Tips til aktivisering

Sjarmtroll

Glad i forumet
Min baby på 9 mnd er høyt og lavt hele dagen. Jeg har prøvd å aktivisere med turgåing, trille ball, "leke fly" (løfte opp i luften og fly rundt i rommet, men hun blir fort lei og skal heller utforske. Hun er så glad i å ligge på gulvet og utforske ting selv at vi "forstyrrer" henne når jeg legger meg sammen med henne på gulvet og krabber avgårde uten å ville la meg leke med henne :P veldig lettvint, men føler meg så dårlig av å ikke leke med henne. Hun er heller ikke noe "kosejente", så å lese bok har hun ikke tålmodighet til :( tenkte å ta henne med i bassenget, men det er ugunstige åpningstider, slik at det ikke er åpent til enhver tid og enkelte ganger når det er åpent, er det leid ut eller kun voksensvømming.

Jeg har også en aktiv krabat på 10 mnd. Sjekk ut om det er tilbud med åpen barnehage i nærheten:) ellers gjør jeg mye av det samme som deg og anbefaler å gå å bade!:) mini elsket det! Dagene går ellers i turgåing, treff med andre babyer, utforske selv og leke sammen med ball. Og spise, kjører blw så er lek og utforskning i måltidene også. Mini har ikke og har aldri hatt tålmodighet til å lese bøker, men vi ser en episode av drømmehagen hver kveld før leggetid, det elsker han og roer han før natten:)

Gå i skogen og la henne gå/ligge å utforske.

Legg frem ting i stua som stimulerer, som hun kan utforske.

Gjør ting alene ved siden av henne, kanskje hun blir interessert og kommer bort.

Det er jo bra at barn utforsker på egenhånd. Min er også sånn. Men han finner på så mye rart at jeg må jo gå etter hele tiden. Mam trenger ikke å aktivisere dem hele tiden. Er bra de kan leke og se på ting selv. Min eldste hatet å være alene og kan si det var slitsomt. Hu hylskreik hvis jeg gikk på do frem til hu var 14 mnd og kunne gå etter. Hu er 2 år og følger fortsatt etter meg på do. Så deilig med en unge som også kan gjøre ting på egenhånd. Han finner ut av ting mye fortere enn det hu gjorde.

Både trille tur og "fly" er jo egentlig ikke å aktivisere henne, det er nok sikkert derfor hun vil utforske selv, og det er bra! Det er slik de lærer alt i verden, med å utforske på egenhånd. Hvis du gjerne vil føle at du er delaktig i det, kanskje du kan lage slike aktivitetsbrett som jeg har sett på YouTube. DIY med masse greier som babyer vanligvis ikke får undersøke, som lysbrytere, nøkler, knapper og diverse, skjønner du hva jeg snakker om? :p Tenker at hvis du ikke har sett slike filmer så gir ikke forklaringen min noe som helst mening :hilarious:

Både trille tur og "fly" er jo egentlig ikke å aktivisere henne, det er nok sikkert derfor hun vil utforske selv, og det er bra! Det er slik de lærer alt i verden, med å utforske på egenhånd. Hvis du gjerne vil føle at du er delaktig i det, kanskje du kan lage slike aktivitetsbrett som jeg har sett på YouTube. DIY med masse greier som babyer vanligvis ikke får undersøke, som lysbrytere, nøkler, knapper og diverse, skjønner du hva jeg snakker om? :p Tenker at hvis du ikke har sett slike filmer så gir ikke forklaringen min noe som helst mening :hilarious:
Hehe. Sånne ting er smarte. Vi har to remser med lys og fjernkontroll. Kjempe morsomt å trykke for å få skiftet farge og hastigheter på blinking osv. Er ikke så mye som skal til og spesielt siden vi hadde dette i garasjen fra før vi fikk barn.

Det er jo bra at barn utforsker på egenhånd. Min er også sånn. Men han finner på så mye rart at jeg må jo gå etter hele tiden. Mam trenger ikke å aktivisere dem hele tiden. Er bra de kan leke og se på ting selv. Min eldste hatet å være alene og kan si det var slitsomt. Hu hylskreik hvis jeg gikk på do frem til hu var 14 mnd og kunne gå etter. Hu er 2 år og følger fortsatt etter meg på do. Så deilig med en unge som også kan gjøre ting på egenhånd. Han finner ut av ting mye fortere enn det hu gjorde.
Det er kjempefint hun trives for seg selv, men jeg føler jeg tar så liten del i aktivitetene hennes selv om jeg prøver mye.

Nei, er vel ikke aktivisering, men gjør noe sammen med henne hvor all oppmerksomhet er vendt mot henne. Har ikke vært borti disse brettene du snakker om :P

Det er kjempefint hun trives for seg selv, men jeg føler jeg tar så liten del i aktivitetene hennes selv om jeg prøver mye.
Da har hu det nok bra og føler seg trygg. Barn blir lettere å gjøre noe sammen med jo eldre de blir. Men hva med treklosser? Min elsker å rive ned det jeg bygger. Innimellom bygger jeg når han har lagt seg for å få en kjempe overraskelse om morran. Vi kjøpte treklosser til barn på biltema.

Da har hu det nok bra og føler seg trygg. Barn blir lettere å gjøre noe sammen med jo eldre de blir. Men hva med treklosser? Min elsker å rive ned det jeg bygger. Innimellom bygger jeg når han har lagt seg for å få en kjempe overraskelse om morran. Vi kjøpte treklosser til barn på biltema.
Takk for tipset! Skal sjekke om jeg finner noen treklosser :)

Nei, er vel ikke aktivisering, men gjør noe sammen med henne hvor all oppmerksomhet er vendt mot henne. Har ikke vært borti disse brettene du snakker om :p
Søk på diy activityboard på YouTube ;)

Back
Topp