Tips til bilstol nr 2?

68Fastback

Elsker forumet
Maiblomstene 2020
Februarlykke 2022❄️
Lille frøken her trenger straks ny bilstol. Hun er 6mnd.. Noen som har tips til et godt kjøp?:)

En som vil vare hele perioden bakovervendt.
Sjekk spesielt at stolen går til 23/25kg og 125cm, disse gir barnet mye bedre benplass etterhvert som det vokser sammenlignet med stolene som bare tar 18kg som maksvekt. Ikke kjøp en stol med maxvekt 18kg dersom du ikke har lyst på å kjøpe 2 bakovervendte bilstoler til er mitt tips.

Britax Maxway Plus
Axxikid Minikid 1.0

Er to stoler som er rimelige og varer så lenge du behøver det. Beltemontert.

Axxikid one
Er eneste stol med isofixmontering som faktisk kan vare hele den tiden barnet bør sitte bakover. Den går til 23kg og 125 cm. Dobbel pris av de over, men passer garantert i alle biler og kan brukes på både liten baby og 4-5åring.

Det ser ut som fine stoler begge to ;) Takk!
Hun kommer nok ikke til å sitte bakovervendt så lenge, men vanskelig å si hvor stor hun vil være om 1-2år :wacky:
Jeg så litt på BeSafe izi combi, noen erfaringer med denne?

Jeg støtter forslaget om å gå for en som varer hele bakovervendt-perioden.

Vår gutt på 2,5 har det siste året vokst i rekordfart, og gått fra å være liten til å være i 95-percentilen på høyde. Han kommer til å vokse ut av den bilstol nr 2 vi gikk for lenge før han blir fire. Og det er uaktuelt å snu ham før den tid.

Så vi kjøpte nettopp Axkid One, og er foreløpig veldig fornøyd med den. Vi ville ha med isofix, og da er dette eneste alternativet som varer til han er 6-7 år.

Skjønner.. Det er uaktuelt å bruke 7000kr på stol, så jeg tenker nok vi går for et billigere alternativ :)
Både Britax og Axkid minikid ser fine ut..
Det beste hadde vært en stol som kunne brukes bakovervendt nå, og deretter fremovervendt når hun blir ca 4år..
Men det kan se ut som det blir å bytte stol en gang i løpet av den perioden..
Er jo SÅ mange produsenter nå.. Var ikke så mye valgmuligheter tidligere..!:joyful:

Skjønner.. Det er uaktuelt å bruke 7000kr på stol, så jeg tenker nok vi går for et billigere alternativ :)
Både Britax og Axkid minikid ser fine ut..
Det beste hadde vært en stol som kunne brukes bakovervendt nå, og deretter fremovervendt når hun blir ca 4år..
Men det kan se ut som det blir å bytte stol en gang i løpet av den perioden..
Er jo SÅ mange produsenter nå.. Var ikke så mye valgmuligheter tidligere..!:joyful:

De isofixstolene som kan settes forovervendt, er visst ikke særlig sikre i en kolligsjon fordi 5punktsbeltene er faste - altså når stolen står forover, bakover er de jo veldig bra. Så ved kollisjon forover i en sånn stol vil barnet faktisk få enda verre nakkesleng enn oss voksne som bruker belte :o Det er vel kommersielle markedskrefter som gjør at produsentene både lager og selger disse stolene. :)
Så det tryggeste er bakovervendt stol frem til hun er stor nok til å sitte i en sånn god gammaldags bilbeltestol, trygg trafikk anbefaler at man er 18kg og 110 cm /4+ år før de tas i bruk ja :)

Enig i at axxikid one er en dyr stol ja..

