Det er utrolig mye å velge i, og egentlig er ingen vogner nødvendig dårlige heller. Det handler mye om hva dere ser etter i en vogn og hva dere liker - men ulempen er at man ikke alltid vet hva som passer en best før man har testet i praksis, hehe. Og de fleste ender opp med mer enn èn vogn, fordi den ultimate som holder hele vognperioden (behovene kan jo også endre seg underveis) kanskje ikke finnes.
Men som et utgangspunkt kan jeg godt anbefale deg vogner som jeg vet at er spesielt gode i terreng og på snø. Ulempen med noen av dem er at sittedelen ikke er vendbar, eller at vogna tar litt plass. Gode terrengvogner med vendbar sittedel er som regel litt større i størrelse enn de mindre og smidigere «byvognene». Jeg bruker anførselstegn fordi en del av disse også triller ganske bra på grus og snø, og mange vil være fornøyd med disse vognene utenfor asfaltjungelen/bymiljøet, mens andre ønsker bedre terrengegenskaper/demping.
Thule urban Glide:
En stilsikker og veldig populær terrengvogn, 3 hjul. Ikke uten grunn, de store bakhjulene sammen med svingbart forhjul og håndbrems gir overlegne egenskaper for trilling i skog og mark. Denne kommer seg også utrolig godt frem på vinterføre. Dempingen er knallgod, bagen er god og romslig, og det er også god plass i sittedelen.
Den største ulempen for min del, er at sittedelen kun er vendt forover. Når man bytter til sittedel vil varierere, men alt fra 3mnd til 8 mnd. Jeg skiftet ved 3 mnd med min yngste, men fordi hun kun hylskrek i bag. Da var det veldig viktig med vendbar sittedel for min del. Jeg opplever at det går bedre med kun forover fra 1,5 år. Men her er vi forskjellige, noen melder at fra 6 mnd også er fint fordi de gjerne sover når man først er ute på tur. Andre ulemper med vogna er at den ikke har justerbart fotbrett og selene er vanskelig å demontere for å få inn vognpose (men nå har de fleste nye vognposer borrelåsåpning i ryggen til seler, så velg dette om du skal ha denne vogna)
Babyjogger city elite:
Vogn med 3 hjul. Vil si denne har mange av de samme kvalitetene som Thule. Den har noen andre fordeler som at den blir mindre sammenlagt, og den har justerbart fotbrett på sittedelen. Jeg opplever også at sittedel er litt mer romslig og ryggen er lenger enn Thule. God størrelse på bag og også en vogn som kommer seg frem over alt. Den har dog ikke håndbrems.
Tfk Mono kombi:
En annen trehjuling. Dette er min personlige favoritt av de tre jeg har nevnt her. Dette fordi babybagen har mange flere fordeler. Du kan heve ryggen, veldig praktisk om du får baby som gulper eller har reflux. I tillegg kan bagen gjøres om til en vendbar sittedel, slik at du faktisk kan ha den lille mot deg litt lenger. Tfk sier selv at denne delen varer til 3 år. Jeg synes det er å ta litt hardt i og at den er mest aktuel frem til 1,5-2 år, men det er også den perioden hvor vendbar sittedel er aller viktigst.
Den forovervendte sittedelen man bytter til senere er overlegen din andre over (bare min personlige mening). Den er STOR og romslig, god kalesje og justerbart fotbrett. 4åringen min på 112 cm kan lett sitte i den her om han vil, han ville også hatt god plass i City elite men Thule hadde blitt tydelig trangere. I tillegg får du justert ryggen helt rett, en del trehjulinger er litt bakoverlente. Denne vogna har også håndbrems og takler all slags føre. Litt stor sammenlagt, større enn Babyjigher city elite, men litt mindre enn Thule (som dog legges sammen på en annen måte).
Oppsummert: alle disse tre er gode alternativer, smak og behag hvilken som passer dere best
Britax GoBig 2:
En firehjuling med fantastisk demping og kjøreegenskaper. Denne er også helt perfekt på grus og snø. Vendbar og STOR sittedel, god størrelse på bag. Den er enkel å legge sammen, ikke av de minste sammenlagt, men overkommelig. Eneste negative jeg kommer på med denne er at sittedelen er litt lavt plassert, men det gjelder dog en del vogner.
Emmaljunga Edge duo eller super viking
To eldre modeller fra emmaljunga med god deming og vendbar sittedel. Disse tar mye plass sammenlagt og er ikke helt min type vogn - men nevner dem fordi mange elsker nettopp disse modellene på grus og snø. Edge duo kommer med faste og svingbare forhjul, anbefaler svingbare. Finnes ofte på bruktmarkedet.
Emmaljubga nxt 90 er den vogna de produserer mest av nå. Jeg har hatt den selv og solgt raskt unna, den ble altfor stor, stiv og klumpete for min del (lite/ingen demping), men dette er min opplevelse. Det er verdt å sjekke ut og prøvetrille om den kan være noe for deg likevel. Dytt litt hardt ned på håndtaket opp og ned så ser du hvordan dempingen er, og sammenlign med andre vogner for å lage deg et inntrykk.
Andre kjente merker som har mange god modeller på markedet som du kan sjekke ut er:
Bugaboo, Andre vogner fra Babyjogger, Cybex, Joolz, Easywalker, Uppababy.
Jeg synes at alle disse produsentene har gode og solide vogner. Det er rett og slett smak og behag hva som passer akkurat for en selv