Tips og råd før senabort

Arkimedes

Glad i forumet
Himmelbarn
Juligull2021
Novemberfnuggene 2023
Hei!

Tenkte det kunne være praktisk å ha enkel liste med tips og råd for de som skal gjennomgå senabort.

Hva skulle du ønske at du ble gjort oppmerksom på i forkant av aborten/fødselen? Har du angret på noe du ikke gjorde? Skriv gjerne her slik at andre i samme situasjon kan reflektere over egne valg før sin senabort :Heartred

Kom gjerne med forslag, så oppdaterer jeg en felles liste:

  • Ha med et mykt lite teppe (og strikkelue?) til den lille i tilfelle du ikke får det på sykehuset. (Noen sykehus kan ha dette takket være veldedighet)
  • Ha med et godt kamera, ta bilder om du velger å se. Pass på at bilder tas av helsepersonell og legges i journalen din dersom du ikke ønsker å se den lille (dette skal være rutine hos sykehus, men glipp kan vel skje...). Da vil du få muligheten til å se i fremtiden om du angrer.
  • Vær obs på hvilken diagnose legen bruker dersom du blir sykemeldt. F.eks psykiske lidelser. Det kan være til hinder om du en dag må bruke uføreforsikring (blir unntak fra forsikringen)
  • Du kan velge minnelund, begravelse, egen grav, legge i familiegrav, urne... Det er opp til deg! Du kan søke om støtte fra Nav selv om du føder før uke 22.
  • Det er flere som angrer på at de ikke så den lille, enn at de så
  • Ta bilder snarest mulig, den lille kroppen forandrer seg etter kort tid. Jeg filmet i tillegg og er glad for det.
  • Ta hånd- og fotavtrykk
  • Ta vare på så mange fysiske minner du kan. Kort, fotavtrykk osv. Lag gjerne minneboks
  • Skulle ønske jeg pakket han inn i teppet og tok bilde av han da han lå i armene mine
  • Å få de til å måle lengde og veie med en gang etter fødsel (de gjorde ikke dette for meg, så jeg ringte sykehuset noen uker senere slik at patologisk avdeling kunne gjøre det før det ble for sent)
  • Å ha med en liten bamse til den lille
  • Noter så mye detaljer du kan før du glemmer det. Lag gjerne logg og hva som ble sagt gjennom hele prosessen. Det kan hjelpe deg å gi slipp så du ikke går og tenker på det. Likevel kan du finne det frem igjen et år eller mer senere, og ha full kontroll på hva som skjedde.
 
Last edited:
Så fin tråd!:) Når man står midt oppi det er det så mye annet å tenke på.. Jeg klarte ikke tenke over alle disse tingene. Det er godt å få tips fra andre som har opplevd det før deg. veldig bra initiativ!

Jeg er glad i å strikke å angrer veldig på at jeg ikke strikket en liten lue eller heklet en liten ting som han kunne få med seg. Angrer også på at jeg ikke tok med en liten bamse til han.
Jeg har i ettertid lest at på noen sykehus har de små bokser (adjø bitteliten) som inneholder et lys, en bamse og andre fine gjenstander til å skape minner/ ta vare på minner fra babyen. Det skulle jeg ønske jeg kunne fått eller hatt muligheten til å kjøpe.
Ellers har jeg bare god erfaring fra personalet på sykehuset. Vi fikk mye støtte og omsorg underveis, fine jordmødre som har opplevd dette før, det opplevdes betryggende for meg.
 
Så fin tråd!:) Når man står midt oppi det er det så mye annet å tenke på.. Jeg klarte ikke tenke over alle disse tingene. Det er godt å få tips fra andre som har opplevd det før deg. veldig bra initiativ!

