Tips og råd for å spare penger

• Trådstarter Trådstarter Luna30
  • Opprettet Opprettet
Mine forslag:

- Ukesmeny og ukeshandling
- Sykkler eller går fremfor å kjøre bil
- Innhenter tilbud på forsikringer hos konkurrenter en gang i året for å se om det er noe å spare, og bytter når det lønner seg
- I studietiden var vi flere som delte på Netflix og Spotify
- Selger klær som bare henger på Tise eller finn
- Kjøper brukt om jeg har behov noe

-planlegger handleturer mest mulig på forhånd, og prøver handle for en uke i slengen.
- unngå å handle når du er sulten.
-går gjevnlig igjennom forsikringer, lån og strøm avtaler, mobilabonoment etc.
-sparer strøm, lys av på rom som ikke er i bruk feks.
-kuttet i streaming abonoment som musikk og tv, vurder hvor mye de er i bruk og hvor nødvendig de virkelig er.
- kjøper skjeldent ting til meg selv lenger og når jeg gjør det tar jeg alltid en mental runde med «trenger jeg egentlig denne» «kommer den til å bli mye brukt» har for lengst innsett at det er ikke nødvendig å ha skapet fullt i klær, vesker og sko som skjeldent blir brukt. Heller ferre ting som brukes mer og bytte ut de når de blir slitt.
-kjøper skjeldent interriør og pyntedill til huset, vi klarer oss lenge med det vi har.
-kjøper gjerne brukt,
-er også veldig bevist og litt sparsom på det vi kjøpet til barnet vårt, hun får det hun trenger men det er så mye utstyr, leker etc som man fint kn klare seg uten. Gåstol feks blir ikke kjøpt inn her, stort beist av en plast dings som man fint klarer seg uten.

Lager middagsmeny minst ei uke frem i tid og gjerne lengre,og handle kun etter handleliste.

Kjøper brukt til ungene det som vi kan kjøpe, sånn som stellebord,vinterdress,sprinkelseng mm. Skal også selge unna de tingene de vokser fra etterhvert.

Selge vekk ting vi ikke bruker likevel. Her er det ikke store pengene å hente da,men likevel.

Ønsker oss nyttige ting både til oss og ungene. Folk får selvsagt kjøpe leker hvis de vil, men vi blir også glade for ullstrømpebukser.

Jeg strikker selv ullklær, og det er mye billigere enn å kjøpe.

Ellers være sparsommelig,tåle å ha en middag eller to i uka som er virkelig billig,som grøt,egg, pølser,suppe. Ikke gå for ofte på verken kino eller andre ting, men vurdere om det feks er Folk er du virkelig vil se.

Nå må jeg innrømme at som gravid med dårlig matlyst ryker det mye mer penger i kantina på jobb, for klarer best å spise mat som bare er ferdig uten matlukt i huset eller nysmurt brødmat, så nå for tiden sløser jeg litt der. Men senere blir det medbrakt mat igjen som vanlig,og heller unne seg i ny og ne.

Ukeshandler og planlegger hva vi skal spise. Går ikke på shopping for å kjøpe unødvendig drit :p
Lillegutt får alt av klær han trenger i den størrelsen han er i, når han har vokst ut sv det så kjøper jeg en helt ny garderobe, da er det lenge til jeg trenger å bruke penger på det.
Han har minimalt med leker, ingen barn trenger fem lekerom som er overfylt med leker. Alle lekene hans får plass i en lekekiste, når de ikke er interessante lenger så selger vi de og kjøper nye leker.

Kjøper brød og putter i fryseren, tar opp bare det vi spiser, tiner fort så da har vi også alltid ferskt brød.

Vi er bare to voksne og 1 lite barn og vi spiser aldri en hel kjøttdeig, så jeg fryser litt av den og etter 2-3 ganger så har vi nok til en middag til med kjøttdeig.
Vi er ikke flinke til å spise rester så jeg lager akkurat nok for å slippe å kaste.

Følger med på tilbud og skriver middagsliste. Handler 1-2 ganger i uken.

Ikke gå på kjøpesenter, lett å kjøpe noe da :P

Tenker meg to ganger om før jeg kjøper noe, eller bestiller noe på nett.

Når det er tilbud på bleiebokser kjøper vi ekstra.

Kutte ut netflix, spotify osv eller del med noen.

Kan lønne seg å melde seg inn i diverse kundeklubber, på apoteket får du 6 for 100 tørre engangskluter istedet for 5.

