Hei!
Tenkte det kunne være praktisk å ha enkel liste med tips og råd for de som skal gjennomgå senabort.
Hva skulle du ønske at du ble gjort oppmerksom på i forkant av aborten/fødselen? Har du angret på noe du ikke gjorde? Skriv gjerne her slik at andre i samme situasjon kan reflektere over egne valg før sin senabort
Kom gjerne med forslag, så oppdaterer jeg en felles liste:
Tenkte det kunne være praktisk å ha enkel liste med tips og råd for de som skal gjennomgå senabort.
Hva skulle du ønske at du ble gjort oppmerksom på i forkant av aborten/fødselen? Har du angret på noe du ikke gjorde? Skriv gjerne her slik at andre i samme situasjon kan reflektere over egne valg før sin senabort
Kom gjerne med forslag, så oppdaterer jeg en felles liste:
- Ha med et mykt lite teppe (og strikkelue?) til den lille i tilfelle du ikke får det på sykehuset. (Noen sykehus kan ha dette takket være veldedighet)
- Ha med et godt kamera, ta bilder om du velger å se. Pass på at bilder tas av helsepersonell og legges i journalen din dersom du ikke ønsker å se den lille (dette skal være rutine hos sykehus, men glipp kan vel skje...). Da vil du få muligheten til å se i fremtiden om du angrer.
- Vær obs på hvilken diagnose legen bruker dersom du blir sykemeldt. F.eks psykiske lidelser. Det kan være til hinder om du en dag må bruke uføreforsikring (blir unntak fra forsikringen)
- Du kan velge minnelund, begravelse, egen grav, legge i familiegrav, urne... Det er opp til deg! Du kan søke om støtte fra Nav selv om du føder før uke 22.
- Det er flere som angrer på at de ikke så den lille, enn at de så
- Ta bilder snarest mulig, den lille kroppen forandrer seg etter kort tid. Jeg filmet i tillegg og er glad for det.
- Ta hånd- og fotavtrykk
- Ta vare på så mange fysiske minner du kan. Kort, fotavtrykk osv. Lag gjerne minneboks
- Skulle ønske jeg pakket han inn i teppet og tok bilde av han da han lå i armene mine
- Å få de til å måle lengde og veie med en gang etter fødsel (de gjorde ikke dette for meg, så jeg ringte sykehuset noen uker senere slik at patologisk avdeling kunne gjøre det før det ble for sent)
- Å ha med en liten bamse til den lille
- Noter så mye detaljer du kan før du glemmer det. Lag gjerne logg og hva som ble sagt gjennom hele prosessen. Det kan hjelpe deg å gi slipp så du ikke går og tenker på det. Likevel kan du finne det frem igjen et år eller mer senere, og ha full kontroll på hva som skjedde.
Last edited: