Tips om vonde bryster!

Mittlillemirakel

Juni 2012 Rocks<3
Jeg har så vondt i puppene at jeg gruer meg til å amme han, det har jo gått 5 uker nå og jeg har fortsatt vondt, jeg bruker Purelan, men det funker ikke i det hele tatt, kan dere si meg hva jeg kan gjøre? Det føles som om jeg blir stukket av kniv når han suger :(

varmt omslag! jeg brukte sånne gelepads som du kan koke opp og bruke om igjen - men all varme syns jeg er smertelindrende. Varm de opp rett før du ammer - det hjalp meg :) Føler med deg, det er grusomt!

Du har ikke sopp da? Eller noe som heter raynauds? Har du tenkt over om brystvorta di blir hvit/blek når det gjør vondt? Jeg har raynauds, og det er kjempevondt:( Det ene brystet har heldigvis blitt litt bedre, men på det andre kjennes det ut som om han har skarpe tenner når jeg legger han til :S Med mellomsøster hadde jeg sopp, og det er også grusomt vondt..

Jeg har hatt det sånn lenge. Og smertene var verst rett etter amming. Men så oppdaget jeg at vesla hadde ett hvitt belegg på tunga, og da sa helsesøster at det trolig var trøske(sopp), så nå går vi på behandling begge to, og synes det funker. Men det er litt slitsomt.. Men hjelper det skal je tåle å se vesla hyle av medisinen..

Det har jeg også, og jeg har kjøpt elektrisk pumpe så hu får fra flaske på dagen og puppen om natta! Syns ikke pumpa er så vond. Også går jeg store deler av dagen med skjold så brystvortene får luft...Smører også med krem når jeg har på skjolda!

På sykehuset her fikk jeg en salve som heter Simplex øyesalve, til å snøre på brystvortene, den synes jeg virker myyyye bedre enn purelan salva.

Om du ikke merker noen bedring, ville jeg tatt det opp med lege/jordmor på 6 ukers kontrollen. Det kan høres ut som om det er sopp, eller kanskje han ikke gaper høyt nok når du legger han til ?

Takk jenter. Om det er sopp så vet jeg ikke, men brystvortene er helt vite når jeg har ammet han. Å ja tru meg han gaper sånn at det ser ut at han vil ha hele puppen i munnen :) hehe, men han koser seg ille med puppene, drar dem med seg for å si det sånt, tar tak i dem og slipper dem, leker rett og slett med dem, også han tar pupp veldig ofte om dagen, om natta så er det ca hver 3. time, men om dagen så har jeg ikke telling engang.. Jeg skulle kjøpe pumpe, men fikk jeg beskjed av de eldre at puppene kom til  å slutte å ha melk i. er det sant eller?

har du åpne sår på brystvortene? har ungen hvitt belegg i munnen som ikke går vekk om en gnir på det? sopp kan vortene bli røde og irriterte..og det verke, stikke og er ganske vondt å amme med... du får medisin - sånn væske som du skal smøre i munnen på babyen og kan smøre på brystvortene og... samt så kan du bruke soppmiddelkrem etter amming men må vaskes vekk føramming. 

det eg gjorde når eg hadde brystbet og såre bv så tok eg å pumpa og gav melken på flaske... for å få pause på det som var værst å gi på. 

har du vært hos hs og snakka om det? kan være sugeteknikken e feil eller kort strupebånd....
http://ammehjelpen.no/artikkel/138/sare-brystvorter

Mittlillemirakel skrev:
Takk jenter. Om det er sopp så vet jeg ikke, men brystvortene er helt vite når jeg har ammet han. Å ja tru meg han gaper sånn at det ser ut at han vil ha hele puppen i munnen :) hehe, men han koser seg ille med puppene, drar dem med seg for å si det sånt, tar tak i dem og slipper dem, leker rett og slett med dem, også han tar pupp veldig ofte om dagen, om natta så er det ca hver 3. time, men om dagen så har jeg ikke telling engang.. Jeg skulle kjøpe pumpe, men fikk jeg beskjed av de eldre at puppene kom til  å slutte å ha melk i. er det sant eller?

bah dummeste eg har hørt... det e heller motsatt om 'du amme og pumpe så øke du prod. det vil de jo helst ikke som regel.. forsøk å ha ei pute under ham og hold kroppen inn mot deg..samt ha en hånd på hodet slik at du styre det litt og han ikke får vrikke og dra i puppen din.

kom på hvis han leke og kose seg med puppen din så kan du jo bruke fingeren og koble han av hver gang han begynner sånn også vente også legge han te hvis han skal ha mer...hvis du gir ham ofte på dagen og han begynner sånn etter vert så kan det være han er forsynt og bare diller ved puppen.... gjør han det samme om natten?

