Tips til å få lille til å sovne?

Det har fungert 1 gang hos oss, hver gang etterpå når vi har prøvd så ender det i hylgrin å da brister mammahjertet mitt :( klarer ikke la han ligge da! Men kanskje hvis vi legger han tidligere at det fungerer. Hvor tidlig legger dere lille?

Hun legger seg kl 21. Da er hun selv trett og har selv kommet seg i den rutinen. Da hun tydelig viste at hun var trett så begynte jeg bare å legge ned istede for å la henne sovne i armene eller i vugga på stua, og de første kveldene lå hun bare å pludret litt, men sovnet selv etterhvert. Nå sovner hun med en gang, og om det er noe som haler ut leggetiden, så blir hjn overtrett og litt vrangere. Så hun er ganske avhengig av leggetiden.

Men hadde ikke gjort det selv om hun hadde hylskreket. Så forstår at du ikke gjør det da.

Frøkna her ligg også våken ei stund,men gråter aldri når vi går fra ho. Sovner som regel etter 20 min. I går la vi ho kl 22.30 og sov te 06.30 så ville ho ha flaske så sov ho videre te 11.00! Ren luksus har jeg hørt folk sier te oss

Frøkna her ligg også våken ei stund,men gråter aldri når vi går fra ho. Sovner som regel etter 20 min. I går la vi ho kl 22.30 og sov te 06.30 så ville ho ha flaske så sov ho videre te 11.00! Ren luksus har jeg hørt folk sier te oss

Ojh ja det er luksus! Vi er oppe 3- 6 ganger fra kl 22 til 6! :/

Her ammer vi liggende i senga men når jeg prøver å legge han i senga blir det grin :/ Ikke tar han smokk heller så det er kjedelig :( når legger du lille? Kanskje vi rett å slett legger han for sent og at han er overtrøtt.. Selv om det ikke ser sann ut men :/
Mellom halv 9-halv 10 ca. Bruker mellom 20min til 1 time på å få han til å sove.. :)

Ammer foreløpig i søvn, men det skjer mellom 19 og 20 hver kveld. Etter hvert vil jeg legge han selv om han evt ikke sovner ved puppen, men overholde tiden. Hvis han ikke hyler lar jeg han ligge til han selv sovner. Det fungerte strålende med nr 1, mens nr 2 måtte bysses i søvn til hun var nesten 1 år. Etter det legges også hun etter en bok og et par sanger, og ligger våken og skravler til hun sovner av seg selv. De har alltid sovet i sin egen seng da (ikke samsoving eller bedside crib her..).
Tror egentlig bare man må prøve seg frem for hva som passer hvert enkelt barn jeg.. ;)

Prøvde noe nytt idag og det fungerte! Isteden for å amme han liggende så ammer jeg han sittende med han i armene å da sovna han før han var ferdig med 1 pupp! Aldri sovna så tidlig før! Sovna før kl 21! :) håpe dette fungerer videre :D

Snakka litt for fort.. lille våkna etter 30 min.. baaah! :(

Kjenner meg altfor godt igjen.... vesla her våkner etter 10 min flere ganger om kvelden før hun sovner skikkelig. Jeg har laget fast rutine på kvelden så hun vet det er natta. Prinsippet mitt er at hun aldri kommer opp igjen (dvs ut av soverommet). Når hun gråter hysjer eller hvisker jeg en sang til henne mens jeg stryker henne på hånda/kinnet. Tar noen kvelder før det gir effekt. Jeg liker ikke la henne ligge å gråte, men tror det er dumt å plukke henne opp også. Derfor ble dette et kompromiss som nå ser ut til å funke stadig bedre :) hun vet jeg er der,men vet også at nå er det natta! Hvis hun hylgråter og er utrøstelig tar jeg henne opp (blir alltid værende i mørket på rommet) og vugger til hun er helt rolig før jeg legger henne tilbake. For oss funker dette,men må gjerne gjentas et par ganger ila kvelden :p
Hun legges ca 21.00 og våkner for pupp ca kl. 1, 4 og 7

Problemet vårt går mer på dagsoving!!uansett hva vi gjør så vil hu ikke sove... har ofte en overtrøtt baby som kun har powernaps ved puppen i 10-30 min i slengen... slitsomt!

Frøkna her søv nesten ikke på dagtid heller. Bare små dupper og blir grinete. Enda ho får erstatning:(

Blir ho sur på dagtid da ho ikke sover??Venter besøk og så typisk som det er så er frøkna surere enn noen gang. Måtte gå fem runder rundt huset med vogna for at ho sku sovne.

Her ammes hun i søvn. Sovner mellom 21 og 22, noen kvelder mer kranglete enn andre. Hun sover i 7-9 timer og skal helst sove en time til etterpå. Det hender at hun våkner på natta for mat, men som oftest henger hun på puppen hver time fra kl 16 frem til legging. Litt slitsomt med treåringen, men det begynner å bli vanesak.

