Tips til barnevogn

Savira

Elsker forumet
jeg har null erfaring med barnevogner.
Eneste er at jeg skulle gjerne likt å brukt min babyvogn fra 1983:P Herlig vogn. Husker mamma brukte den til lillebror. Brun cordfløyel. Men det var bare som babyvogn. Ikke noe kombi av noe slag.

Men.... Jeg kunne godt tenke meg en vogn som kan brukes fra spebarn til sånn kanskje 2-3 år.
Jeg vet jo at stort sett alle barnevogner kan gjøres om til diverse, men så er jeg også ute etter en vogn som kan justere høyden på håndtakene, siden jeg er 156 og gubben er 180 nesten.
Kurven under vognen bør være forholdsvis god høyde på, og stilren og tidløs i utseende, slik at vi kan bruke vognen til evt flere barn.
Har hele tiden sagt at jeg skal ha Simo, men så ser jeg at mange bruker og er veldig fornøyde med den emma-vognen.

Hva ville dere anbefalt? Av de ønskene jeg har. Det viktigste er at det går an å justere høyden på håndtaket, og at det er mange muligheter på vognen...
(Legg gjerne med bilde og link, om det er mulig)

Jeg har heller null peiling på vogner, men ei venninne av meg sa til meg at jeg iallfall IKKE burde kjøpe Simo, for hennes ble ødelagt etter 1 mnd... Kan sikkert skje med andre vogner og da, men jeg holder meg unna Simo for sikkerhetsskyld :p

vi har simo. stor å god plass til babyn. men jeg synes den var noe herk å ha med meg i bilen den er tung å tokk stor plass. hadde ikke kjøpt den på nytt.
vi kjøpte tfk vogn er super fornøyd med den, men kurven under er LITEN.

Sukk jeg er litt på samme jakt som deg Savira:p Mine preferanser er også en vogn som ikke er gedigen, lett å ha med seg steder og kan fungere fint i både byen og marka.. Kravstor kanskje:/?

Godt man har noen måneder på seg til å finne ut av dette med vogn ja, for det er et hav å velge i. Og som med alt annet har jo folk sine preferanser noe som gjør det hele ganske så artig. spør rundt, observer og prøvetrill- bruk god tid!

Mine råd er å fortsette å tenke på hva slags behov dere har i fht plass: hvor stor bag? skal den mye ut og inn av bil (velg en lett vogn som kan demonteres enkelt for å gjøre pakking og løft enkelt)

For all del: IKKE fall i fellen over å kjøpe en vogn som er mye billigere enn andre, iallefall ikke etter å ha fått den sterkt anbefalt fra flere hold. Disse går lett i stykker og ødelegger generelt mye av gleden ved det meste, man blir rett og slett irritert. Eksempel på dette er min venninde som kjøpte en fin fin 3 hjuling til sovevogn i bhg billig, og endte med at vogna tippet!! og bremsene sviktet lett......

finn ut hva som er viktig for deg. jeg ønsker stor hardbag når babyen er liten for bruker den som seng når vi er rundt om og liker at det er godt med plass- man kan da sikkert bruke den langt utpå høsten. Simo, Emmaljunga, Brio har slike men tunge understell som kan ta knekken på ryggen til de fleste spør du meg. til gjengjeld er de traktorer som tåler alt, kan frakte det meste, er gode stabile og trygge å trille/bruke. Selv elsket jeg min Emmaljunga til det fulle og drømmer om en ny. Disse har masse finessr så om du ønsker en 4hjuling str som disse må du bare trille og titte i butikker for å finne favoritt. alle er kvalitet syns nå jeg.

3 hjulinger er supre å trille, ofte ekstremt lette i fht 4hjulinger men har stort sett alltid sportsdelen vendt fra deg, noe som jeg syns er litt trist da jeg heller ønsker å se barnet om jeg vil det.. jeg syns IKKE det er et varp med feks quinny som er 3 hjul med mulighet for barnet vendt mot deg da dette i flg meg er imot tyngdekraften. vognene velter lett (og har ødelagt ryktet for andre gode 3hjulinger som OTH og TFK). Nå er snuppa stor så jeg bruker kun 3hjulingen og rett og slett elsker komforten. svinger lett og veier ingenting, god plass og alt vi trenger som full sovestilling (vi har OTH vogn).

Generelt vil jeg si at jeg syns det er vanskelig å finne en vogn som man kun bruker hele veien da man har forskjellige behov, men at 4hjulige kombivogner (anbefaler type Duo der bag og sportsdel er to separate deler) er veldig kjekt å ha. Ofte har man god bruk for disse i barnehagen da de har super sovekomfort.
Men man får også 3 hjulinger nå med mye av det samme men må på kompromis med sittestilling fra deg og stort sett små bager til babyen som kanskje har kortere brukstid. Disse tar alt igjen med ekstremt god trillekomfort og at de er lette..

sjekk altså: behov, vekt, liggestilling (høyde på denne opp fra bakken), bagstørrelse, hvordan bremser virker, og ekstra stæsj er jo kjekt (som du nevner plass under vogn, lommer, trekk etc. )
mange vogner nå skal reguleres i høyden men ikke alle disse reguleringspatentene er så smarte (skal man vippe håndtaket opp kan det fort ende med at man går på understellet om man er litt høy da dette medfører at man går nærmere understellet).