Æ har ofte ekstra tilbud inne i appen. Coop har kuponger. Trumf kan du spare på nettsider også, ikke bare i butikk.

- bruker kredittkort på alle kjøp der det er mulig for å få cashback (har ulike kort til bensin, dagligvarer osv.)

- har bare 1 bil og den brukes minimalt (både jeg og mannen sykler eller går til jobb)

- bor i en liten bolig

- følg opp forsikringene og få de billigst mulig

- kjøpe brukt (vi har så og si kun kjøpt brukt babyutstyr, til og med klær)

- ikke spontankjøpe noe, heller ikke små ting. Tenk på det i 2 uker og kjøp det om du fortsatt har bruk for det da.

- ukeshandle og handle ekstra stort ved trippektrumf.

- spis opp rester

- boligbytte ved ferier = slipper å betale for opphold og får billig ferie

- si nei takk til pose, ha med selv. De fleste steder tar betalt nå.

- matpakke

- tøybleier

- bytter bank når et bedre tilbud dukker opp.

Dette er det jeg kommer på i farten. Jeg og mannen sparer lett 40 000 i måneden (ofte mer) på disse grepene. Sparer mest på å rett og slett ikke kjøpe ting vi ikke trenger.

Det viktigste jeg gjør for å spare penger er å faktisk sette av penger til sparing. Setter av et beløp på sparekonto, et beløp til diverse fond og i tillegg litt på barnas kontoer. Så fordeles resten av lønna med faste beløp til diverse kontoer vi har (regningskonto, mathandlingskonto, diversekonto), og det som blir til overs etter det, kan jeg bruke fritt som jeg vil. Disse beløpene fordeles automatisk over på disse kontoene på lønningsdagen min, slik at jeg aldri ser noe til annet enn det beløpet jeg har til fritt bruk.

I tillegg spontanhandler vi sjeldent. Tenker oss om en ekstra gang før vi handler. Vi har også middag levert på døren, og selv om det koster litt mer enn å handle selv, har vi funnet ut at vi sparer litt på det ettersom det blir færre turer til butikken og mindre småhandling av mat som vi egentlig ikke trenger.
Mannen er også en racer til å følge opp forsikringer og bytte hvis han finner tilsvarende forsikring til en billigere penge et annet sted.
Det yngste barnet arver mye klær etter den eldste, her sparer vi også en del penger. Spesielt på yttertøy og skiutstyr og sykler.

Ukeshandler
Spiser opp rester
Spiser veldig sjeldent ute
Har med matpakke på jobb
Lager mat fra bunnen av
Sammenlikner forsikringer ca 1 gang per år
Kjøper nesten utelukkende klær og utstyr på salg eller kjøper brukt
Tar gladelig imot arvetøy og utstyr
Ønsker oss ting vi trenger til jul og bursdag
Sparer strøm - slår av lys i rom vi ikke er i og senker temperaturen på natta

Tok tidligere mye buss, men her vi har flyttet er det så dårlig busstilbud at vi må bruke bilen.

-Fast trekk til buffer og sparekonto på 500,- og 1000 på matkontoen, ellers:

-Opprett sparekonto og bufferkonto
-Handle stort på en dag for en hel uke
-Kjøp når det er tilbud, og bruk rabatter og kuponger
-Si opp ubrukte abonnementer
-Kjøpt brukt, men vær obs på kvaliteten
-Betal faste utgifter først
-Dropp røyk og alkohol
-Del på taxi regningen
-Spill feks LOTTO med måte
-Sammenlign priser
-Vurder om noe er verdt å kjøpe om du har dårlig råd
-Betal før fristen
-Kjøp gaver på salg og før desember
-Sjekk kiloprisen
-Ta en kort ferietur i Norge
-Bak brød selv
-Bruk eFaktura
-Kjøp snart utgåtte varer
-Bruk 100%fornøyd garantien
-Kjøp bensin på riktige dager
-Bruk mindre vann
-Bytt inn bilen
-Selg ubrukte ting
-Lag ukemeny
-Ha kun pålegg du spiser
-Gå gjennom forsikringer, lån, strøm, bank osv
-Spis rester
-Bruk handlenett
-Ta buss
-Kjøp refill

Handle nett
Egen konto for mat og husholdning
Overfør penger bort fra bankkonto ca med engang etter lønn. Da er ikke pengene tilgjengelig og dermed spart. Skulle det være behov så henter man fra annen konto. Spart buffer konto på den måten -+ferie

Back
Topp