Tips når man skal ta keisersnitt?

Akimdai

Elsker forumet
Himmelbarn
Skuddårsspirene 2024
Fikk vite i går at jeg må ta keisersnitt. Kom veldig overraskende på, er i uke 36. Så det vil skje om ikke så lenge.
Sliter litt med å omstille mentalt :Heartred
Har brukt så mye tid og krefter på å forberede meg til fødsel og nå ble alt snudd på hodet.
Føler på en veldig sorg for at jeg ikke får den fødselen jeg ønsket, men jobber med å akspetere.
Det viktigste er at jeg og baby er trygg, og en vagnial fødsel er ikke mulig å gjennomføre for oss.

Så dere med erfaring - har dere noen gode tips?
Til tiden før, underveis, etterpå?
Noe lurt jeg burde pakke i fødebagen?
Noe jeg burde tenke på å spørre om/si ifra om til gyn/jm på forhånd?
Noe jeg absolutt ikke burde gjøre?
Vil høre alt som kan være til hjelp nå :)

Oj, ikke noe erfaring å komme med, ville bare sende deg en god klem og håp om at alt går fint ❤️ skjønner det er en omstilling mentalt, men som du sier, viktigste er at du og mini er trygge ❤️❤️❤️

God klem til deg! Stor forståelse for den sorgen over ikke å få føde selv :Heartred Hadde det sånn da julijenta vår kom i 2022. Jeg håpet til det siste at det skulle bli vaginal fødsel, så jeg hadde egentlig pakka fødebagen med det i hodet, og jeg fødte på sommeren, så trengte ikke å ha med så mye.

Men et par tips og råd: ikke vær redd for å be om smertestillende, eller hjelp. Bruk armene godt og se hjelper deg med å reise deg fra siden for å unngå å bruke magemusklene.

Ha med en løstsittende bukse som ikke strammer over magen. Jeg brukte de mykeste gravidtightsene mine en stund, og sykehusets klær. Der får du også både nettingtruser og bind, så det trenger du ikke å ha med. Fikk bleier til baby mens vi var der, så det eneste du trenger er klær til hjemreisa.

Masse lykke til :Heartred Det kommer til å gå fint og helt fantastisk å få nurket i armene dine!

Har 2 akutte keisersnitt bak meg, så ikke planlagt! Men, her er mine tips:

- Forbered en stellekurv til å ha i stuen, og på soverommet for å unngå å reise deg så mye unødig.
I de hadde jeg: bleier, våtservietter, sinksalve, gulpekluter, ekstra smokker,
ekstra skift til baby, ren ammebh, energibarer, nøtter og tørket frukt.

- Skriv fødebrev. Om jeg er så heldig å få baby nr. 3, blir det planlagt keisersnitt. Da ønsker jeg en helt annen opplevelse enn de andre gangene hvor det har endt i akutt keisersnitt. Bl.a. ønsker jeg beroligende musikk avspilt på operasjonsstuen om mulig, jeg ønsker å få babyen på nakent bryst så snart baby kommer ut, og jeg ønsker at far og baby er med meg på overvåkning med en gang.

- Pakk med deg loungewear som er løst og ledig rundt magen, varme og gode tøfler, store truser med plass til bleie til hjemreise.

- Gå til innkjøp av Ergobaby Embrace. Det var den eneste bæreselen jeg kunne bruke med tanke på det store åpne såret på magen. Da gjorde det heller ikke vondt å bære babyen.

Hei jeg vil sende deg en god klem! :Heartred jeg var igjennom det selv og bet hva du føler og tenker akkurat nå.

Men så kommer vi til mott pks, og det var den mest fantastiske dagen! Herregud så fin dag det var! Jeg kunne ikke ønsket noe bedre :love7

Jeg skrev likevel et fødebrev og forklarte hva som var viktig for meg angående baby, prosessen, dagen, pappen og alt det måtte omhandle:Heartred
- baby på brystet, fikk ha han der så lenge jeg ville.
-pappa og baby fikk komme på overvåkning så jeg fikk startet ammingen.
-men husk også å si fra når det blir nok og du trenger litt hvile, for det er en stor operasjon. Jeg måtte det, i begge situasjoner. Men da visste jeg at baby var med verdens beste pappa :Heartred Og jeg ble så godt ivaretatt, av ALLE jeg møtte. Blir det et nytt ks så gjør ikke det meg noe, for den fineste premien det er at både du og baby er trygge og får en god start på livet sammen:Heartred

Anbefaler deg å ha en åpen kommunikasjon med anestesilege som passer på deg, han/hun er så dyktig og vet hva de skal gjøre om det er noe.