Masse lykke til fremover i jakten, håper disse ordene kan hjelpe deg litt på vei. Jeg vet ikke hva vi selv ender opp med men tror skal jakte på en lettere vogn denne gangen, gikk masse tur med emmaljungaen og elsket den men orka ikke ha den med i bilen eller på buss grunnet vekta....... så... tja!

Hvis dere har stor bil og ikke syns det er noe stress å løfte tunge vogner så anbefaler jeg simo kombi. Den er stor og stødig og veldig stabil. Bagen er lang med god plass og håndtakene kan justeres. Det er vel den eneste av mine vogner som jeg ikke har hatt problemer med, og trekket ser like fint ut nå som da jeg kjøpte den i 2007. Og snuppa på 3 passer fint i den enda(men den blir lite brukt for snuppa vil ikke sitte i vogn lenger[8D] I tillegg er det stor plass under vogna, samt noen geniale lommer på innsiden av kalesjen. Og så kan vogna snues hvilken vei en ønsker. Det syns jeg er greit, både i fht sol når man er ute og går, og når barna blir større og har lyst å se på noe annet enn sin mor[8D]

Vi kjøpte Emmaljunga Edge Duo (tror jeg..) ble dritt lei av den vogna. Var noe feil med den hele tiden. Ble skeiv å vond å trille. Fikk dårlig behandling av de vi kjøpte vogna av også [:@] Irriterende for det var DEN drømmevogna! Pluss med Emmaljunga sin bagdel er at den er romslig, men minus er at den er litt kort! Jeg synes å at den var tung å trille i oppover bakker.

I sinne solgte jeg drømmevogna å kjøpte Simo Kombi å har ikke angra en dag! Mjuk og behagelig å trille! Duver fint i terrenget og bagen er suveren! Minus med bagdelen er at den er noe smalere enn bagen til Emmaljunga så vi må kjøpe ny voksiposi.

For Simo Kombi!

ORIGINAL: **Haley**

Hvis dere har stor bil og ikke syns det er noe stress å løfte tunge vogner så anbefaler jeg simo kombi. Den er stor og stødig og veldig stabil. Bagen er lang med god plass og håndtakene kan justeres. Det er vel den eneste av mine vogner som jeg ikke har hatt problemer med, og trekket ser like fint ut nå som da jeg kjøpte den i 2007. Og snuppa på 3 passer fint i den enda(men den blir lite brukt for snuppa vil ikke sitte i vogn lenger[8D] I tillegg er det stor plass under vogna, samt noen geniale lommer på innsiden av kalesjen. Og så kan vogna snues hvilken vei en ønsker. Det syns jeg er greit, både i fht sol når man er ute og går, og når barna blir større og har lyst å se på noe annet enn sin mor[8D]

sign denne

har hatt simo kombi 2007 selv, og skal bruke den til nestemann også [:)]

Til mine jenter har eg hatt Emmaljunga smart duo combi og e super fornøyd... Nå skal snuppelita vår bruke den i barnehagen, så til neste kommer vil eg gjerne ha ny vogn og har falt veldig for Emmaljunga mondial duo... Trur at uansett ka så komme eg til å ta ei Emmaljunga vogn.. Beste...

Vi tenkte også som deg, at vi ville ha kun en vogn vi kunne bruke ut vognperioden. Kjøpte emmaljunga smart duo. Var storfornøyd med bagdelen. Men etter at vi bytta til sportsdelen syntes jeg vogna var veldig tung å trille opp bakkene her. Derfor kjøpte vi alikevel ei trille, emmaljunga scooter 2.0, elsker forøvrig den vogna! [:D]

Det jeg vil si er at uansett om du velger emmaljunga eller simo duo vogn, som jeg ser du vurderer, er sjansen stor for at du kommer til å oppleve den som tung etterhvert. Hadde jeg skulle hatt ny vogn nå hadde jeg nok sett nærmere på city cross'en, for det hadde garantert blitt en emmaljunga til [:D] Lykke til med vogn valget [;)]

Jeg er superfornøyd med Emmaljunga City Cross og kan anbefale den hvis du ønsker en firehjuling. Den er lett, stødig, god å trillet og så liker jeg at barnet kan sitte vendt begge veier. Den har dessuten et klassisk utseende og en god kurv under som er lett tilgjengelig. Vi har en eldre Simo kombi som vi bruker i barnehagen. Den er stor, stødig og tung! Sambo sier det er som å kjøre en amerikaner! ;) Jeg tror Simoen hadde vært super som babyvogn, men foretrekker Emmalungaen som sportsvogn - og sportsvogna bruker man jo mye lengre!

Av trehjulinger har jeg hørt mye positivt om Easywalker, OTH og TFK, men jeg har aldri prøvd dem selv. Om du hovedsaklig vil bruke vogna til trilling i byen kan Bugaboo kanskje være et alternativ. Det var mange i barselgruppa mi som hadde den og de fleste var fornøyd. Forhjulene er imidlertid ganske små så den egner seg ikke like bra i mer ulendt terreng eller på snø. Det går an å ha på vinterhjul men da virket vogna veldig stiv.

Back
Topp