Blir snart gal! Begynte legging av lille kl 18.30 i dag med bytting til pysj og vask før han fikk pupp og sovnet. Sov i 15 min så våknet han, fikk pupp igjen sovnet i 15 min før han våknet igjen, fikk pupp en gang til, sovnet i 10 min og er nå våken igjen! Nå prøver vi med flaske! I tillegg til dette våkner han for amming 3-6 ganger i tidsperioden 00 - 06! Vet ikke helt hvor jeg vil med dette annet enn å få ut litt frustrasjon! :(

Blir snart gal! Begynte legging av lille kl 18.30 i dag med bytting til pysj og vask før han fikk pupp og sovnet. Sov i 15 min så våknet han, fikk pupp igjen sovnet i 15 min før han våknet igjen, fikk pupp en gang til, sovnet i 10 min og er nå våken igjen! Nå prøver vi med flaske! I tillegg til dette våkner han for amming 3-6 ganger i tidsperioden 00 - 06! Vet ikke helt hvor jeg vil med dette annet enn å få ut litt frustrasjon! :(

Godt å få ut frustrasjonen av og til. Så vanskelig å vite hva som er årsaken siden han ikke kan si det selv... Men blir lite søvn på deg iløpet av en natt da... Håper du også får sove litt på dagen også? Har du snakket med helsesøster ang det med søvn? Kanskje noen tips å få der?

Huff da, men du ammer kanskje? Fikk erstatning fra ho var 4 uker her
Jeg fullammer og vår sover også fra 23 til 6 ca og så en matpause for så å sove i 2-3 timer til. Da er hun sulten igjen etter natten.

Har du prøvd svøping? Vår sover godt hele natten, men vi svøper henne og hun sover i nest. Hun liker å ha det tett rundt seg. Mer trygt da. I vogna pleier hun legge seg med ansiktet gravd inn i bamsen jeg bruker for å holde smokke på plass og samme i vogga på dagtid. Hun sover urolig om hun sover i åpne steder. Må liksom være lunt. Hun sovner selv i sengen som oftest, men er hun overtrøtt så tar vi en dyne og pakker rundt henne og vugger henne litt i den så sovner hun. I armene uten dyne sover hun dårlig. Vi svøper bare på natta da for å skille på natt og dag, med rulle med henne inn i dyna kan vi gjøre på dagen også.

Godt å få ut frustrasjonen av og til. Så vanskelig å vite hva som er årsaken siden han ikke kan si det selv... Men blir lite søvn på deg iløpet av en natt da... Håper du også får sove litt på dagen også? Har du snakket med helsesøster ang det med søvn? Kanskje noen tips å få der?

Nevnte det såvidt til HS sist, ho syns han var våken mye om natta, men fikk ingen spesielle tips.. Tenkte å ta det opp igjen neste gang :) Ja blir litt lite søvn, men heldigvis så tar sambo lille som oftest fra kl 6 så jeg får 2 timer ekstra på morgenen, det hjelper litt. Men blir bare 5 timer per natt, men overlever vel for en kort periode ( håper at den er kort!) :)

Nevnte det såvidt til HS sist, ho syns han var våken mye om natta, men fikk ingen spesielle tips.. Tenkte å ta det opp igjen neste gang :) Ja blir litt lite søvn, men heldigvis så tar sambo lille som oftest fra kl 6 så jeg får 2 timer ekstra på morgenen, det hjelper litt. Men blir bare 5 timer per natt, men overlever vel for en kort periode ( håper at den er kort!) :)

Ja håper det blir kortvarig. Her har vi vært våken nesten hele natta... Vet ikke hva som plager i dag for det hører med til sjeldenheten at det er sånn....

Har du prøvd svøping? Vår sover godt hele natten, men vi svøper henne og hun sover i nest. Hun liker å ha det tett rundt seg. Mer trygt da. I vogna pleier hun legge seg med ansiktet gravd inn i bamsen jeg bruker for å holde smokke på plass og samme i vogga på dagtid. Hun sover urolig om hun sover i åpne steder. Må liksom være lunt. Hun sovner selv i sengen som oftest, men er hun overtrøtt så tar vi en dyne og pakker rundt henne og vugger henne litt i den så sovner hun. I armene uten dyne sover hun dårlig. Vi svøper bare på natta da for å skille på natt og dag, med rulle med henne inn i dyna kan vi gjøre på dagen også.

Vet at det er mye luft som plager han, vi svøpte han før når han var mindre, men slutta når han sovna uten for han begynte å bli veldig urolig når han "satt fast" og ikke fikk beveget seg noe særlig.. Men i natt var han våken fra 00.15 til 05 å da prøvde jeg det igjen og da sovna han til 07.30! :D så svøping skal prøves igjen i kveld :)

Back
Topp