Tips mot hard mage?

Lykkelig eple

Glad i forumet
Lillegutt her sliter med hard mage, det kan gå noen dager uten avføring, men vi ser han presser og blir nesten helt rød i ansiktet, men dog ingenting i bleia:/ Kommer det noe er det hardt, akkuratt som en "propp" 

- så lurer på om noen andre her har tips til hva vi kan gjøre/gi han?

Han får 2grøtmåltider og middag, i samråd med helsestasjonen får han også 5ml 2x i døgnet lakulose (men ser ikke noe virkning og dette har pågått en stund)
 
rør ut litt malreekstrakt i melka eller bare i vann og gi han det..
 
Vi blander sviskesaft eller sviskemos i grøten hver morgen. Litt for magen og litt for å ha variasjon på smakene. 
 
Rooibos te! Du kan erstatte vannet i grøten med te, eller han kan drikke det selv. Jenta mi syns det smaker forferdelig så vi erstatta noe av vannet i mme med te en periode. Jeg drikker det om jeg får problemer med magen og syns det fungerer veldig bra. Rooibos te er koffeinfritt. Vi fikk også beskjed fra legen om å gi laktulose pga. at hun er operert, men vi har hatt mye bedre effekt av sviskemos (hun elsker sviskemos) så nå gir vi det.
 
Prøv å gi sviskemos eller litt maltekstrakt i grøten. Men vær obs på at begge deler kan gi magevondt til de små ved store doser, så ville starta med bare litt (f.eks 1 ts) og så økt på gradvis. Og pass på at de får i seg masse væske, hvis du ammer så prøv å amme litt mer et par dager og se om det løsner da. Ellers gi vann og flaske. Ikke noe godt å være forstoppet, verken for store eller små, så hvis det ikke ordner seg i løpet av noen dager hadde jeg tatt en telefon til legen (hvis det var meg da :)).
 
Tusen takk for alle gode tips :D Vi har malt i vannet til grøten og av å til erstater vi med sviskemos men ser ikke noe endring hos han, det er ikke noe godt for mammahjerte å se når han har vondt...Er under oppfølging på helsestasjonen pga magen også men vil så gjerne at det skal løse seg, og han skal bli bra og ikke ha så mye vondt!!
 
Hun er blitt veldig flink til å drikke vann, så her tror jeg vann ahr vært tingen. Hun får mye morsmelk, men mogså masse vann under måltidene med grøt
 
Jeg lager hjemmelaget sviskemos. Mye mer effektivt enn den du kjøper. Fryser den ned i isbitterninger og gir ham en terning ca annenhver dag. (Tiner den først, selvfølgelig). Har ett deselitermål som ligner på et ølglass på størrelse. Fyller svisker oppi det, fyller oppi vann  sånn at sviskene er helt dekket, setter det i mikroen på full styrke 3-4 min. Da ser du at sviskene har svellet ut en del. Mos det (vann og svisker)  med stavmikser og vips- så har du nydelig sviskemos :)
 
Back
Topp