Tips og råd om babyutstyr

:Twinni

Elsker forumet
Julibarna 2019
JuniJubel2021
Jeg tenkte vi kan ha en tråd der vi kan spørre og dele erfaringer, tips og råd om babyutstyr og andre ting vi kan få bruk for når babyene kommer. :)

Elsker Stokke sleepi senga, den er så genial. Trillet den rundt hele huset med førstemann. Stua, kjøkkenet, badet når jeg skulle dusje eller på do. Anbefales på det varmeste♡

Ellers hadde vi «vippestol» fra 4moms, mamaroo den var fantastisk.

Stokke newborn seat til tripp tappen ble aldri brukt, men tenker kanskje det blir mer nå som vi alle sitter med bordet og spise middag sammen, men er fortsatt litt i tvil.

Vi hadde heller ikke bruk for babycall da barnet sov i samme etasje som oss og vi alltid kunne se og høre vogna.

Fikk aldri brukt babynest, var mer i veien en i bruk.

Når han begynte å krype/gå var lekegrind veldig praktisk, hjalp også på gåinga da han løftet seg opp etter stengene:)

Det jeg kom på nå i hvert fall. Mine erfaringen så kanskje andre har bruk for, likte tingene vi ikke gjorde.

Babycall er et must hos oss da babyen ofte sov ute i vogn og på eget rom fra 8 måneder.

Elsker babynestet vi hadde. Hadde det i bedside crib og flyttet over til sprinkelseng når storesøster flyttet inn på eget rom slik at overgangen ikke ble merkbar.

Og babycrib da

Vi hadde lekegrind, men brukte det bare før babyen begynte å krabbe. Hadde det på øverste nivå og brukte det på å øve å ligge på magen på et leketeppe da det var enklere for ryggen. Når babyen begynte å krabbe syns jeg det var lettere å ha henne på gulvet så hun kom seg dit hun ville selv og ikke ble frustrert for å måtte bli igjen.

En dagseng på hjul vil jeg anbefale om man har større leilighet. Trillet den overalt etterhvert som vi flyttet på oss. Det finnes definitivt billigere versjonen enn stokke sin.

Vippestol fikk vi ikke bruk for. Jeg ville ikke lære babyen å sitte unødvendig og der funket veldig bra da hun akseptere å ligge når hun ikke viste bedre.

Elsker Stokke sleepi senga, den er så genial. Trillet den rundt hele huset med førstemann. Stua, kjøkkenet, badet når jeg skulle dusje eller på do. Anbefales på det varmeste♡

Ellers hadde vi «vippestol» fra 4moms, mamaroo den var fantastisk.

Stokke newborn seat til tripp tappen ble aldri brukt, men tenker kanskje det blir mer nå som vi alle sitter med bordet og spise middag sammen, men er fortsatt litt i tvil.

Vi hadde heller ikke bruk for babycall da barnet sov i samme etasje som oss og vi alltid kunne se og høre vogna.

Fikk aldri brukt babynest, var mer i veien en i bruk.

Når han begynte å krype/gå var lekegrind veldig praktisk, hjalp også på gåinga da han løftet seg opp etter stengene:)

Det jeg kom på nå i hvert fall. Mine erfaringen så kanskje andre har bruk for, likte tingene vi ikke gjorde.
Vippestolen vår hadde full liggestilling, med vibrasjon og bevegelse så det var ikke for å sitte unødvendig, men greit for mor og barn når vugging i armene ble for tungt. Den var veldig beroligende og anbefales spesielt til barn med kolikk. Han kunne sitte der og få mer oversikt når vi spiste middag istedenfor et newborn seat ved bordet som ikke var like behagelig.

Lekegrinden vår kan utvides og brukes lukket eller åpen, når han krabbet eller gikk åpnet vi den men fikk sperret av områder vi ikke ville han skulle på, som feks. kjøkken. Ville ikke hatt de som går i høyden da faren er at barnet røyser seg og tipper over kanten.

Stokke sengen ser jeg på som en investering og en av de bedre. Sengen kan utvides og etterhvert åpnes og derfor brukes i flere år. Når den er større kan du velge om du vil ta av hjulene eller beholde de på, da har du fortsatt trillemulighet.

Bæretøy! Oppdaget det ikke før etter fem uker sist, men da fikk vi en helt annen og enklere hverdag :)

Vi var også fornøyd med dagseng med hjul, det var superpraktisk å kunne trille han med meg når jeg skulle stå på kjøkkenet å lage mat eller når jeg trengte en dusj..

