Tips til bilstol nr 2?

Jeg har sett på et Sparco sete som er godkjent fra 9kg forovervendt (uten isofix.) Ikke at jeg kommer til å velge det, men poenget mitt er at det ikke er ulovlig da ;) Hva som er anbefalt er jo en annen ting.. :wacky:

Ja den er godkjent etter den gamle godkjenningen, før påbud om sikring bakover til 15 kg så da går det på vekt. Men ville jo valgt noe annet som du påpeker :p

Tipper begge godkjenninger fortsatt står i regelverket fordi noen enda har gamle seter hjemme med den andre godkjenningen, og at noen produsenter selger slike seter, og ikke i-size.

Ideellt skal han fylle alle krav, minst 4 til 5 år (skjelettet modnes med alderen, så alder har også noe å si for hvordan barnet vil takle kollisjon forover selv om barnet er stort på alderen, minst 110 cm og 18 kg.

Trygg trafikk sier at dersom man velger å kjøpe en stol som bare går til 18 kg, vil man måtte kjøpe enda en bakovervendt småbarnsstol før barnet er stort nok til å sitte fremover. Altså anbefaler de indirekte at man fremfor å bytte ved første mulighet, 18 kg/110cm, heller kjøper stol med maksvekt 125 cm og 25 kilo :)

Hvilken minikid har du, er det 1.0 eller 2.0 og har du montert den med deler av stolen utenfor selve setet. Mener at 1/3 av bilstolen faktisk kan være utenfor setet.
Vi har nemlig en gutt på rundt 17kg og litt over 100cm. Han sitter helt perfekt i stolen og har good plass til beina.
Vi har for øvrig også britax Maxway Plus som gir enda bedre plass og tar mindre plass til sete foran. Vi har minikid 2.0 som dessverre ikke varer like lenge i lengde - fant ut at det var 1.0 vi skulle hatt etter kjøp såklart.

Her ser du forskjellige store barn i bilseter. Noen sitter litt vel trangt tenker jeg, men det er ulik plas si ulike seter. Sjekk også at de som sitter med bedre plass, sitter i et sete med ekstra benplass, altså bilstolen stikker en god del utenfor setet. :)
https://bilstoler.blogg.no/1520702550_store_barn_bakovervendt.html

Trygg trafikk sier til minst 4 år
https://www.tryggtrafikk.no/sikring-av-barn-i-bil/bakovervendt-sikring-er-best/
https://www.tryggtrafikk.no/sikring-av-barn-i-bil/kjop-av-barnesete/
"Selv om barnet er fysisk stort nok for et fremovervendt sete så er den indre beinbygningen og muskulaturen for svak for det trykket en kollisjon innebærer, også ved lave hastigheter."

Ok, takk for svar. Har jo lest utallige anbefalinger, men synes ikke det er begrunnet så veldig godt, men der har du jo funnet det for meg.

Han har ikke noe plassmangel i Axkiden - handler mer om å få han inn og ut. Vi har lav og liten bil og synes det er veldig klønete, og mtp bekkenet mitt som er gravid og ryggen til mannen er det ikke ideelt. Derfor vi skal kjøpe cybex sirona selv om vi bare får brukt den i 2-3 kg :P Er ikke snakk om å snu han fremover når han vokser ut av den altså. Da skal han tilbake i Axkiden til han kan sitte fremover. Håper bare han ikke blir for høy for den før han er 4 år da for da er jo ikke den trygg heller. Tror vi har 2.0 vi også. Kjøpte den tidligere i år.

Ok, takk for svar. Har jo lest utallige anbefalinger, men synes ikke det er begrunnet så veldig godt, men der har du jo funnet det for meg.

Han har ikke noe plassmangel i Axkiden - handler mer om å få han inn og ut. Vi har lav og liten bil og synes det er veldig klønete, og mtp bekkenet mitt som er gravid og ryggen til mannen er det ikke ideelt. Derfor vi skal kjøpe cybex sirona selv om vi bare får brukt den i 2-3 kg :p Er ikke snakk om å snu han fremover når han vokser ut av den altså. Da skal han tilbake i Axkiden til han kan sitte fremover. Håper bare han ikke blir for høy for den før han er 4 år da for da er jo ikke den trygg heller. Tror vi har 2.0 vi også. Kjøpte den tidligere i år.

