Tips mot...

Sistemann kommer i September :)

Sistemann kommer i September :)
Såre brystvorter?? Er såå vondt når hun tar tak og det første minuttet.. Noen som har gode tips? :)

Og dere andre som hadde dette, hvor lenge varte de? Før det ikke var vondt mer?

For det første er det viktig at babyen får et riktig og godt tak. Pass på at babyen må strekke litt hals for å få tak. Da suger de mer riktig enn dersom de har haka mot brystet sitt. Når jeg ble oppmerksom og nøye på dette ble det mye bedre for meg!
Ellers hjelper det å smøre med purelan (usikker på skrivemåten her ;) )
Det kan også hjelpe å lufte brystene. Jeg har kjøpt meg noen kopper med lufting på toppen og oppsamling i bunnen. De er fine å gå med hjemme. Man må bare huske å ikke bøye seg så mye ned! Da renner jo bare den oppsamla melka ut av luftehullene på toppen! :)) :))

Jeg hadde det med min første. Da var jeg sår og blødde litt til og med! Jeg smurte meg med purelan og lot brystene lufttørke. Ellers husker jeg at jeg bare måtte holde ut. Tror jeg var sår de tre første ukene.

Tips er å få et godt sugetak, og spør helsestasjonen/helsesøster om råd. Eller les om det på ammehjelpen.no.

Var veldig sår på ene brystvorta i flere dager etter fødsel. Jordmor hjalp meg å legge til riktig på dag 2 men hun sa også at jeg kom til å forbli sår noen dager- den opprinnelige sårheten kunne ta noen dager å bli kvitt. Og rett hadde hun i det! Til tider vanskelig å tro at jeg gjorde det rett men sårheten forsvant etterhvert.

Så pass på at du får til rett stilling. I det du har det husk at du fortsatt kan forbli litt sår. Men pass på at du gjør det rett- fort gjort og endre når det gjør vondt, selv om du gjør det riktig ( hvis det der ga noen mening;))

Såre brystvorter?? Er såå vondt når hun tar tak og det første minuttet.. Noen som har gode tips? :)

Og dere andre som hadde dette, hvor lenge varte de? Før det ikke var vondt mer?
Samme her, er så vondt med det samme hun tar tak... men så går det heldigvis bra når hun har fått skikkelig tak :) Vært sånn den første uka nå, så jeg smører med purelan og prøver å lufte de litt. Ellers tror jeg bare det er å bite tenna sammen til det går over :arghh:

Hadde dritvondt sist. Men viktig at han/hun gaper sikkelig og ikke bare tar tuppen. Vil også anbefale cosy fix ammepute. Helt super og særlig for nattamming.

Jeg ble fryktelig sår på den ene puppen den første uka og da lærte de på barsel meg å håndmelke. Så jeg gav den såre puppen "fri" to dager mens jeg håndmelket den for å holde produksjonen i gang (nå har jeg hatt ekstremt mye melk hele tiden så det renner ut når jeg håndmelker). I tillegg smurte jeg med Purelan. Et annet tips som jeg fikk var å klemme ut litt brystmelk, smøre det på den såre brystvorta og la det lufttørke. To dager så var jeg helt fin igjen. I tillegg har vi jobbet mye med å få lillegutt til å få riktig sugetak. Ble også tipset om å håndmelke til det kommer melk ut før jeg legger ham til for da er han mindre frustrert ettersom han får melk med en gang :)

Ble også understreket for meg MANGE ganger hvor viktig det er å la brystene lufttørke etter at de er smurt inn med Purelan og/eller brystmelk. Så jeg lå med puppene ute så fort jeg fikk sjansen. Samboeren var veldig fornøyd og sa "hvis alle damer gikk rundt med puppene sånn så hadde det ikke vært krig i verden" :) ;)

Gikk over etter ca 10 dager for meg. Men som de skriver over her, så hjalp det at jeg ble veldig bevisst på at hun gaper høyt nok. Jeg sluttet med salver og syns puppene ble raskere bedre og at sårene grodde fortere.

Første uken kanskje to første ukene hadde jeg det slik, tror det er før melken kommer.

Har desverre ikke noe råd men kan si at set vertfall ble bedre :)
Jeg smurte med purelan i starten men det har jeg ikke lenger behov for.

Gode tips over her så jeg kommer ikke på annet enn å press ut litt melk før du legger den lille til. Da suger han/hun kanskje ikke for hardt i starten :)

Et råd til: HVIS du har sår/sprekker som ikke blir gradvis mindre, heller større, få legen til å ta en prøve av dem!!! Jeg fikk bare råd som sa at "det går over", med førstemann, -og gikk dermed rundt med gule stafylokokker som burde vært behandlet med antibiotika i 3 uker før jeg selv skjønte at det ikke kunne være riktig... Selv ikke på sykehuset nevnte de det. Det er lurt å være litt obs selv om det oftest går over :-)

Back
Topp