Av de jeg har anbefalt, ville jeg egentlig mest anbefalt denne. Den er vel kanskje også den billigste av de to og den er ganske grei å få montert i bilen. Det er jo litt mer styr enn isofix, men man får det til raskt etter å ha gjort det noen ganger. Liker godt hvordan barnet sitter i stolen, god nakkestøtte til soving, også bruker du det støttebeinet foran til å justere helling. Kan jo være ganske bakoverlent til de minste babyene når de akkurat har byttet stol.
https://www.jollyroom.no/bilstoler/...EQVtrZ2ol2zbIB1XB4YmyoIxWqNC3NBBoCcqMQAvD_BwE

Har ikke prøvd besafe izi kombi selv, men jeg tror nok også det er en god og sikker stol :) Den varer bare til 18 kg, men om man ikke har barn som blir tunge fort, kan det jo vare til rundt 4 år likevel. Verdt å merke seg at stolene som monteres med isofix som denne, tar mer plass i bilen til forsetet foran.

Ja, jeg tenker rundt 4år er passe tid å snu retning.. De tre gutta mine satt forovervendt helt fra nyfødt :woot: -så hele opplegget med bakovervendt er egentlig nytt for meg.. Men jeg vet jo at det er det tryggeste for de små. (Men å sette en femåring bakovervendt med knærne oppunder ørene syns jeg ikke ser hverken behagelig eller trygt ut.) -så hun blir nok snudd forover i god tid før det :smug:
Axkid minikid ser veldig fin ut..!
Mulig det blir den :)
Vi har en bil med isofix og to uten, derfor er det absolutt best med beltemontering ;)

Ja, jeg tenker rundt 4år er passe tid å snu retning.. De tre gutta mine satt forovervendt helt fra nyfødt :woot: -så hele opplegget med bakovervendt er egentlig nytt for meg.. Men jeg vet jo at det er det tryggeste for de små. (Men å sette en femåring bakovervendt med knærne oppunder ørene syns jeg ikke ser hverken behagelig eller trygt ut.) -så hun blir nok snudd forover i god tid før det :smug:
Axkid minikid ser veldig fin ut..!
Mulig det blir den :)
Vi har en bil med isofix og to uten, derfor er det absolutt best med beltemontering ;)
Har selv minikid og max way. Liker minikid best, min på 4år sitter som en konge, ingen ben oppunder ørene. Beltemontert stoler kan monteres med god benplass sånn at de har god plass å vokse på, min 4åring skal sitte til skolestart.

Jeg kan ikke skjønne at det blir plass jeg..? Nå, med babystolen, så må jo forsetet kjøres ganske langt frem for å få plass til babystolen baki... :wideyed:

De isofixstolene som kan settes forovervendt, er visst ikke særlig sikre i en kolligsjon fordi 5punktsbeltene er faste - altså når stolen står forover, bakover er de jo veldig bra. Så ved kollisjon forover i en sånn stol vil barnet faktisk få enda verre nakkesleng enn oss voksne som bruker belte :eek: Det er vel kommersielle markedskrefter som gjør at produsentene både lager og selger disse stolene. :)
Så det tryggeste er bakovervendt stol frem til hun er stor nok til å sitte i en sånn god gammaldags bilbeltestol, trygg trafikk anbefaler at man er 18kg og 110 cm /4+ år før de tas i bruk ja :)

Enig i at axxikid one er en dyr stol ja..

Av de jeg har anbefalt, ville jeg egentlig mest anbefalt denne. Den er vel kanskje også den billigste av de to og den er ganske grei å få montert i bilen. Det er jo litt mer styr enn isofix, men man får det til raskt etter å ha gjort det noen ganger. Liker godt hvordan barnet sitter i stolen, god nakkestøtte til soving, også bruker du det støttebeinet foran til å justere helling. Kan jo være ganske bakoverlent til de minste babyene når de akkurat har byttet stol.
https://www.jollyroom.no/bilstoler/...EQVtrZ2ol2zbIB1XB4YmyoIxWqNC3NBBoCcqMQAvD_BwE

Har ikke prøvd besafe izi kombi selv, men jeg tror nok også det er en god og sikker stol :) Den varer bare til 18 kg, men om man ikke har barn som blir tunge fort, kan det jo vare til rundt 4 år likevel. Verdt å merke seg at stolene som monteres med isofix som denne, tar mer plass i bilen til forsetet foran.
Denne informasjonen har jeg lett lenge etter! Også på trygg trafikk, men fant det ikke. Dersom sønnen min er 18kg og 110cm kan han snus fremover selv om han ikke er 4 år enda? Ellers må begge kriterier være oppfylt - altså 18 kg og 110cm OG 4 år? Jeg har en veldig stor gutt som nå ved 17 mnd allerede er 16kg og 98cm. Jeg ser for meg at det blir vanskelig å ha han bakover i 3 år til. Vi gjør jo selvsagt det hvis det er det som anbefales, men jeg har prøvd å finne ut av om det egentlig er et vekt/høyde kriterium. For å sette 4 år som grense kan bety så mangt når det gjelder høyde og vekt.