Åja sånn ja :)
Kan være han snart lærer å klatre inn og ut av bilen også? Min begynte å øve seg på det rundt 2 år og klarte det etter et par måneders øving. Men såklart mer knot med festing av belter og slik når man har vondt i bekkenet :S
Og neste baby kan jo bruke cybexen etterhvert så den blir det jo sikkert mer bruk for likevel.

Åja sånn ja :)
Kan være han snart lærer å klatre inn og ut av bilen også? Min begynte å øve seg på det rundt 2 år og klarte det etter et par måneders øving. Men såklart mer knot med festing av belter og slik når man har vondt i bekkenet :S
Og neste baby kan jo bruke cybexen etterhvert så den blir det jo sikkert mer bruk for likevel.
Ja, nestemann får mye lengre brukstid så er ikke er bortkastet kjøp sånn sett. Håper han lærer å klatre opp selv når han må tilbake i stolen :)

Ja, nestemann får mye lengre brukstid så er ikke er bortkastet kjøp sånn sett. Håper han lærer å klatre opp selv når han må tilbake i stolen :)

Det gjør han nok. Om han er på født sommeren 19 som det ser ut på banneren din, er han jo ikke så gammel enda heller :)

Ja den er godkjent etter den gamle godkjenningen, før påbud om sikring bakover til 15 kg så da går det på vekt. Men ville jo valgt noe annet som du påpeker :p

Tipper begge godkjenninger fortsatt står i regelverket fordi noen enda har gamle seter hjemme med den andre godkjenningen, og at noen produsenter selger slike seter, og ikke i-size.
Men i-size forutsetter isofix?
Det er ikke påbud med bakovervendt til 15mnd, men jeg ser jo at Trygg trafikk anbefaler det.. (Man kan bruke godkjent stol forovervendt fra 9 mnd.)
Jeg er iallfall veldig glad det fortsatt produseres og selges stoler uten isofix.. Og at de minste barna bør sitte bakovervendt er jeg helt enig i :)

Last edited:
Klippan Opti 129 er den første I-size godkjente som monteres uten isofix. Den monteres bakovervendt, og er godkjent til 125 cm og 32 kg.
Opti kom nå i høst. Selv kjøpte vi Klippan century i sommer til vår på 2 år. Grunnen til at vi valgte den, er for at sannsynligheten er stor for at hen kan sitte bakovervendt minimum til skolestart. Vi har montert den et stykke ut på setet, slik at hen kan ha beina mellom stolen og seteryggen. Avhengig av hvilken bil man kjører, kan det selvfølgelig bli mindre plass til passasjer foran - men jeg sitter gjerne trangt dersom ungen min kjører tryggere! Og det er 5x sikrere for barnet å sitte bakovervendt.

Og så må man huske på at det i en forovervendt bilstol, skal være minimum 55 cm mellom beltestolens rygg, til seteryggen foran. Mindre enn 55 cm kan påføre barnet unødige hodeskader i en evt kollisjon.

Heldigvis går forskningen videre. Selv er jeg såpass voksen at jeg ble lagt i en bærebag i baksetet som baby, uten sikring. Satt i setet uten verken stol eller pute når jeg kunne sitte. Hadde man en så gammel bil, at det ikke fantes belter i baksetet, var det lov for passasjerer å sitte der likevel. Men jeg har jo overlevd - sannsynligvis fordi vi aldri var utsatt for bilulykker. Mange andre overleve ikke ...

Bøyde bein i bakovervendt bilstol, er ikke skadelig. Og dersom beina knekker i denne stillingen i en kollisjon, så foretrekker jeg det for barnet mitt, fremfor innvendig halshugging fordi jeg har snudd hen i en forovervendt bilstol - før skjelett, nakke og hodet er utviklet nok til å tåle harde sammenstøt.