I etterkant, ring den klokka på rommet om du trenger hjelp! Ta imot ALL smertelindring og vær i forkant gjerne. Da blir ting bedre, og sliter du med noe så bruk de fantastiske på barsel, de ønsker deg at du skal få den beste starten med babyen din :Heartred

Hei jeg vil sende deg en god klem! :Heartred jeg var igjennom det selv og bet hva du føler og tenker akkurat nå.

Men så kommer vi til mott pks, og det var den mest fantastiske dagen! Herregud så fin dag det var! Jeg kunne ikke ønsket noe bedre :love7

Jeg skrev likevel et fødebrev og forklarte hva som var viktig for meg angående baby, prosessen, dagen, pappen og alt det måtte omhandle:Heartred
- baby på brystet, fikk ha han der så lenge jeg ville.
-pappa og baby fikk komme på overvåkning så jeg fikk startet ammingen.
-men husk også å si fra når det blir nok og du trenger litt hvile, for det er en stor operasjon. Jeg måtte det, i begge situasjoner. Men da visste jeg at baby var med verdens beste pappa :Heartred Og jeg ble så godt ivaretatt, av ALLE jeg møtte. Blir det et nytt ks så gjør ikke det meg noe, for den fineste premien det er at både du og baby er trygge og får en god start på livet sammen:Heartred

Anbefaler deg å ha en åpen kommunikasjon med anestesilege som passer på deg, han/hun er så dyktig og vet hva de skal gjøre om det er noe.

I etterkant, ring den klokka på rommet om du trenger hjelp! Ta imot ALL smertelindring og vær i forkant gjerne. Da blir ting bedre, og sliter du med noe så bruk de fantastiske på barsel, de ønsker deg at du skal få den beste starten med babyen din :Heartred
Så fint å lese om den gode opplevelsen din :love017 Skal ta med meg tipsene dine.

Jeg endte opp med hastesnitt, så det var så langt ifra den fødselen jeg hadde drømt om som det kunne blitt.

Fikk baby på brystet i 1 min før jeg måtte legges i narkose, så fikk ikke tid med baby før 1-2 timer etterpå.

Når det er sagt, så gikk alt veldig bra. Baby var sterk og fin fra start og jeg hadde ingen komplikasjoner i etterkant.
Legene gjorde en kjempegod jobb og jeg følte meg veldig ivaretatt.

Tipsene mine er:
- spør om å få baby på brystet om du ønsker det
- bevege deg så smått med engang du føler deg klar for det. Jeg hadde kateter, men tvang dem til å ta det ut raskere enn de ville fordi jeg måtte så på do. Var så deilig å reise seg opp og gå på toalettet.
- ta det rolig og bruk tiden til hjelp. Det gjør vondt i starten. De 2 første ukene var utfordrende for meg, følte meg veldig handikappet. Men så snudde det veldig raskt etter det.
- Spør om hjelp. Min mann var 100% tilstede i starten og gjorde alt for meg. Alt fra å løfte og gi meg baby, lage og servere meg mat, skifte bleier på baby osv.. Vet ikke hvordan jeg skulle klart de 2 første ukene uten den hjelpen.
- hvil deg sammen med baby. Jeg lå på sofaen og ammet i liggende stilling lenge.
- forbered deg så godt du kan på det du skal gjennom. Jeg hadde gått hele svangerskapet og gledet meg SÅ til vaginal fødsel, så jeg hadde ikke engang vært inne på tanken om noe annet. Derfor ble det ganske tungt for meg å akseptere utfallet og jeg syntes synd på meg selv lenge etterpå.
Nå har jeg kommet meg over det og er takknemlig for at alt faktisk gikk veldig bra med både baby og meg.

Lykke til! Det kommer nok til å gå veldig bra!

Jeg endte opp med hastesnitt, så det var så langt ifra den fødselen jeg hadde drømt om som det kunne blitt.

Fikk baby på brystet i 1 min før jeg måtte legges i narkose, så fikk ikke tid med baby før 1-2 timer etterpå.

Når det er sagt, så gikk alt veldig bra. Baby var sterk og fin fra start og jeg hadde ingen komplikasjoner i etterkant.
Legene gjorde en kjempegod jobb og jeg følte meg veldig ivaretatt.