Jeg er glad i å strikke å angrer veldig på at jeg ikke strikket en liten lue eller heklet en liten ting som han kunne få med seg. Angrer også på at jeg ikke tok med en liten bamse til han.
Jeg har i ettertid lest at på noen sykehus har de små bokser (adjø bitteliten) som inneholder et lys, en bamse og andre fine gjenstander til å skape minner/ ta vare på minner fra babyen. Det skulle jeg ønske jeg kunne fått eller hatt muligheten til å kjøpe.
Ellers har jeg bare god erfaring fra personalet på sykehuset. Vi fikk mye støtte og omsorg underveis, fine jordmødre som har opplevd dette før, det opplevdes betryggende for meg.
Takk for innspill! Jeg kom på at vi kunne ha en felles liste etter hvert som folk skriver. Da slipper de lese gjennom hele forumtråden. Så jeg la inn innspillene dine i første innlegg :happy:
 
Jeg synes det er viktig å få med at man kan få støtte fra NAV om man velger en egen grav til den lille. Mulig dette forandrer seg fra år til år, men da jeg begravet min engel tror jeg vi fikk 20 000 kr i støtte (kan være tallet er feil). Resten måtte vi ta på egen regning, men det er godt å slippe å måtte ta hele utgiften når man står midt oppi sorgen og egentlig ikke ønsker å måtte tenke på penger. Og anbefaler de som føler at det er vanskelig i forhold til økonomi å velge egen grav til å sjekke opp med NAV.
 
Jeg synes det er viktig å få med at man kan få støtte fra NAV om man velger en egen grav til den lille. Mulig dette forandrer seg fra år til år, men da jeg begravet min engel tror jeg vi fikk 20 000 kr i støtte (kan være tallet er feil). Resten måtte vi ta på egen regning, men det er godt å slippe å måtte ta hele utgiften når man står midt oppi sorgen og egentlig ikke ønsker å måtte tenke på penger. Og anbefaler de som føler at det er vanskelig i forhold til økonomi å velge egen grav til å sjekke opp med NAV.


Det trenger heller ikke være egen grav - støtten gjelder alt som er gravferdsrelatert ❤️
 
Vi mistet vår sønn i uke 21 nå i august. Fødselen startet pga. infeksjon hos meg, så her var det jo ingenting som kunne planlegges før vi stod i det. Til bisettelsen strikket jeg derimot en lue til han, og vi kjøpte en liten bamse som vi la i kisten. Det er jeg uendelig glad for nå :Heartred
 
Jeg henter denne opp igjen, jeg vil så gjerne at de som står midt oppi kaoset skal få hjelp til å reflektere over hva som er riktig for de å gjøre på sykehuset ❤️
Tusen takk for det :Heartred jeg skal inn å føde lillegutt i uke 20 nå, og har ikke tenkt på at jeg kan ha med noe teppe, bamse etc :Heartblue
 
Tusen takk for det :Heartred jeg skal inn å føde lillegutt i uke 20 nå, og har ikke tenkt på at jeg kan ha med noe teppe, bamse etc :Heartblue
Huff, så trist å lese. Gode klemmer til deg ❤️ Håper sykehuset har noe til deg som du kan bruke ❤️
 
Huff, så trist å lese. Gode klemmer til deg ❤️ Håper sykehuset har noe til deg som du kan bruke ❤️
Vi brukte en flanellklut til han :Heartblue fikk en så fin jordmor som var med på fødselen, så ble en fin, men tøff opplevelse :Heartblue:sad015
Hun lagde også til hånd og fotavtrykk til oss, noe vi satte så stor pris på :Heartblue
 
Vi brukte en flanellklut til han :Heartblue fikk en så fin jordmor som var med på fødselen, så ble en fin, men tøff opplevelse :Heartblue:sad015
Hun lagde også til hånd og fotavtrykk til oss, noe vi satte så stor pris på :Heartblue
Så godt å høre at jordmor var fin, høres ut som at dere fikk best mulig utgangspunkt for en vanskelig fødsel. Varme tanker til dere :Heartblue
 
Så godt å høre at jordmor var fin, høres ut som at dere fikk best mulig utgangspunkt for en vanskelig fødsel. Varme tanker til dere :Heartblue
Ja, det ble så fint som det kunne være i den situasjonen. :Heartblue Tusen takk :Heartred
 
Vi har nettopp mistet gutten vår. :sad015

Vi kjøpte to like tepper, også har han hatt med seg ett hele tiden frem til etter obduksjonen, mens vi har sovet med det andre, og i dag byttet vi om de på de slik at han får med seg teppet fra oss og vi har hans. :Heartblue
Jeg strikket en lue til han, og sydde en sovepose av en koseklut.

Har tatt mange bilder, hånd-og fotavtrykk, spilt musikk/sunget for han.. Kledd på han selv og lagt han i kisten selv. Vi kjørte han også til kapellet selv.

Det er bare altfor lite tid. Altfor lite!
 
Back
Topp