Ja, jeg tenker rundt 4år er passe tid å snu retning.. De tre gutta mine satt forovervendt helt fra nyfødt :woot: -så hele opplegget med bakovervendt er egentlig nytt for meg.. Men jeg vet jo at det er det tryggeste for de små. (Men å sette en femåring bakovervendt med knærne oppunder ørene syns jeg ikke ser hverken behagelig eller trygt ut.) -så hun blir nok snudd forover i god tid før det :smug:
Axkid minikid ser veldig fin ut..!
Mulig det blir den :)
Vi har en bil med isofix og to uten, derfor er det absolutt best med beltemontering ;)
Det er nok ingen 5-åringer som sitter med knærne oppunder ørene. Svenskene anbefaler bakovervendt til minst 5 år. Se forøvrig hvordan barn sitter med beina når de leker, barn klager ikke på bøyde bein.

Axkid_ONE_Review_5_year_old.jpg

Her er en 5-åring i Axkid One. Knærene ikke i nærheten av å være oppunder ørene, og stolen kan fremdeles skyves enda lengre bakover, og man kan rette opp ryggen litt mer.

Enormt god plass til beina i den, og den tar ikke like stor plass som axkid minikid mtp plass i forsetet.

Vi prøvde en sånn "vri barnet mot døren" bilstol i fjor sommer, og det var genialt mtp å skåne ryggen. Vi vurderte om vi skulle kjøpe en sånn, og bytte ut den stol nr 2 vi hadde med en sånn, men så lærte han å klatre inni selv før vi kom så langt, og da var det like greit å spare de pengene.

Men i-size forutsetter isofix?
Det er ikke påbud med bakovervendt til 15mnd, men jeg ser jo at Trygg trafikk anbefaler det.. (Man kan bruke godkjent stol forovervendt fra 9 mnd.)
Jeg er iallfall veldig glad det fortsatt produseres og selges stoler uten isofix.. Og at de minste barna bør sitte bakovervendt er jeg helt enig i :)

Nei, det kommer an på hvilken stol man velger og hvilket regelverk som stolen er sikkerhetstestet under. For stoler under isizegodkjenningen er det påbudt bakover til 15 mnd. Og det ser ut til at de Beltemonterte er testet etter regelverket som sier bakover til 9 kg, men mange av disse stolene kan jo utelukkende brukes bakover uansett :p
Men hvorfor det ikke står noe regelverk for bakover etter alder på den andre godkjenningen, vet jeg ikke :) de beltemonterte stolene er jo ikke dårligere på noen måte. Trygg trafikk sier visst at man skal se etter at stolen er godkjent i Plus-test også..
Her er oversikten for småbarnsstoler, alle disse har bestått testen, men noen får rød markering/frarådes bruk i forovervendt posisjon.
Britax Maxway Plus og Axxikid Minikid står under navn Maxway og Minikid.

https://ntf.se/konsumentupplysning/...pe=CarSeat&filterApproval=&sort=NameOfProduct

Klippan Opti 129 er den første I-size godkjente som monteres uten isofix. Den monteres bakovervendt, og er godkjent til 125 cm og 32 kg.
Opti kom nå i høst. Selv kjøpte vi Klippan century i sommer til vår på 2 år. Grunnen til at vi valgte den, er for at sannsynligheten er stor for at hen kan sitte bakovervendt minimum til skolestart. Vi har montert den et stykke ut på setet, slik at hen kan ha beina mellom stolen og seteryggen. Avhengig av hvilken bil man kjører, kan det selvfølgelig bli mindre plass til passasjer foran - men jeg sitter gjerne trangt dersom ungen min kjører tryggere! Og det er 5x sikrere for barnet å sitte bakovervendt.

Og så må man huske på at det i en forovervendt bilstol, skal være minimum 55 cm mellom beltestolens rygg, til seteryggen foran. Mindre enn 55 cm kan påføre barnet unødige hodeskader i en evt kollisjon.

Heldigvis går forskningen videre. Selv er jeg såpass voksen at jeg ble lagt i en bærebag i baksetet som baby, uten sikring. Satt i setet uten verken stol eller pute når jeg kunne sitte. Hadde man en så gammel bil, at det ikke fantes belter i baksetet, var det lov for passasjerer å sitte der likevel. Men jeg har jo overlevd - sannsynligvis fordi vi aldri var utsatt for bilulykker. Mange andre overleve ikke ...