Tipsene mine er:
- spør om å få baby på brystet om du ønsker det
- bevege deg så smått med engang du føler deg klar for det. Jeg hadde kateter, men tvang dem til å ta det ut raskere enn de ville fordi jeg måtte så på do. Var så deilig å reise seg opp og gå på toalettet.
- ta det rolig og bruk tiden til hjelp. Det gjør vondt i starten. De 2 første ukene var utfordrende for meg, følte meg veldig handikappet. Men så snudde det veldig raskt etter det.
- Spør om hjelp. Min mann var 100% tilstede i starten og gjorde alt for meg. Alt fra å løfte og gi meg baby, lage og servere meg mat, skifte bleier på baby osv.. Vet ikke hvordan jeg skulle klart de 2 første ukene uten den hjelpen.
- hvil deg sammen med baby. Jeg lå på sofaen og ammet i liggende stilling lenge.
- forbered deg så godt du kan på det du skal gjennom. Jeg hadde gått hele svangerskapet og gledet meg SÅ til vaginal fødsel, så jeg hadde ikke engang vært inne på tanken om noe annet. Derfor ble det ganske tungt for meg å akseptere utfallet og jeg syntes synd på meg selv lenge etterpå.
Nå har jeg kommet meg over det og er takknemlig for at alt faktisk gikk veldig bra med både baby og meg.

Lykke til! Det kommer nok til å gå veldig bra!
Så fint å lese!
Har også gått å forberedt og gledet meg til vaginal fødsel, så dette var en skikkelig nedtur. Men kjenner at tankene er i ferd med å snu nå. Glad jeg har fått litt tid til å forberede meg ihvertfall.

Har ikke erfaring med ks før, men var operert for en exu i fjor, husker hvor begrenset jeg var etter det, så prøver å tenke at dette blir enda verre. Mannen min har heldigvis mulighet å være hjemme lenger enn de to ukene hvis det blir nødvendig.

Veldig godt å lese at tross narkose så syns du det oppleves greit. Er ganske stor sjanse for at jeg også må det, men de starter med spinal.

Takk for mange gode tips :)

Kan jo føye til at jeg sitter igjen med en fantastisk fødselsopplevelse, selv om det ble hastesnitt på oss. Det opplevdes heller ikke som hast, selv om jeg ikke fikk vente til etter vaktskifte :hilarious: (kom inn kl 6 på morgenen med rier og var ikke klarert for å føde vaginalt) Så sånn sett måtte hun jo fort ut ... Men vi kom inn med korona, og det følte vi faktisk ikke så mye på. Personalet som var der tok på seg ekstra verneutstyr, så var jo mest pes for dem, så klart. Men var en fin ro på operasjonsstuen der anestesilegen hele tiden var der for meg inntil mannen min fikk komme inn. Han satt da hos meg ved hodeenden mens anestesilegen forklarte hva som skjedde. Dette har jeg på opptak for ettertida, som min mann tok, og jeg fikk lille skatt til brystet og fikk gitt råmelk på operasjonsbordet og nusse på lille:Heartred De sydde meg raskt igjen, for alt gikk veldig bra hele veien, det var "fort gjort", og så snart jeg fikk rørt på tærne og mer følelse tilbake kom de inn til meg (mann og baby), og en pleier hjalp til med å dra vekk ledninger osv og så fikk jeg baby til brystet. Jeg fikk ha lille skatt i armene mens de trilla oss til rommet. Vi fikk et familierom alene siden vi hadde korona (var ikke spesielt dårlig, bare litt forkjøla), og det var deilig. Mannen hjalp meg med alt jeg ikke klarte selv. Men de var veldig på at jeg skulle opp første dagen, fordi det visst er bra å komme seg opp og i bevegelse. Jeg ble så svimmel og kaldsvetta at det ble bare å stå litt første forsøket. Men det kom seg etter hvert. Hadde kateter en liten stund. Men mener de fjerna det senere samme dag. Jeg fødte tidlig på morgenen. Fikk hjelp med amming, og fikk lagt lille til ofte og tredje dagen kom melka for fullt. Hadde jo hørt at det kunne bli et problem ved ks, men det ble det altså ikke for oss. Så hjelpsomme folk hele veien, selv med sommerferie og vikarer. Så er dypt takknemlig for den gode opplevelsen vi fikk.