Vi kjøpte en Axkid minikid da vi måtte bytte til bilstol nr. 2 av de grunnene som nevnes over. Tenkte det var lurt å kjøpe en som kan vare lenge så vi slipper 2 småbarnsstoler. Det angret vi på ganske kjapt. Den er romslig det er ikke det, men å gå fra cybex cloud z i size til det uhåndterbare monsteret som Axkid ble i forhold var skikkelig dritt. Så nå på black friday kommer vi til å kjøpe cybex sirona som en stol til å ha mellom cloud-z og axkiden selv om vi ikke får så lang brukstid med den til sønnen vår. Vi trenger den uansett til nestemann som kommer i april. Storebror kommer jo til å ha Axkiden når lillesøster må ut av babysetet, men vi kunne jo ventet med kjøpet. Men med en mann med prolaps og jeg som vil skåne ryggen er det verdt å kjøpe et sete som kan roteres.

Denne informasjonen har jeg lett lenge etter! Også på trygg trafikk, men fant det ikke. Dersom sønnen min er 18kg og 110cm kan han snus fremover selv om han ikke er 4 år enda? Ellers må begge kriterier være oppfylt - altså 18 kg og 110cm OG 4 år? Jeg har en veldig stor gutt som nå ved 17 mnd allerede er 16kg og 98cm. Jeg ser for meg at det blir vanskelig å ha han bakover i 3 år til. Vi gjør jo selvsagt det hvis det er det som anbefales, men jeg har prøvd å finne ut av om det egentlig er et vekt/høyde kriterium. For å sette 4 år som grense kan bety så mangt når det gjelder høyde og vekt.

Ideellt skal han fylle alle krav, minst 4 til 5 år (skjelettet modnes med alderen, så alder har også noe å si for hvordan barnet vil takle kollisjon forover selv om barnet er stort på alderen, minst 110 cm og 18 kg.

Trygg trafikk sier at dersom man velger å kjøpe en stol som bare går til 18 kg, vil man måtte kjøpe enda en bakovervendt småbarnsstol før barnet er stort nok til å sitte fremover. Altså anbefaler de indirekte at man fremfor å bytte ved første mulighet, 18 kg/110cm, heller kjøper stol med maksvekt 125 cm og 25 kilo :)

Hvilken minikid har du, er det 1.0 eller 2.0 og har du montert den med deler av stolen utenfor selve setet. Mener at 1/3 av bilstolen faktisk kan være utenfor setet.
Vi har nemlig en gutt på rundt 17kg og litt over 100cm. Han sitter helt perfekt i stolen og har good plass til beina.
Vi har for øvrig også britax Maxway Plus som gir enda bedre plass og tar mindre plass til sete foran. Vi har minikid 2.0 som dessverre ikke varer like lenge i lengde - fant ut at det var 1.0 vi skulle hatt etter kjøp såklart.

Her ser du forskjellige store barn i bilseter. Noen sitter litt vel trangt tenker jeg, men det er ulik plas si ulike seter. Sjekk også at de som sitter med bedre plass, sitter i et sete med ekstra benplass, altså bilstolen stikker en god del utenfor setet. :)
https://bilstoler.blogg.no/1520702550_store_barn_bakovervendt.html

Trygg trafikk sier til minst 4 år
https://www.tryggtrafikk.no/sikring-av-barn-i-bil/bakovervendt-sikring-er-best/
https://www.tryggtrafikk.no/sikring-av-barn-i-bil/kjop-av-barnesete/
"Selv om barnet er fysisk stort nok for et fremovervendt sete så er den indre beinbygningen og muskulaturen for svak for det trykket en kollisjon innebærer, også ved lave hastigheter."