Bøyde bein i bakovervendt bilstol, er ikke skadelig. Og dersom beina knekker i denne stillingen i en kollisjon, så foretrekker jeg det for barnet mitt, fremfor innvendig halshugging fordi jeg har snudd hen i en forovervendt bilstol - før skjelett, nakke og hodet er utviklet nok til å tåle harde sammenstøt.
Jeg lå også i bærebag i baksetet :joyful: Er født i 81.
Det er fortsatt lov å kjøre veteranbiler uten bilbelte.. Er faktisk lov å ha med barn helt ned til 3år i de også..:confused: Vi har veteranbil, men har montert belter i den..

Jeg lå også i bærebag i baksetet :joyful: Er født i 81.
Det er fortsatt lov å kjøre veteranbiler uten bilbelte.. Er faktisk lov å ha med barn helt ned til 3år i de også..:confused: Vi har veteranbil, men har montert belter i den..

Er jo helt utrolig at sikkerheten ikke var bedre på 70 og 80-tallet :facepalm: biler på veien var jo ikke akkurat noe nytt, liksom... lillebroren min er og født i 81. Jeg husker at han fikk ei pute å sitte på etterhvert.

Selv er vi svært opptatt av sikkerhet i bilen når det kommer til attpåklatten vår. Jeg var ikke helt der når de andre ungene mine var små for mange, mange år siden, men da var det heller ikke stort fokus på sikring i bil. Det holdt liksom at de satt i en bilstol en eller annen vei - og over på pute når det var mulig. De to eldste lå i bag, sikret med seler av noe slag med et nett over. Dette leide vi på trafikkstasjonen. Takk Gud for at vi ikke var utsatt for ulykker! :nailbiting:

Nå endte jo dette opp i fokuset på når barna kan snus forover, fremfor det du egentlig spurte om i forhold til tips til bilstol... :wacky: Vi har en Besafe izi plus I den ene bilen. Elsker den stolen! Komforten er fantastisk, og barnet sitter høyt og har god sikt. Men, den tar sinnsykt stor plass mot passasjersetet, og den varer nok ikke ut bakvendtperioden (som vil bli lang hos oss), så vi må ha en annen bakovervendt stol seinere :) I den andre bilen har vi som sagt Klippan. Er ikke like fornøyd med den, i forhold til Besafe virker den litt "simpel", om jeg kan si det sånn. Men den tar mindre plass "alle veier", og er omtrent evigvarende :joyful:

Jeg får bare vondt i magen når jeg ser 2-3 åringer som sitter forovervendt, så håper du ikke snur barnet ditt for tidlig fordi du er redd for at hen skal sitte vondt med beina. Jeg har f.eks sett bilde av en 11-åring i Klippan century, så ingen skal si at deres 3-åring ikke lenger får plass bakovervendt. Men hvis man tror det er like trygt, og ikke har fått med seg Trygg trafikk sin anbefaling om bakover til minimum 4 år (og de er jo 4 helt til de blir 5), så skjønner jeg jo hvorfor barnet blir snudd.

Man kan jo spørre seg selv: Dersom jeg visste at vi skulle bli utsatt for en trafikkulykke i dag - ville jeg ha sikret barnet mitt annerledes da?

Last edited:
Denne informasjonen har jeg lett lenge etter! Også på trygg trafikk, men fant det ikke. Dersom sønnen min er 18kg og 110cm kan han snus fremover selv om han ikke er 4 år enda? Ellers må begge kriterier være oppfylt - altså 18 kg og 110cm OG 4 år? Jeg har en veldig stor gutt som nå ved 17 mnd allerede er 16kg og 98cm. Jeg ser for meg at det blir vanskelig å ha han bakover i 3 år til. Vi gjør jo selvsagt det hvis det er det som anbefales, men jeg har prøvd å finne ut av om det egentlig er et vekt/høyde kriterium. For å sette 4 år som grense kan bety så mangt når det gjelder høyde og vekt.
Alle kriterier må oppfylles. Barnas hode er for stort i forhold til resten av kroppen fra 4års alder og nedover. De har ikke sterke nokk muskler i nakken for å holde hode igjen i et sammenstøt. Jo lengre de sitter bakovervendt jo bedre. Det er 5 ganger tryggere å sitte bakovervendt. Finnes stoler som går opp til 130-135cm og 25-32 kg, så de aller fleste skal kunne sitte bakover til de er fylt 5år med mindre de er syklig overvektig.

