Lille frøken her trenger straks ny bilstol. Hun er 6mnd.. Noen som har tips til et godt kjøp?

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Skjønner.. Det er uaktuelt å bruke 7000kr på stol, så jeg tenker nok vi går for et billigere alternativ
Både Britax og Axkid minikid ser fine ut..
Det beste hadde vært en stol som kunne brukes bakovervendt nå, og deretter fremovervendt når hun blir ca 4år..
Men det kan se ut som det blir å bytte stol en gang i løpet av den perioden..
Er jo SÅ mange produsenter nå.. Var ikke så mye valgmuligheter tidligere..!![]()
Har selv minikid og max way. Liker minikid best, min på 4år sitter som en konge, ingen ben oppunder ørene. Beltemontert stoler kan monteres med god benplass sånn at de har god plass å vokse på, min 4åring skal sitte til skolestart.Ja, jeg tenker rundt 4år er passe tid å snu retning.. De tre gutta mine satt forovervendt helt fra nyfødt-så hele opplegget med bakovervendt er egentlig nytt for meg.. Men jeg vet jo at det er det tryggeste for de små. (Men å sette en femåring bakovervendt med knærne oppunder ørene syns jeg ikke ser hverken behagelig eller trygt ut.) -så hun blir nok snudd forover i god tid før det
Axkid minikid ser veldig fin ut..!
Mulig det blir den
Vi har en bil med isofix og to uten, derfor er det absolutt best med beltemontering![]()
Denne informasjonen har jeg lett lenge etter! Også på trygg trafikk, men fant det ikke. Dersom sønnen min er 18kg og 110cm kan han snus fremover selv om han ikke er 4 år enda? Ellers må begge kriterier være oppfylt - altså 18 kg og 110cm OG 4 år? Jeg har en veldig stor gutt som nå ved 17 mnd allerede er 16kg og 98cm. Jeg ser for meg at det blir vanskelig å ha han bakover i 3 år til. Vi gjør jo selvsagt det hvis det er det som anbefales, men jeg har prøvd å finne ut av om det egentlig er et vekt/høyde kriterium. For å sette 4 år som grense kan bety så mangt når det gjelder høyde og vekt.De isofixstolene som kan settes forovervendt, er visst ikke særlig sikre i en kolligsjon fordi 5punktsbeltene er faste - altså når stolen står forover, bakover er de jo veldig bra. Så ved kollisjon forover i en sånn stol vil barnet faktisk få enda verre nakkesleng enn oss voksne som bruker belteDet er vel kommersielle markedskrefter som gjør at produsentene både lager og selger disse stolene.
Så det tryggeste er bakovervendt stol frem til hun er stor nok til å sitte i en sånn god gammaldags bilbeltestol, trygg trafikk anbefaler at man er 18kg og 110 cm /4+ år før de tas i bruk ja
Enig i at axxikid one er en dyr stol ja..
Av de jeg har anbefalt, ville jeg egentlig mest anbefalt denne. Den er vel kanskje også den billigste av de to og den er ganske grei å få montert i bilen. Det er jo litt mer styr enn isofix, men man får det til raskt etter å ha gjort det noen ganger. Liker godt hvordan barnet sitter i stolen, god nakkestøtte til soving, også bruker du det støttebeinet foran til å justere helling. Kan jo være ganske bakoverlent til de minste babyene når de akkurat har byttet stol.
https://www.jollyroom.no/bilstoler/...EQVtrZ2ol2zbIB1XB4YmyoIxWqNC3NBBoCcqMQAvD_BwE
Har ikke prøvd besafe izi kombi selv, men jeg tror nok også det er en god og sikker stolDen varer bare til 18 kg, men om man ikke har barn som blir tunge fort, kan det jo vare til rundt 4 år likevel. Verdt å merke seg at stolene som monteres med isofix som denne, tar mer plass i bilen til forsetet foran.
Denne informasjonen har jeg lett lenge etter! Også på trygg trafikk, men fant det ikke. Dersom sønnen min er 18kg og 110cm kan han snus fremover selv om han ikke er 4 år enda? Ellers må begge kriterier være oppfylt - altså 18 kg og 110cm OG 4 år? Jeg har en veldig stor gutt som nå ved 17 mnd allerede er 16kg og 98cm. Jeg ser for meg at det blir vanskelig å ha han bakover i 3 år til. Vi gjør jo selvsagt det hvis det er det som anbefales, men jeg har prøvd å finne ut av om det egentlig er et vekt/høyde kriterium. For å sette 4 år som grense kan bety så mangt når det gjelder høyde og vekt.
Men, det er jo ikke forbudt å sette et barn fremovervendt i godkjent bilstol fra 9kg? (Selv om det ikke er anbefalt..)
Ja jeg skjønner jo det, at forskningen har kommet lengre nå. Og jeg mener ikke at det er trygt å sette så små barn forovervendt... Men, de forovervendte stolene som er godkjent fra 9kg da?
Det kommer an på godkjenning av setet ser jeg...Vis vedlegget 341258