Tips når man skal ta keisersnitt?

Vil bare legge igjen en liten obs, selv om det er vanlig at melka kommer sent etter ks så slet jeg med EKSTREM melkeproduksjon fra dag 1 og ble ikke trodd. Jeg kunne sette en kopp rundt brystvorta og det bare sprutet. Så det kan også skje. :hilarious:
Helt på tryne at du ikke ble trodd, normalvariasjonen er jo så stor! :rolleyes:

Nei den kryper ofte bare litt når livmora vokser, så de må jo ha sett feil da. Synd når sånt skjer for du skulle vel hatt litt mer oppfølging med det, men nå er det jo bare mennesker som sitter å ser på så det skjer jo av og til feil. Vet du om det var en student eller noe? At det skulle ha vært sjekket av en «overordnet» liksom?
Ja, feil kan skje :)
Siden alt har gått bra helt frem til blødningen 35+5 så kan jeg jo si nå at det har vært greit å ikke vite. Spart meg for litt bekymringer.

Faktisk så var det avdelingsoverlegen som tok oul, han er også omtalt som «guruen». Har jobbet som gyn i en mannsalder.
På tidlig oul (uke13) var det også en veldig rutinert gynekolog, også hun sa at morkaken lå opp mot toppen av livmor. Spurte spesifikt siden jeg hadde noen ekstra kontroller sist graviditet pga morkake som lå langt ned.

Ja, feil kan skje :)
Siden alt har gått bra helt frem til blødningen 35+5 så kan jeg jo si nå at det har vært greit å ikke vite. Spart meg for litt bekymringer.

Faktisk så var det avdelingsoverlegen som tok oul, han er også omtalt som «guruen». Har jobbet som gyn i en mannsalder.
På tidlig oul (uke13) var det også en veldig rutinert gynekolog, også hun sa at morkaken lå opp mot toppen av livmor. Spurte spesifikt siden jeg hadde noen ekstra kontroller sist graviditet pga morkake som lå langt ned.
Ja du har et poeng der! Merkelige greier, kanskje den faktisk har flyttet seg så langt da, siden to forskjellige har sett det samme.

Masse lykke til med fødselen i hvert fall!

Ja du har et poeng der! Merkelige greier, kanskje den faktisk har flyttet seg så langt da, siden to forskjellige har sett det samme.

Masse lykke til med fødselen i hvert fall!
Er visst ingen som har opplevd/sett det før, at den kan flytte seg så mye. Men de utelukker det ikke heller. Uansett så er nå morkaken der den er nå :)

Tusen takk og takk for alle gode tips i tråden her!
Har allerede begynt å forberede endel. Skal oppdatere her etterpå :)
Kanskje noen etter meg får nytte av tipsene også.

Store høyvannstruser til etterpå!

Jeg digget å ha skøyteledning på sykehuset slik at jeg kunne ha mobil lett tilgjengelig (stikkontaktene kan være ganske langt unna senga).

Hvis du synes det er vanskelig å gå i begynnelsen på sykehuset, så be om å få en prekestol som du kan støtte deg litt på i gangene.

Vi har badet i 2.etg, så vi kjøpte inn et lite stellebord som vi satt i hovedetasjen slik at jeg skulle slippe å gå trapper for alle bleieskiftene.

Og den ‘kurven’ som ei anna også nevnte var gull verdt - hadde gulpekluter, nipple krem, hudkrem, vannflaske, bleier, engangsservietter, godis, og div annet i den. Enkel å ta med seg rundt omkring samtidig som jeg bar baby.

Mannen tok en uke fri (i tillegg til de to han fikk), også fordi det gikk betennelse i såret. Så vær flink å følge med såret slik at evt betennelse oppdages tidlig (så slipper du og baby ny sykehusinnleggelse).

Ta med nok myke og høye truser + bukser

Ha paracet med selv, tar ofte en stund før sykepleierne kommer

Hold en lite pute eller lignende foran snittet som press når du skal hoste, nyse, reise deg, snu deg - avlaster mye

Ellers vil jeg si at opplevelsen min med keisersnitt, utenom årsaken (prematur uke 27), var veldig grei altså.

Ble akutt keisersnitt på meg, 4 uker før termin.
Veldig glad jeg hadde hatt litt tid å mentalt forberede meg først, selv om det gikk veldig kjapt da det først skjedde.

Signerer ellers tipsene som kom i tråden her med store myke truser og bukser som ikke strammer!

Det tipset med kurv på siden av sitteplassen i stua var genialt!
IMG_7290.jpeg
Her har jeg alt jeg trenger :)

Oppdaget også at det veldig digge godstolen ikke er så god etter KS :hilarious:
Er sånn recliner med fotstøtte man slår ut, men må bruke beina (og dermed magemuskler) for å slå sammen. Så den kan jeg kun bruke når mannen er hjemme for å hjelpe meg!

Ellers vil jeg tipse alle om å lese seg opp på tiden etter KS. Hva man burde gjøre, hva man burde unngå osv.
Jeg fikk NULL info om noe som helst ang KS på sykehuset, og vi var innlagt i 10 dager. Enda jeg etterspurte. Fikk bare til svar «vær forsiktig med løft».
Finns mange gode kontoer på Instagram der jeg har fått kjempegod informasjon!
Skal finne navnene å legge ut her :)

Back
Topp