Vi brukte sprinkelsenga som bedside-crib ved å ta av ene siden, så det sparte oss for et par tusen kroner :P

Butikkene er også åpne etter at baby kommer, så det går an å kjøpe ting etterhvert som man ser behovet :)

Rart hvor ulike oppfatninger man har av hva som er nødvendig. Vi diskuterte dette i forrige klubb, ting jeg syntes var nødvendig brukte ikke de i det hele tatt om omvendt. Holdt på å le oss ihjel av hvor ulikt det var :hilarious:

Men uansett var vippestol med lyd, vibrering og sving life-saver for oss. Babybjørn vippestol brukte vi masse til 2. men aldri til 1.

Et bæresjal eller sele er også et must.

Brukte babycall til 2. Som sov kun ute i garasjen. 1.mann sov inne så da brukte vi den aldri.

Vippestolen vår hadde full liggestilling, med vibrasjon og bevegelse så det var ikke for å sitte unødvendig, men greit for mor og barn når vugging i armene ble for tungt. Den var veldig beroligende og anbefales spesielt til barn med kolikk. Han kunne sitte der og få mer oversikt når vi spiste middag istedenfor et newborn seat ved bordet som ikke var like behagelig.

Lekegrinden vår kan utvides og brukes lukket eller åpen, når han krabbet eller gikk åpnet vi den men fikk sperret av områder vi ikke ville han skulle på, som feks. kjøkken. Ville ikke hatt de som går i høyden da faren er at barnet røyser seg og tipper over kanten.

Stokke sengen ser jeg på som en investering og en av de bedre. Sengen kan utvides og etterhvert åpnes og derfor brukes i flere år. Når den er større kan du velge om du vil ta av hjulene eller beholde de på, da har du fortsatt trillemulighet.
Man bruker jo ikke lekegrind som går i høyden på det høyeste nivået når babyen begynner å krabbe eller reise seg. Man bruker den stort sett fra nyfødt til de skal øve på å ligge på magen. Sparer ryggen til foreldrene og babyen slipper å ligge der det er gulvkaldt :)
Er jo akkurat som at man ikke bruker crib og dagseng på samme nivå når babyen begynner å dra seg opp eller stå på knærne da babyen også kan tippe utenfor.

Her var babysete til tripp trapp stolen gull verdt å ha, da vi spiser middag sammen hele tiden.
Babycallen vat nok den tingen som er mest brukt, da minu her elsket å sove ute, var da han sov best.

Vippestolen her ble nesten ikke brukt, så solgte den fort igjen.
Lekegrind her er bare blitt brukt som lekekasse, så det gidder vi ikke.

Her har jeg bare hatt flaskebarn, så et beger hvor jeg målte opp i hvert rom var helt genialt, og egen termos som tålte varme en god stund var et must hjemme og i stellebaggen, for å slippe og måtte varme opp melk eller vann hver gang.

Babynestet ble brukt hele tiden her, i sofaen og i senga, så ønsker meg da et nytt til den i magen.

Kjøpte også inn sånn muffe til å ha på styret på vinteren, det var behagelig, så slapp man å ta av og på hanskene når man gjorde ting og ikke mistet votten.

I tillegg kjøpte vi en ekstra brem for sola på vogna, på sommeren og solfylte dager var den fantastiske å ha, veldig godt brukt.

Her har bæresele/bæresjal, babynest, ammepute, vippestol og babysete til stokkestol vært gull verdt.

Babyneste eg sydde sjøl ble brukt masse når han var liten. Bersjal/sel ( måtte faktisk senes frem i går når guttungen hadde hatt mareritt å eneste som hjalp var nærkontakt og bæring. Han er 3 no), babycal, gulpekluter i all mass, denne gang tror eg vi vil få enda større glede av babysete til tripptrappen, god matte til gulvet og babygym

De tre tingene jeg virkelig ikke hadde klart meg uten til førstemann er babynest, bæresele (ergobaby adapt) og dobbel brystpumpe! Lekegrind var også veldig kjekt å ha, men det er fordi vi har hunder, ellers tror jeg ikke den hadde blitt så mye brukt.

Vårt mest unødvendige kjøp var bedside crib. Dette fordi vi samsov fra første dag :)

Babynest, bæretøy, babycall, newbornsete ved kjøkkenbordet, ammepute, gulpekluter, ekstra solskjerm på vogna, koppholder til vogna med oppbevaringslomme, kroker til å henge stelleveska på vogna, babygym og lekematte. Sikkert mer, men det som jeg kommer på er kjekt å ha.

Back
Topp