Tips til å lage Traktor eller bilkake?

jhygtfrdew

Gift med forumet
Noen som vil hjelpe meg slik at jeg kan lage ei kul traktor eller bilkake?
Ei som er slik at en som ikke er konditor kan lage den?

Gjerne ei ts oppskrift..
Blir veldig glad for bilder!!!! :)

På ebay selger de wilton kakeformer formet som både traktor og lastebil.

Har man ikke råd/tid ti det, så baker man ei langpannekake, vanlig sjokoladekake eller hva man ønsker.
Skjær til delene og stable til det ser noenlunde riktig ut. Lim sammen med sjokoladekrem e.l. Legg farget marsipan over, for å dekke "skjønnhetsfeilene".

Bruk kjeks, lakrisruller og annet snop til hjul og andre detaljer.

Slik kan ei kake, som egentlig skulle bli tog, ende opp. 

Planlegg gjerne på forhånd og vær sikker på at du har nok av det du trenger.

Det gjorde nemlig ikke jeg, så klokka 02.30 på natta, før gjestene skulle komme formiddagen etter, så ble dette resultatet. Men vet det til neste gang. Da skal kaken bakes i god tid, fryses, marsipan farges bra osv, FØR man begynner å lage/montere kaka!

Lykke til. Legg gjerne ut bildet av resultatet...

Tusen takk for tips, og ikke minst bruksanvisning til bilkake!!! ... Blir nok forsøkt å lage den bilen av rundformen til denne bursdagen... Og lakrissnører til hjul!! Spennende!!!!

Takk for bilder.. Brannbilen var kul... Har notert meg den, og kanskje det blir brannbilkake til neste år... hihi

Hva bruker dere til lokk mmf eller sukkerpasta eller noe annet? Har dere en grei oppskrift? Finnes mange forskjellige på nett...

MMF (marshmellow fondant).

200 g marshmellows
2 spiseskjeer vann
2 spiseskjeer matfett
ca. 500 g melis

Putt marshmellows sammen med vann i en bolle i miroen på 1,5 - 2 minutter til det puffer opp. Hell det hele i kjøkkenmaskinen og tilsett matfettet og evt. farge før du rører godt. Tilsett melis litt etter litt og rør godt. Nå må du kna massen skikkelig sammen med resten av melisen.

Det er den jeg bruker mest :)

Trone skrev:

200 g marshmellows
2 spiseskjeer vann
2 spiseskjeer matfett
ca. 500 g melis

Putt marshmellows sammen med vann i en bolle i miroen på 1,5 - 2 minutter til det puffer opp. Hell det hele i kjøkkenmaskinen og tilsett matfettet og evt. farge før du rører godt. Tilsett melis litt etter litt og rør godt. Nå må du kna massen skikkelig sammen med resten av melisen.

Takk.:)
 Blir det ikke fryktelig klissete/seigt? Noen tips?
 Prøvde meg på mmf i fjor, og det ble fryktelig klissete... :S

blingbling skrev:

Trone skrev:

200 g marshmellows
2 spiseskjeer vann
2 spiseskjeer matfett
ca. 500 g melis

Takk.:)
 Blir det ikke fryktelig klissete/seigt? Noen tips?
 Prøvde meg på mmf i fjor, og det ble fryktelig klissete... :S

som regel går det med mer melis enn det som står i oppskriften.
Er det veldig klissete, så må du ha i mer melis

eller bare bruk marsipan... Jeg bruker som regel det på sjokoladekakene også.. Med masse smørkrem under.. 

Back
Topp