Jeg har ammesalven "lykkelig som liten" og den er veldig god. Purelan funker ikke for meg.
Har du prøvd sånne melkeoppsamlere? De skal hindre at det blir gnissing mot brystknoppen når du har på tøy.
Det ser litt teit ut, men verdt det om det kan hjelpe.

Jeg var ekstremt sår, og det som funket for meg var å bruke brystskjold innimellom for å "avlaste" og smøre på morsmelk etter ammin - lot det lufttørke - og smurte på et lag med ammesalve. 

Viktig å holde brystene varme og forhindre gnissing fra tøyet mot brystknoppene.

Puppene har sprukket skjøøner du, og nei han har ikke hvit belegg, han har helt rød tunge så.. Og jeg ammer akkurat som du har skrevet, de fra hs sa at han tar godt tak i, men jeg har ikke brukt fingeren, jeg skal prøve det, jeg har 6 ukers kontroll på torsdag så får håpe de finner ut hva det er.. Takk for tipset :)

Jeg fikk beskjed på barsel poliklinikken at pumping drar melken ut og stimulerer ikke brystet som når du ammer barnet. Så de frarådet det, men ba meg heller om å håndmelke. Var veldig sprengt ;) Jeg hadde ekstremt såre og sprukne brystvorter første halvannen uke(føles som evigheter) men nektet å gi opp. Bestilte brystknoppbeskyttelse hos ammehjelpen samt brukt brulidine salve og det har hjulpet på sprekkene. Nå er sårene borte men det føles som noen tar en kniv og vrir den rundt når jeg ammer fremdeles. Så jeg mistenker også sopp. Skal på kontroll på tirsdag så da får jeg se. Håper du finner ut av det.

Mittlillemirakel skrev:
Puppene har sprukket skjøøner du, og nei han har ikke hvit belegg, han har helt rød tunge så.. Og jeg ammer akkurat som du har skrevet, de fra hs sa at han tar godt tak i, men jeg har ikke brukt fingeren, jeg skal prøve det, jeg har 6 ukers kontroll på torsdag så får håpe de finner ut hva det er.. Takk for tipset :)

luft brystene godt skift litt på ammestillingene ellers bytt ammeinnlegg ofte og smør på betaphen salven  men husk å tørke av med klut før amming... det med fingen gjør du ved å bruke feks lillefingeren og sniker den inn i munnviken og vipper opp munnen..kobler av vakumet på en måte :p

Ok, så det er forskjellige teorier rundt pumping da! Jeg begynte å gråte istad da jeg amma lillegutt, hadde så vondt så, nå sitter jeg uten behå, jeg dør puppene kommer borti noe, han mannen min syntes synd på meg og sa at han skulle kjøpe pumpe uansett hva.. Håper du blir berde snart og lykke til :)

Mittlillemirakel skrev:
Det skal jeg gjøre vettu, takk for du tok deg tid å svare meg :)

eg leste en plass at lanolin brystvortesalve e å anbefale..eg har brukt den litt.. det har bedra noe men følte den stellesalven bethaphen hadde mye bedre effekt på sårene..ikke fullt så gale... 

ser han min begynne å slikke på brystene først for å stimulere de.. e ganske så skummelt for e så redd for at han bite på feil..men det e faltisk bedre når han gjør det sjøl for då blir taket bedre på puppen.. bare husk å hold mage mot mage når du holde og ska amme lurt å bruke pute for å legge hodet hans på..og hold armen støttende under... då åpne det melkegangene lkenger oppe sånn at det blir bedre flyt

Mittlillemirakel skrev:
Det skal jeg gjøre vettu, takk for du tok deg tid å svare meg :)

btw om han ikke har kjøpt ennå så anbefale eg medela sin elektriske  myemer skånsom mot puppene enn avent...

Back
Topp