Men, det er jo ikke forbudt å sette et barn fremovervendt i godkjent bilstol fra 9kg? (Selv om det ikke er anbefalt..)

Max Way Plus! Den tar liten plass og min 3,5-åring vokser ikke ut av den snart for å si det sånn :joyful:

Men, det er jo ikke forbudt å sette et barn fremovervendt i godkjent bilstol fra 9kg? (Selv om det ikke er anbefalt..)

Det er faktisk forbudt frem til 15mnd å sikre forovervendt. Men det er jo så farlig at det ikke er noen grunn til å snu forover så tidlig med den informasjonen man har om sikring og alternative stoler som finnes i dag. Jeg tenker det sikkert bare er et tidsspørsmål før regelverket sier at barna må sitter bakover lenger enn bare 15 mnd.
Jeg satt vel selv forover fra 7-8 mnd, og det gikk jo bra - men det var jo bare fordi jeg aldri var i en stor trafikkulykke.

Det er 2 regelverk for bakovervendt sikring, den nederste er den nyeste men begge 2 gjelder.

Kort guide om bilstoler
Det er påbudt å sikre barn i bil. Barn under 135 cm skal alltid bruke godkjent barnesikringsutstyr som er riktig i forhold til barnets vekt og høyde.

De ulike bilstolene
Bilstoler deles hovedsakelig inn i tre grupper: babystol, småbarnstol og beltestol. Forenklet kan vi si at et barn vil trenge tre typer bilstoler i løpet av livet.

Det fins to regelverk for godkjent sikkerhetsutstyr: ECE R 44.04 og den nyeste ECE R 129 (i-Size).

R 44.04 bilstoler er delt inn i 4 vektklasser på stolene og det er påbudt med bakovervendt sikring til barnet er 9 kg.

R 129 (i-Size) bilstoler har generelt en høydegrense, men for spedbarns- og småbarnstolene er det også snakk om en vektgrense. Det er påbudt med bakovervendt sikring til barnet er 15 mnd. Bilstolene som monteres med isofix kan ha ulik vektgrense da totalen barn + bilstol ikke må overskride 33 kg. Det finnes beltemontert bilstol som er godkjent å bruke opp til 32 kg og 125 cm.

https://www.tryggtrafikk.no/sikring-av-barn-i-bil/kjop-av-barnesete/kort-guide-om-bilstoler/

Last edited:
Ja jeg skjønner jo det, at forskningen har kommet lengre nå. Og jeg mener ikke at det er trygt å sette så små barn forovervendt... Men, de forovervendte stolene som er godkjent fra 9kg da?

Ja jeg skjønner jo det, at forskningen har kommet lengre nå. Og jeg mener ikke at det er trygt å sette så små barn forovervendt... Men, de forovervendte stolene som er godkjent fra 9kg da?

Ja, hvorfor de selges - det er en gåte hvor jeg tror svaret er:
Produsentene vil selge bilstol og foreldre tenker kanskje mest mulig funksjoner, må være best mulig. Så produsentene ser kanskje at de selger mer når setet kan brukes forover, fordi foreldre tenker at så lenge produsentene har laget denne funksjonen må det jo bety at det er trygt?
I tillegg er mange av bilstolene ikke norske/skandinaviske merker og produseres i land med enda mindre fokus på riktig sikring av barn i bil. Og da er kanskje forover 5-punkts bedre enn ikke noe sete, eller en Beltestol hvor barnet vil skli ut av stolen ved kollisjon fordi det er for lite? Jeg vet ikke dette sikkert, jeg bare synser litt rundt ulike forklaringer :p

Jeg har sett på et Sparco sete som er godkjent fra 9kg forovervendt (uten isofix.) Ikke at jeg kommer til å velge det, men poenget mitt er at det ikke er ulovlig da ;) Hva som er anbefalt er jo en annen ting.. :wacky:

Back
Topp