Kan jo føye til at jeg sitter igjen med en fantastisk fødselsopplevelse, selv om det ble hastesnitt på oss. Det opplevdes heller ikke som hast, selv om jeg ikke fikk vente til etter vaktskifte :hilarious: (kom inn kl 6 på morgenen med rier og var ikke klarert for å føde vaginalt) Så sånn sett måtte hun jo fort ut ... Men vi kom inn med korona, og det følte vi faktisk ikke så mye på. Personalet som var der tok på seg ekstra verneutstyr, så var jo mest pes for dem, så klart. Men var en fin ro på operasjonsstuen der anestesilegen hele tiden var der for meg inntil mannen min fikk komme inn. Han satt da hos meg ved hodeenden mens anestesilegen forklarte hva som skjedde. Dette har jeg på opptak for ettertida, som min mann tok, og jeg fikk lille skatt til brystet og fikk gitt råmelk på operasjonsbordet og nusse på lille:Heartred De sydde meg raskt igjen, for alt gikk veldig bra hele veien, det var "fort gjort", og så snart jeg fikk rørt på tærne og mer følelse tilbake kom de inn til meg (mann og baby), og en pleier hjalp til med å dra vekk ledninger osv og så fikk jeg baby til brystet. Jeg fikk ha lille skatt i armene mens de trilla oss til rommet. Vi fikk et familierom alene siden vi hadde korona (var ikke spesielt dårlig, bare litt forkjøla), og det var deilig. Mannen hjalp meg med alt jeg ikke klarte selv. Men de var veldig på at jeg skulle opp første dagen, fordi det visst er bra å komme seg opp og i bevegelse. Jeg ble så svimmel og kaldsvetta at det ble bare å stå litt første forsøket. Men det kom seg etter hvert. Hadde kateter en liten stund. Men mener de fjerna det senere samme dag. Jeg fødte tidlig på morgenen. Fikk hjelp med amming, og fikk lagt lille til ofte og tredje dagen kom melka for fullt. Hadde jo hørt at det kunne bli et problem ved ks, men det ble det altså ikke for oss. Så hjelpsomme folk hele veien, selv med sommerferie og vikarer. Så er dypt takknemlig for den gode opplevelsen vi fikk.
Takk for at du tar deg tid til å dele :love017
Ser litt lysere på alt idag, og særlig etter å ha lest historier og fått tips her inne :Heartred

Veldig fint å høre at selv om det haster litt så kan det bli fint. Sjansen er ganske stor for at noe skjer som gjør at de må ta akutt ks før planlagt dato om et par uker.
Men det er vi forberedt på :)

Ser du har fått mange gode tips allerede! Jeg har ikke så mange tips, mer ting det er greit å vite etter et keisersnitt, men nevner det jeg husker overrasket meg!
1. Be om hjelp når du trenger det, vi kvinner har alt for lett for å bare «klarer det selv», men hør på kroppen din, gjør det som føles greit, deleger det som ikke føles greit.
2. Vær obs på at du kan få en del væske i beina, det er helt normalt og er skikkelig plagsomt, men det går over relativt kjapt, hos meg tok det en uke ca.
3. Vær obs på at man kan bli forstoppet etter kirurgi og det kan være vondt å presse på grunn av keisersnittet, det finnes reseptfrie midler man kan ta som f.eks laktulose eller duphalac, lurt å begynne tidlig dersom du merker det blir et problem fordi det tar noen dager før det virker.
4. Husk å drikk nok vann! Fort gjort å glemme når man er ny mamma.
5. Etter et keisersnitt kan det ta litt tid før melken kommer, spør om å låne pumpe på sykehuset for å kickstarte produksjonen hvis ikke du allerede har kjøpt egen.
6. Etter en operasjon kan det være lurt å massere arret for å begrense dannelsen av arrvev, men det gjelder jo først når såret har grodd. Jeg fikk ikke beskjed om dette og har hatt en del problemer med det.
7. Husk at det er din fødsel, du kan fremdeles påvirke den til en viss grad, dersom du vil henge opp lys eller ha musikk eller noe sånt så er du fri til å gjøre det!

Kan jeg spør hva som er grunn til at det ble keisersnitt?

Gikk gjennom det samme i fjor, jeg landet litt mentalt etter noen dager. Det blir jo et sjokk og en omstilling! For min del har jeg nå hatt to KS, en hast og en planlagt. Begge gikk superfint, særlig planlagt siden du da er forberedt. Du har fått mange gode tips, men husk at også ved planlagt kan det være årsaker til at du ikke får baby på brystet med en gang og lenge. Så ja, ha ønsker og uttrykk de - vær åpen for at ikke alt går som du tenkte. Jeg fikk min på brystet denne gangen men bare litt, de sa det ikke til meg, men de hadde en bekymring rundt pusten hennes. Så kom de ganske raskt på besøk på post-op (men det føles ulidelig lenge ut) og vi fikk ammet der :) Det går bra, de passer på dere! Lykke til.

