tips mot såre brystvorter

Frk.Rosa

Forumet er livet
Trenger tips! Hva hjalp for deg?

Har lufttørket, smurt med purelan, prøvd forskjellige amnestillinger, kompresser fra apoteket og skjold.

Det er så vondt!

Last edited:
Hos meg hjalp purelan og lufttørking... Har dessverre ingen andre gode tips...

Hvilke kompresser fra apotek har du prøvd?

Klemme ut litt ekstra morsmelk og smøre utover så lufttørke, deretter lanolin. Hadde blødende i et par dager rundt en uke etter fødsel, så gikk det seg til :)
Lykke til!

Brukte brystknoppbeskytterne fra ammehjelpen. Da kunne de lufttørke selv med klær på, ingen ammeinnlegg som klistret seg fast. Og ikke vonde kanter som presset inn i brystet sånn som jeg følte albueskjell og melkeoppsamlere gjorde.
Og purelan.

Ikke bruk ammeinnlegg av noe annet enn ull... Kjøp fler å bytt på når de blir våte.

Jeg sverger til Lana brystvortesalve... Purelan synes jeg er super lypsyl, men jeg følte ikke den hjalp på såre brystvorter... Lana sin hadde jeg imidlertid god effekt av.... :-)

Regner med at du har sjekket at lille har riktig sugeteknikk?? Det er veldig viktig!!!

Få noen som er gode på amming til å se på ammestilling og sugetak.

Det som hjalp meg best var albueskjell i bh-en. Lufttørket en time etter amming og så en time med skjell. Viktig å kombinere med lufttørking for å forhindre sopp. Så hadde jeg de på før amming som gjorde at de badet i mm og var myke rett før amming.

Denna rekomrmderar jag. Fick tips fra en jordmor få eg var veldigt sår.
De rekomendera de på Apotek

Vedlegg

• image.jpeg
    image.jpeg
    15,9 KB · Visninger: 19
Jeg skriver under på å sørge for at baby har riktig tak og sugeteknikk.
Sjekk ammehjelpen for masse gode råd! :)

Morsmelk la det luft tørke så smør godt med purelan før og etter amming

Brukte brystknoppbeskytterne fra ammehjelpen. Da kunne de lufttørke selv med klær på, ingen ammeinnlegg som klistret seg fast. Og ikke vonde kanter som presset inn i brystet sånn som jeg følte albueskjell og melkeoppsamlere gjorde.
Og purelan.

Har bestilt sånne, er veldig spent og håper det virker! Skikkelig vondt å rive opp sårene pga ammeinnlegg som setter seg fast.

Har bestilt sånne, er veldig spent og håper det virker! Skikkelig vondt å rive opp sårene pga ammeinnlegg som setter seg fast.
Var det som var mitt problem også. De er jo svindyre, for følger bare med 5 par ammeinnlegg, men noen dagers bruk kan være nok så da er det verdt det. La vanlig ammeinnlegg ute på de da,siden de som følger med ikke suger så mye.

Burde absolutt ringe ammehjelpen å spørre. De er de eneste som virkelig har kompetanse på amming. Gikk i 14 mnd med såre, blødende brystvorter med første, med nr to fikk jeg hjelp av amnehjelpen veldig tidlig. Der så de at ammeteknikken var tilsynelatende bra(derfor så de det ikke på ammepoliklinikken) men den måtte allikevel justeres, i tillegg til at nr to hadde en smule stramt tungebånd. Ikke noe som ville vært et problem ellers og derfor det ikke var noe snakk om det på ammepoliklinikken, men siden jeg har veldig sensitiv hud så var det nok til å gjøre det sårt. Det ble klippet og deretter kombinert med bedre ammeteknikk er jeg ikke sår lengre. Ammehjelpen ser det andre ikke snapper opp, de er tross alt spesialiserte på sitt felt c: Håper det ordner seg, er absolutt ikke noe godt når det er så sårt.

Jeg sverger til Lana brystvortesalve... Purelan synes jeg er super lypsyl, men jeg følte ikke den hjalp på såre brystvorter... Lana sin hadde jeg imidlertid god effekt av.... :)

Regner med at du har sjekket at lille har riktig sugeteknikk?? Det er veldig viktig!!!

Hvor kjøper man den? Har vært hos helsesøster å sjekket sugeteknikk. Ammepoliklinikken neste..

Back
Topp