Tips og kjerringråd mot hoste

Til nattehoste: kutt opp en løk og legg i en bolle med vann under senga! Stinker, men funker :joyful:

Finnes hostesaft fra 1 år. Men de burde være i stand til å kremte. Dette sa kjæresten til pappa. Er visst samme problemer med de eldre som det er med små barn. De må nesten klare å få opp slimet

Til barn over 12 mnd har en teskje honning beviselig mer effekt mot hoste enn den hostesaften du får til barn under 6 år, pga honningens antiseptiske egenskaper. Dog ingen mirakelkur og det finnes frustrerende nok ikke for hoste :banghead: jeg har prøvd alt.. Finnes vel Bisolvon og kanskje fortsatt naf hostesaft som de minste kan få, men to ulike fastleger har sagt til meg at det ikke har noen særlig effekt og er mer noe apotekene timer penger på fordi desperate småbarnsforeldre trenger noe som funker. Har prøvd begge deler til gutten min og det hjalp ikke et fnugg.
Men ting som kan hjelpe litt:
Unngå meieriprodukter, særlig drikke kumelk og yoghurt, hvertfall ikke rett før leggetid
Heve hodeende
Kjølig soverom
Bytte sengetøy ukentlig
Sørge for at barnet drikker mye vann
Løfte opp og ha på fanget under de verste hostekulene
En teskje honning

Løktrikset har jeg prøvd med null effekt hos oss.

Hostesaft har ingen bevist virkning uansett.
Løft opp hodeenden litt, man hoster gjerne mer om man ligger flatt. Her fungerer det også å unngå melkeprodukter, det lager mer slim osv.
For barn over 12 mnd: litt varmt vann med sitron og honning

Det kan hjelpe til å få mindre hoste hvis nesa og bihulene er tomme. Dessverre er de som er under 2 ikke så flinke til å snyte seg. Jeg føler det hjelper med saltvannsdråper rett før leggetid. Evt nesesuger. Drikke jevnlig holder svelget tomt for slim. God bedring!

Her kutter vi en løk i 2 eller 4, legger i en skål med litt vann og setter nær sengen. Hjelper utrolig bra både på voksne og barn :-)

Back
Topp