Ser du har fått mange gode tips allerede! Jeg har ikke så mange tips, mer ting det er greit å vite etter et keisersnitt, men nevner det jeg husker overrasket meg!
1. Be om hjelp når du trenger det, vi kvinner har alt for lett for å bare «klarer det selv», men hør på kroppen din, gjør det som føles greit, deleger det som ikke føles greit.
2. Vær obs på at du kan få en del væske i beina, det er helt normalt og er skikkelig plagsomt, men det går over relativt kjapt, hos meg tok det en uke ca.
3. Vær obs på at man kan bli forstoppet etter kirurgi og det kan være vondt å presse på grunn av keisersnittet, det finnes reseptfrie midler man kan ta som f.eks laktulose eller duphalac, lurt å begynne tidlig dersom du merker det blir et problem fordi det tar noen dager før det virker.
4. Husk å drikk nok vann! Fort gjort å glemme når man er ny mamma.
5. Etter et keisersnitt kan det ta litt tid før melken kommer, spør om å låne pumpe på sykehuset for å kickstarte produksjonen hvis ikke du allerede har kjøpt egen.
6. Etter en operasjon kan det være lurt å massere arret for å begrense dannelsen av arrvev, men det gjelder jo først når såret har grodd. Jeg fikk ikke beskjed om dette og har hatt en del problemer med det.
7. Husk at det er din fødsel, du kan fremdeles påvirke den til en viss grad, dersom du vil henge opp lys eller ha musikk eller noe sånt så er du fri til å gjøre det!

Kan jeg spør hva som er grunn til at det ble keisersnitt?
Takk for mange gode innspill! Fint med sånne kjekt-å-vite-tips :)

Etter en blødning ble det oppdaget placenta previa totalis. Morkaken dekker hele fødselskanalen. Står på medisiner nå som har stoppet blødningen, hvis det holder seg får jeg gå til 37+5/6, hvis det starter opp igjen eller fødsel starter blir det akutt.

Takk for mange gode innspill! Fint med sånne kjekt-å-vite-tips :)

Etter en blødning ble det oppdaget placenta previa totalis. Morkaken dekker hele fødselskanalen. Står på medisiner nå som har stoppet blødningen, hvis det holder seg får jeg gå til 37+5/6, hvis det starter opp igjen eller fødsel starter blir det akutt.
Shit, hvordan har de ikke oppdaget det på ultralyd i uke 18?

Min første fødsel ble heller ikke som jeg så for meg, hadde et akutt keisersnitt og måtte i narkose. Du kan ikke gjøre noe med dette, men det er fremdeles ting ved fødselen du kan gjøre noe med for å få en så fin opplevelse som mulig. Håper for deg at du kommer deg til planlagt keisersnitt slik at det slipper å bli akutt og at du får en fin fødsel likevel!

Shit, hvordan har de ikke oppdaget det på ultralyd i uke 18?

Min første fødsel ble heller ikke som jeg så for meg, hadde et akutt keisersnitt og måtte i narkose. Du kan ikke gjøre noe med dette, men det er fremdeles ting ved fødselen du kan gjøre noe med for å få en så fin opplevelse som mulig. Håper for deg at du kommer deg til planlagt keisersnitt slik at det slipper å bli akutt og at du får en fin fødsel likevel!

Nei det lurer vi på også :bag:
Det må ha bli oversett/sett feil. Jeg fikk beskjed på oul at morkake lå høyt oppe mot toppen av livmor. Og er visst ikke mulig at den flytter seg så mye.

Hei! Jeg har hatt 2 keisersnitt (ikke planlagte), og synes begge har vært fine og trygge opplevelser. Det første som kommer til meg som er viktig er ting jeg ser er nevnt allerede, men dog veldig viktig:
- Nok smertestillende de 2 første dagene. Dvs takke ja til det det du kan få
- Ta laktulose forebyggende så tidlig som mulig etter fødsel.
- Ikke bekymre deg for amming (hvis du har tenkt å amme), melka kommer helt greit selv om fødselen ikke er "normal".

Lykke til:Heartred

Vil bare legge igjen en liten obs, selv om det er vanlig at melka kommer sent etter ks så slet jeg med EKSTREM melkeproduksjon fra dag 1 og ble ikke trodd. Jeg kunne sette en kopp rundt brystvorta og det bare sprutet. Så det kan også skje. :hilarious:

Nei det lurer vi på også :bag:
Det må ha bli oversett/sett feil. Jeg fikk beskjed på oul at morkake lå høyt oppe mot toppen av livmor. Og er visst ikke mulig at den flytter seg så mye.
Nei den kryper ofte bare litt når livmora vokser, så de må jo ha sett feil da. Synd når sånt skjer for du skulle vel hatt litt mer oppfølging med det, men nå er det jo bare mennesker som sitter å ser på så det skjer jo av og til feil. Vet du om det var en student eller noe? At det skulle ha vært sjekket av en «overordnet» liksom?

Back
Topp