Tips til å få tidlig UL?

_onepiece_

Flørter med forumet
Noen der ute som har tips om hvordan man kan få tidlig UL? Jeg er førstegangsgravid, og veldig undrende på alt mulig. Og jeg har såååå lyst på tidlig UL, da jeg er bekymret fordi jeg ikke er kvalm, liksom.
Har første svangerskapskontroll 10. april, og er da 7 uker på vei. Går det ann å "lyge" seg til tidlig ultralyd? Ved å virke overhysterisk og usikker? Noen som har fått det til?

heia..

Det går ann å bestille tidlig ul privat.. Koster 1000 kr ca, men hvis du er så bekymret, så er vel det kanskje en god investering:) 

Jeg får tidlig ul uke 8+1.. Men jeg har også bestilt privat til uke 12 selv:) 

dette er 3 gang jeg er gravid og har vært som deg hver gang.. Først denne gang jeg faktisk var så bekymret at jeg fikk ul.. (var noen andre grunner og, men var ikke vanskelig å få time på det grunnlaget jeg hadde)

De to andre gangene har jeg bestilt privat ul time til uke 11! =) 

Er jo litt kjedelig å lyge på seg en time, og gjerne ta plassen til en som virkelig trenger det.. Syns jeg da! :)

Jeg har aldri hatt samvittighet til å lyve til meg ul eller andre helsetjenester. Jeg tenker alltid at denne timen kunne en som virkelig trenger det fått. I mitt første svangerskap hadde jeg 3 UL hos privat jordmor, og jeg kommer nok til å gå til henne denne gangen også. Jeg er i uke 7 og har heller ingen symptomer :) er ikke bekymret for jeg vet at det er ingenting legene får gjort på dette stadiet om jeg mister/har mistet.

Den som virkelig trenger legetime og tidlig ultralyd får det uansett tenker nå jeg :-) så hvis du har et sterkt behov for en ultralydundersøkelse, noe jeg skjønner godt at du har, kan du fint legge på litt og at du er litt ekstra bekymret. Går ikke det kan du alltids bestille time hos en gynekolog eller jordmor. Og betale for den. :-)

Da syntes jeg du skal bestille privat og betale for det... Og la de som trenger det komme forand deg i køen.. Sorry ass! Jeg har risiko svangerskap og har vært på 4 ul på 2 uker... I mitt tilfelle ingenting å se, da det er fare for graviditet i eggstokken.. Og om du er så kort på vei så er det ikke så mye å se uansett.. Vær glad du ikke er kvalm ;) er ikke en regel på at gravide er kvalme.. Ta en ny test om du er så usikker.. Eller bestill privat ul

MiniPuselabb skrev:
Da syntes jeg du skal bestille privat og betale for det... Og la de som trenger det komme forand deg i køen.. Sorry ass! Jeg har risiko svangerskap og har vært på 4 ul på 2 uker... I mitt tilfelle ingenting å se, da det er fare for graviditet i eggstokken.. Og om du er så kort på vei så er det ikke så mye å se uansett.. Vær glad du ikke er kvalm ;) er ikke en regel på at gravide er kvalme.. Ta en ny test om du er så usikker.. Eller bestill privat ul

Jeg må nok si meg enig med MiniPuselabb her..

Jeg mener jo en ikke vet om en er i et risikosvangerskap når det er første gang man i det hele tatt har blitt gravid. Og med tidlig UL mener jeg UL i uke 11 - 12, ikke NÅ, liksom.
Hvor bestiller en tidlig UL? Er det noe alle gynekologer osv kan gjennomføre?
Og jeg mener også at alle som TRENGER tidlig UL kommer først i køen uansett, og om dem er i et risikosvangerskap så kommer dem inn uansett. Kan ikke være _SÅ_ mange i en by som har risikosvangerskap samtidig, så man ikke kan få ÉN av de 16 timene gynekologene har HVER eneste dag.
Skal uansett se hva legen sier, og kanskje min tidligere sykdomshistorie er nok til at jeg får det fra før av, men kommer fortsatt til å fortelle om min situasjon, og om stresset osv. Og med å lyge seg til tidlig UL, mener jeg ikke å si at jeg blør, f.eks, for det hadde jo vært helt på bærtur. Men takk for alle svar, jeg skal ihvertfall gjøre det jeg synes blir rett! :-))

Vil bare legge til en ting til jeg ;) Jeg mener forresten ikke bare at de med risikosvangerskap har rett på tidlig ul. Om en har en genuin "redsel", typisk er veldig bekymret for svangerskapsforløpet så skal en også ha muligheten til en tidlig ul. Er ikke noe bra for svangerskapet. Om en bruker all tid og energi på å bekymre seg og å være redd. Men, den delen som gjør at jeg føler det blir litt feil er at du spør om tips til å "lyve" deg til tidlig ul.. Da var første tanken min at det virket som om du vil ha en ul litt "på gøy" (noe som såklart også er heilt greit og forståelig, men ikke "nødvendig") -føler du at det er noe du har rett på, ja da skal du ikke trenge å overdrive. I mine fortige svangerskap har jeg hatt tidlig ul som jeg har bestilt privat, denne gangen ville legen min sende henvisning til ul for meg i og med at jeg absolutt ikke klarer å slappe av denne gangen. Ble visst MYE babbel fra meg nå :D Det viktigste er nå uansett at du gjør det som er rett for deg :)

Går det ann til å bestille privat UL hvor som helst? Hos alle gynekologer?

