Tips mottas med takk :-)

spireimagen

Flørter med forumet
Noen med lignende plager? Kan ofte våkne om natta med vondt/brennende følelse helt i toppen av magen (der brystbena møtes) og langs nederste ribben på høyre side. Er også ømt når jeg tar der! Regner med det er magesyre men er så utrolig vondt til tider og utrolig irriterende at jeg nesten alltid skal få det om natta. Tips og råd mottas med takk :-)

Helt akutt:Når du for vondt bør du reise deg. Ta to paracet og syrenøytraliserende hvis du har det. Få til lege å få det hvis ikke. Forklar hvor plaga du er.

Hev hodeenden av senga med 15 cm. Klosser under beina. Ikke spis for mye stekt mat, rødt kjøtt, ikke drikk kaffe eller te. Ikke spis sterk mat, salt eller syrlig mat. For noen er ruccola for syrlig. Tomat er også en synder. Spis mange og få måltider. Røyk og alkohol frembringer også dette, men det er kanskje ikke et problem nå.

Ikke legg deg ned etter at du har spist. Ikke legg deg før tre timer etter matinntak. Sørg for å få nok søvn. Aktivitet og trening forebygger refluxplager.

Lykke til! Jeg har dette kronisk utenom graviditet og har stor sympati for de smertene du beskriver. Få medikamenter av lege. Det er det beste rådet.

Noen med lignende plager? Kan ofte våkne om natta med vondt/brennende følelse helt i toppen av magen (der brystbena møtes) og langs nederste ribben på høyre side. Er også ømt når jeg tar der! Regner med det er magesyre men er så utrolig vondt til tider og utrolig irriterende at jeg nesten alltid skal få det om natta. Tips og råd mottas med takk :-)
Jeg har også samme problem. Har funnet ut at det verste her er om jeg legger meg rett etter jeg har spist. Jeg våkner etter noen timer søvn og har vondt ca en/to time der jeg bare står å trør i sengeenden eller henger over ved sengekanten å prøver å rape. Skulle nok hatt alkavital som er syrenøytraliserende eller lignende, men er blitt flinkere med å ikke spise rett før leggetid og da går det bra :-)

Ble veldig plaget med dette helt fra starten av svangerskapet. Brukte alle gode råd, og ble litt bedre men slet til slutt med å få i meg mat. Tok det opp med lege, fikk resept på Omeprazol og det har vært en redder for meg! Er nesten ikke plaget nå :)

Back
Topp