Tips til å ha i fødebagen!

Sussti

Elsker forumet
Julistrålene 2025 ♡
Assistert-jentene
Hei, vi er vell flere som skal pakke fødebag etter hvert. Lurer på om noen har tips til hva man bør pakke ned? Hva fikk du bruk for og som var nyttig om du har født før?

Har noen prøvd fødekam, kjølebind, og skylleflaske? Er det noe fra fødebagen som er nyttig å kjøpe inn?

Har lurt på samme. Ikke fått noe gode svar på det fra jordmor. Mye produkter som er anbefalt på nettet, men vansklig å si hvilke man faktisk har bruk for når alt er helt nytt. Jeg tenker mest på sånne post partum produkter når jeg sier jeg er usikker

Lurt å sjekke opp hva de har på føden og ikke. Her f.eks må man ha med klær til baby og ammepute bl.a, det måtte jeg ikke på forrige sykehus.
Jeg har pakket klart alt til baby og toalettmappe til meg selv. Resten er jeg usikker på. Orker ikke å overpakke heller..

Lurt å sjekke opp hva de har på føden og ikke. Her f.eks må man ha med klær til baby og ammepute bl.a, det måtte jeg ikke på forrige sykehus.
Jeg har pakket klart alt til baby og toalettmappe til meg selv. Resten er jeg usikker på. Orker ikke å overpakke heller..
Står det på nettet hva hvert enkelt sjukehus har?

Står det på nettet hva hvert enkelt sjukehus har?
det skal stå på nettet ja. Gjør det på helse møre og romsdal. Sjekk også om føden du skal på har instagram, da står det sikkert der også.

Jeg kommer til å ha med litt snacks uansett om det er kiosk på riksen. Det er ikke alt man får tak i der, pluss pris og åpningstider. Typ tørket frukt, Gatorade, spekesnacks, nøtter osv :)

For min del: skylleflaske og eget dopapir var gull å ha med seg sist, jeg ble sydd (rift grad 2) og de første dagene med dogåing var ganske fæle. Kjølebind fikk jeg av barsel. Hadde med egne i tilfelle men de fikk jeg ikke bruk for før jeg kom hjem. Hadde både hjemmelagde og kjøpte kjølebind.

Reisehjemklær til meg selv og baby, samt et par skift til meg selv, sjampo/balsam, lypsyl etc. helt ordinære ting man bruker i det daglige. Jeg hadde også med klær til baby sist men det var ikke vits siden vi fikk alt på Ahus.

Spekemat !!!

Ellers har jeg pakket enn så lenge:
Til baby:
3x pysj
3x body
3x strømpebukse
Dress til hjemreise om det er kjølig

Meg:
Ammeinnlegg
2x kjole som er lett å amme i
Bikershorts
2x bukse
2xtopp
3xammebhg
Ammeinnlegg
3x ammeklut
Toalettsaker (i miniform)
Ipad/lader(ikke pakket enda)

Har ikke planer om å være så mye mer enn 2- max 3 netter :) men mannen kommer til å dra hjem til velsemor også så mangler jeg noe kan han ta med.

Har en sekk for umiddelbart bruk og en bag for etter fødsel :

Fødebagen

Ryggsekken

• Fødebrev
  • Våtservietter
  • Vannflaske
  • Snacks
  • Toalettsaker
  • Shampoo/balsam
  • Barselskjorte
  • Klesskift
  • Lader
  • AirPods

Babybaggen:

• Klær til knøttet
  • Ammepute
  • Ammetopper/BH
  • Behagelige klær
  • Ammeinnlegg
  • Undertøy
  • Sokker
  • Slippers
  • Nattlys
  • Skylleflaske

Tror jeg bare tar utgangspunkt i hva jeg pakket sist!

Til meg:
Sokker
Truser (brukte de ikke sist, så blir nok samme nå, men føles feil å ikke pakke)
2 amme bh-er
1 pysj
2 mørke kose bukser
2 singletter
1 genser/ cardigan
Toalettsaker
Litt sminke
Snacks
Ammepute

Til baby:
Noen gulpekluter
2 sett med klær
2 pysjer
Hentesettet
Smokker

Likte ikke sykehus klærne til baby sist, syntes det vi hadde selv var mye bedre ☺️ vi bor ikke langt fra sykehuset så ikke noe problem om noe mangler for da kan samboer bare hente det.

Jeg er førstegangs og har kjøpt inn isbind og skylleflaske etter å ha lest anbefalinger :)

Har noen prøvd fødekam, kjølebind, og skylleflaske? Er det noe fra fødebagen som er nyttig å kjøpe inn?
Jeg brukte både skylleflaske og kjølebind forrige svangerskap og skal definitivt ha det denne gangen også! Kjølebind var helt nydelig når jeg var veldig sår/hoven og skylleflaske ble brukt ved hvert dobesøk

Utover det "vanlige": Ha med en neglfil eller negleklipper til baby. De kommer ut med klør :laughing002 Samboeren måtte ned i sykehusapoteket å kjøpe et sett bare noen timer etter fødsel. Noen bruker egne tenner til å bite av neglene, men det syntes jeg nesten bare var vanskelig. Vi har dette settet: https://www.boots.no/boots-baby-nail-clippsciss-set-negleklipper-sett-766360. Brukes fortsatt til mini her.

Utover det "vanlige": Ha med en neglfil eller negleklipper til baby. De kommer ut med klør :laughing002 Samboeren måtte ned i sykehusapoteket å kjøpe et sett bare noen timer etter fødsel. Noen bruker egne tenner til å bite av neglene, men det syntes jeg nesten bare var vanskelig. Vi har dette settet: https://www.boots.no/boots-baby-nail-clippsciss-set-negleklipper-sett-766360. Brukes fortsatt til mini her.
Takk for tips! Har ikke tenke på tanken om det kunne ha vært lurt :smiley-ashamed004 så det skal jeg skrive opp!

Takk for påminnelsen! Storebror han klorte seg opp noe sykt før jeg fikk tatt neglene

Vi bruker elektrisk neglefil fra bblüv, veldig praktisk i bruk

Det ligger også innlegg på instagramkontoen til føden på Ålesund Sykehus med tips. (Mener på at vi er flere her som skal føde der)

Back
Topp