Det vet jeg faktisk ikke. Jeg har bestilt hos volvat.. men det spørs jo på hvordan tilbudet er der du bor! Ring i morgen og hør med noen av gyn som er der du bor og så bestiller du om det er muligheter for det! 

Lykke til :D

_onepiece_ skrev:

Det vet jeg ikke.. Hos oss er det veldig mange jordmødre som har private klinikker, er på slike jeg har vært når jeg har bestilt selv.

AncaLaBancala skrev:
heia..

Det går ann å bestille tidlig ul privat.. Koster 1000 kr ca, men hvis du er så bekymret, så er vel det kanskje en god investering:) 

Jeg får tidlig ul uke 8+1.. Men jeg har også bestilt privat til uke 12 selv:) 

Enig med deg! Kommer til å bestille privat i uke 11 ca selv. Synes heller ikke man skal "ljuge" seg til tidlig ultralyd. Jeg betaler gjerne den 1000-lappen :-)

Syntes virkelig du skal ærlig betale for en time. Du kan bestille time på sykehuset for eks... Å juge til seg blir bare feil alltså.. Jeg får tidlig ul i hvert svangerskap da babyen min kan ha alvorlig hjertefeil.. Arvelig i familien... Om du er så Iverig på å se på babyen, så er vel ikke 1000 kr såå mye.. Du hadde jo penger til å bli gravid (veldig dyrt å ha barn, de trenger masse) så da kan du vell koste på deg en privat ul..

Herreguuud, ta å les hele tråden før jeg blir dømt som bare det!
Er ikke ivrig på å se selve babyen, jeg vil se at det faktisk slår et hjerte, og at jeg faktisk SKAL bli mor, slik at jeg kan roe meg ned, og slippe å være bekymret til en hver tid.
Og har heller ikke på et ENESTE tidspunkt sagt at jeg synes det var for dyrt med privat UL. Noe du kanskje hadde fått med deg, MiniPuselabb, hvis du hadde orket å lest hele tråden. 
Er så jævlig unødvendig å dømme, når du bare leser litt og setter deg opp et bilde av hvordan jeg er!!

_onepiece_ skrev:

Man trenger ikke å være rakettforsker for å gå inn på Google og skrive " privat ultralyd Stavanger " f.eks. Men har du er grei lege så er det bare å spørre pent om en henvisning til gyn, mulig du får det likevel. Jeg fikk ekstra ul i uke 34 for jeg hadde en følelse som sa at babyen kom til å bli stor, spurte pent om jeg kunne få henvisning til vekstestimering. Og joda det stemte det jeg trodde, jeg bærte på en baby som lå 18% over gjennomsnittet. Enkelte leger skjønner at mødrene er litt hysteriske, jeg at nok overhysterisk. Det som hjalp meg var en doppler så jeg kunne høre hjertelyden hjemme! Den kommer nok til å bli flittig brukt denne gangen også :)

Har googlet, men ble ikke så veldig mye klokere. Skal ringe rundt å høre hos de forskjellige gynekologene hvis jeg ikke får henvisning. :-) Takk for svar! :-D

_onepiece_ skrev:
Noen der ute som har tips om hvordan man kan få tidlig UL? Jeg er førstegangsgravid, og veldig undrende på alt mulig. Og jeg har såååå lyst på tidlig UL, da jeg er bekymret fordi jeg ikke er kvalm, liksom.
Har første svangerskapskontroll 10. april, og er da 7 uker på vei. Går det ann å "lyge" seg til tidlig ultralyd? Ved å virke overhysterisk og usikker? Noen som har fått det til?

Jeg ringet til sykehuset og sa jeg var usikker og ønsket et møte for å snakke om ang abort. da tar dem alltid ultralyd for å finne ut hvor langt du er så vei :) så det utnytter jeg meg av imorgen. jeg liker å vite om alt er greit og hvor mange som lurer seg der inne. er utrooooooolig kvalm og aldri vært så ille. så har en følse på 2 gitt :) men lykke til 

Du sier selv "jeg har såååå" lyst på tidlig ul... "tips til å FÅ" hallo? Sorry alltså.. Men etter min mening FEIL å lure legene for å få ul gratis. Gjør som normale folk å betalt for ul. Du kan betale for ul på sykehuset. Og er ikke sikkert du ser noe på ul så tidlig. Og det finnes faktisk ikke falsk positiv graviditets test. Så om testen sa du er gravid, så er du gravid. Men om du vil juge til deg ul, så gjør det ;) herregud!

Jeg er for at alle skal få tidlig UL gratis! med tanke på flertall og MA! så jeg utnytter meg av gratis UL for å være helt sikker på at alt er greit inni magen! når jeg betaler dyre dommer med skatt i året så kan jeg virkelig være litt sleip. istede for at det heller skal støtte UL for dem som skal ta abort! alle har sin side på en sak så ikke hakk på andre sin mening. på forhånd takk :)

Back
Topp