Tips til å få katt til å slutte å klore

Drømmeren

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Maiblomstene 2020
Katten min klorer på dørkarmene.. tips til å få henne til å slutte?
Jeg leier bare og vil jo ikke hun skal ødelegge

Kjøp klorebrett til å ha på veggen, eller "klorestativ", det pleier å virke.

glamaria skrev:
Ha en vannpistol liggende og sprut på katta hver gang den prøver seg:-)

Kunne ha gjort det , men hun gjør det stort sett når jeg har lagt meg eller ikke ser på. Skal skaffe meg ett klorestativ da og håper det hjelper

Får ikkje opp HI... merkelig... men, men...

Man kan aldri lære en katt å ikke klore, for det er en helt naturlig del av en katts adferd.

Men man kan lære de å klore på lovlige steder, dvs at du MÅ investere i et klorebrett/klorestokk/kloremøbel. Ikke kjøp et for lite og pinglete klorebrett, katter liker å ha noe som er litt høyt slik at de får strekt seg ut når de klorer.
Jeg ville sprayet klorestedet med Beaphar Play Spray, det er en lukt som kattene elsker og som gjør at de tiltrekkes av stedet.

Klorer han på steder han ikke har lov, så flytter du katten bestemt over til det lovlige stedet. Det vil kreve en liten innsats fra deg til å begynne med. Å sprute med vannflaske kan også virke, men ikke overdriv sprutingen, en sprut holder, til slutt vil det holde å bare løfte flasken ;)

Lykke til :)

Kjøpte ny dør matte som er ganske robust,og den funker fint for pusen og klore på :)

Drømmeren skrev:
glamaria skrev:

Kunne ha gjort det , men hun gjør det stort sett når jeg har lagt meg eller ikke ser på. Skal skaffe meg ett klorestativ da og håper det hjelper

Slipp katten ut på natta... Og kjøp klorebett! De som ikkje har klorebrett ber jo om at katten skal finne andre ting å klore på...

glamaria skrev:

vi brukte vann (spary flaske) å spurtet på katten vår når den gikk på bord og benker, til å begynne med så funka det litt iallefall hoppa han ned når vi kom med flaska, men til slutt så la han seg bare ned på borde/benken å kikka dumt på oss, nesten som han sa at "ja skal sprute eller? , jeg kunne ikke bry meg mindre...." så det funka ikke her.

klorebrett fungerer vel best om katten har det fra den er liten, katten vi har har hatt klorestativ/klatre stativ siden den var liten, og bruker dette flittig hver dag, den forrige katten jeg hadde fikk klore brett etter hvert og hun brukte det ikke...

har igrunn ingen gode råd å komme med annet enn å prøve å fjerne katten fra den plassen evt vise han at han kan klore på klore brettet i stedet for eller lignende, katter er smarte så etterhvert vil den nok forstå.
gjør den det mens du sover så er det jo vanskelig å gjøre noe med annet enn at katten er ute om natta eller får et svært begrenset område å være på der det ikke er ting å ødelegge (katten vår får ikke lov å være på stua når vi ikke er der, dette fordi den av og til klorer på sofaen, men den får bevege seg i gangen, opp trappa til loftstua der er åpent mellomog det vi har der er vi ikke så redd for som det vi har nede på stua)

kasandre skrev:
Drømmeren skrev:
glamaria skrev:

Slipp katten ut på natta... Og kjøp klorebett! De som ikkje har klorebrett ber jo om at katten skal finne andre ting å klore på...

Hun vil ikke være ute lenge om gangen.. og jeg hadde klorestativ før , men det ble så stygt å ødelagt (hadde da 6 katter) , er nå i det siste hun har begynt å klore..  så jeg har ikke bedt katten min om å klore..hehe

Strikkeguri skrev:
glamaria skrev:

vi brukte vann (spary flaske) å spurtet på katten vår når den gikk på bord og benker, til å begynne med så funka det litt iallefall hoppa han ned når vi kom med flaska, men til slutt så la han seg bare ned på borde/benken å kikka dumt på oss, nesten som han sa at "ja skal sprute eller? , jeg kunne ikke bry meg mindre...." så det funka ikke her.

klorebrett fungerer vel best om katten har det fra den er liten, katten vi har har hatt klorestativ/klatre stativ siden den var liten, og bruker dette flittig hver dag, den forrige katten jeg hadde fikk klore brett etter hvert og hun brukte det ikke...

har igrunn ingen gode råd å komme med annet enn å prøve å fjerne katten fra den plassen evt vise han at han kan klore på klore brettet i stedet for eller lignende, katter er smarte så etterhvert vil den nok forstå.
gjør den det mens du sover så er det jo vanskelig å gjøre noe med annet enn at katten er ute om natta eller får et svært begrenset område å være på der det ikke er ting å ødelegge (katten vår får ikke lov å være på stua når vi ikke er der, dette fordi den av og til klorer på sofaen, men den får bevege seg i gangen, opp trappa til loftstua der er åpent mellomog det vi har der er vi ikke så redd for som det vi har nede på stua)

Det går desverre ikke her.. leiler en liten leilighet.. er åpen kjøkken / stue løsning og er ikke dør mellom stua/kjøkkenet og innergangen... og yttergangen og badet blir for lite til at jeg vil stenge henne inne der

Takk for tips.. skal få meg ett nytt klorestativ og prøve vannflaska når jeg ser henne.. 
Er det noen som har andre tips også å komme med eller? emoticon

Drømmeren skrev:
Takk for tips.. skal få meg ett nytt klorestativ og prøve vannflaska når jeg ser henne.. 

Tror ikke det er fler tips å komme med, alle katter klorer, sånn er det bare emoticon

Med nytt klorestativ i hus så er du nok på rett vei.

Venus83 skrev:
Drømmeren skrev:

Tror ikke det er fler tips å komme med, alle katter klorer, sånn er det bare emoticon

Med nytt klorestativ i hus så er du nok på rett vei.

Tenkte det kanskje fantes noe jeg kunne spraye på karmene som gjorde at hun ikke ville holde på med karmene mer?

Back
Topp