldig streng som ikke lar Alexander får is, kake osv i selskaper. "Stakkars... " eller "Er det noe nytt de har begynt med" hører jeg ofte. Heldigvis er det mitt barn, og mitt valg.

Men når han blir 1 år skal han selvsagt få smake på kake. Han skal ikke spise seg mett på kake, men han skal få smake.

ORIGINAL: SollI

Her blir det sjokoladekake[:D]
Sålenge ungene spiser sundt året rundt,bryr jeg meg ikke på bursdagen[8D][:D]

Her blötekake. Og bursdagen til ungen er vel egentlig mest for de voksnes skyld. De hadde snöring på hva som skjer, hvorfor det skjer og husker fint lite av alt oppstyret 10 min etter.
Så her blir det som om Nico skulle fyllt år.

Men det er jo bare å lage det du vil og skippe sukkeret. Lage fruktalat for eksempel og vispe krem uten sukker(smaker blä, men det funker).

Back
Topp