Tips til bil nr. 2?

Er ikke noen vits i å kjøpe en liten bil siden dere vil ha plass til både barneseter og barnevogn. "Små" biler som Audi a4, bmw 3-serie, vw golf/polo m.fl. kommer til å ha problemer med å romme 2 voksne, 2 barn og barnevogn. Og hva er egentlig vitsen med å sitte trangt for å spare noen cm på hver side av bilen...?

Kjører daglig med golf med to bakovervendte seter, Simo vogn i bagasjen og en mann på 1.90 jeg.
Det går så fint og har god plass :)

Vi ser vitsen - både prismessig og praktisk sett... Når vi er 2 voksne eller skal på lengre tur så bruker vi uansett stasjonsvogna. Så det er ikke et krav med de samme egenskapene som den har. Bil nr. 2 skal brukes til mer småkjøring og trenger dermed ikke ha plass til f.eks. bagasje. Og muligens mindre gadgets/komfort. Men plass til ungene og en vogn må det være. Nissan'en vi har i dag er mye mindre enn stasjonsvogner, men det er allikevel god plass til storebror sitt bakovervendte sete. Ikke sitter vi trangt heller :)
Ok. Også litt lettere å hjelpe om du har krav til motor (bensin/diesel), karosseritype, girtype, litt mer spesifikk pris m.m...? :)

Ok. Også litt lettere å hjelpe om du har krav til motor (bensin/diesel), karosseritype, girtype, litt mer spesifikk pris m.m...? :)

Så spesifikke er vi ikke ennå. Mer ute etter erfaringer folk har med tilsvarende biler så vi vet litt hva vi skal begynne å se på før vi graver oss mer ned i detaljene etter hvert :) Budsjettet er heller ikke satt ennå ;)

Planen er å ha bilen i havn til lillesøster kommer i april og det er ikke krise om vi ikke skulle rekke det heller, så har ganske god tid foreløpig.

Så spesifikke er vi ikke ennå. Mer ute etter erfaringer folk har med tilsvarende biler så vi vet litt hva vi skal begynne å se på før vi graver oss mer ned i detaljene etter hvert :) Budsjettet er heller ikke satt ennå ;)

Planen er å ha bilen i havn til lillesøster kommer i april og det er ikke krise om vi ikke skulle rekke det heller, så har ganske god tid foreløpig.
Ok... Vel sånn generelt sett er japanske biler (mazda, toyota, hyundai++) billigere, mer holdbare og billigere deler/reparasjoner. Men de har også ofte dårligere komfort og mindre utstyr. Snakker vi om 10 år+ gamle biler, er mange plaget med rust.
Tyske biler (bmw, audi, mercedes) er da det motsatte, Dyrere, dyrere deler/reperasjoner, men med mye utstyr og god komfort. Opel hadde jeg styrt unna, og VW & Skoda blir litt midt i mellom og et godt valg.

Ang. manuell/automat, har de tyske toppmerkene som regel veldig gode kasser. Hadde valgt manuell dersom dere skal ha en japansk, litt eldre bil. Hadde valgt automat om dere skal ha en ny bil/ en ganske ny tysk toppmerke-bil. Automat er også lurt å styre unna dersom dere drar mye henger/campingvogn, har hytte på fjellet, eller velger en bil med stor motor, lang kmstand og er noen år gammel.

Diesel er best dersom det er mest langkjøring, og bensin dersom det er mest småkjøring.

Dere har rett og slett et hav av biler å velge i med så få krav, så jeg velger å hjelpe generelt ;)

Begynner å bli noen år nå, men det er golf 6 tror jeg :)
God plass i den bilen, og veldig fornøyd med bilen min :)
Ok, ja golf har absolutt vokst de siste årene. Vi hadde før en golf 4 og der kunne man knapt sitte bak sambo engang :p

Back
Topp