Alle kriterier må oppfylles. Barnas hode er for stort i forhold til resten av kroppen fra 4års alder og nedover. De har ikke sterke nokk muskler i nakken for å holde hode igjen i et sammenstøt. Jo lengre de sitter bakovervendt jo bedre. Det er 5 ganger tryggere å sitte bakovervendt. Finnes stoler som går opp til 130-135cm og 25-32 kg, så de aller fleste skal kunne sitte bakover til de er fylt 5år med mindre de er syklig overvektig.
Takk! Fult klar over jo lenger bakover, jo bedre. Er ikke det jeg stiller spørsmål ved. Jeg har bare lurt på grunnlaget for 4 års anbefalingen og om det er oppfylt dersom man oppfyller vekt/høyde kriterier før alderskriteriet. Fint at det finnes stoler som er så store, men er faktisk ikke alle biler som har plass til det. Vi kan faktisk ikke bruke passasjersetet foran i vår bil pga. barnesetet bak.

Takk! Fult klar over jo lenger bakover, jo bedre. Er ikke det jeg stiller spørsmål ved. Jeg har bare lurt på grunnlaget for 4 års anbefalingen og om det er oppfylt dersom man oppfyller vekt/høyde kriterier før alderskriteriet. Fint at det finnes stoler som er så store, men er faktisk ikke alle biler som har plass til det. Vi kan faktisk ikke bruke passasjersetet foran i vår bil pga. barnesetet bak.
Kan være feil stol for din bil da. Det er jo varierende hva stoler som tar plass mot sete forran. Fremovervendt seter skal ha 55cm avstand fra ryggen på setet til setet forran, stort sett er det mer enn et bakovervendt sete tar av plass.

Kan være feil stol for din bil da. Det er jo varierende hva stoler som tar plass mot sete forran. Fremovervendt seter skal ha 55cm avstand fra ryggen på setet til setet forran, stort sett er det mer enn et bakovervendt sete tar av plass.
Kanskje. Nå har vi heller bestilt større bil vi da. Føler litt jeg får pekefingern rettet mot meg her. Jeg har på ingen måte antydet at jeg skal snu barnet mitt fremover.

Kanskje. Nå har vi heller bestilt større bil vi da. Føler litt jeg får pekefingern rettet mot meg her. Jeg har på ingen måte antydet at jeg skal snu barnet mitt fremover.
Var ikke slikt ment. Jeg bare følte for å opplyse om det siden det er veldig mange som ikke vet om det. Var der selv :) stesønnen min satt fremovervendt veldig tidlig, vi hadde ikke peiling på bilsikring annet en at de skulle sitte i sete laget for den og den alderen, dette var 11år siden. Fortsatt mange førstegangsforeldre som ikke vet annet enn det som de får fortalt i butikken, som ikke alltid er den beste informasjonen der ute :)

Og om du hadde valgt å snu barnet ditt fremover så er det ditt valg ;) Jeg kommer antagelig til å snu frøkna her fremover før det er anbefalt.. Jeg syns ikke barna trenger å sitte bakovervendt til de begynner på skolen.. Men i forhold til at mine tre gutter satt fremovervendt helt fra fødselen så skjønner jeg jo at det ikke var det tryggeste.. Men, sånn var det den gangen o_O I vår bil nå, med babysetet bakovendt er det ikke plass til sønnen min på 185cm foran..! Det er ganske kjedelig..

Og om du hadde valgt å snu barnet ditt fremover så er det ditt valg ;) Jeg kommer antagelig til å snu frøkna her fremover før det er anbefalt.. Jeg syns ikke barna trenger å sitte bakovervendt til de begynner på skolen.. Men i forhold til at mine tre gutter satt fremovervendt helt fra fødselen så skjønner jeg jo at det ikke var det tryggeste.. Men, sånn var det den gangen o_O I vår bil nå, med babysetet bakovendt er det ikke plass til sønnen min på 185cm foran..! Det er ganske kjedelig..
Da vil du nokk ikke ha plass til fremovervendt sete heller. Det skal ha minst 55cm avstand fra ryggen på setet til ryggen på setet forran for å unngå alvorlige hodeskader i en eventuell kollisjon.

Back
Topp