tips mot gulping?

lille persille :)

Blir kjent med forumet
Lille jenta mi gulper en del, noen ganger så jeg nesten tror hele måltidet kommer opp igjen! ( kommer ikke alt på en gang altså- hun små gulper gjennom hele dagen..) Hun er flaske barn, så jeg har forsøkt mange forskjelige typer flasker men hun sluker like mye luft uansett... Men hun er flink til å rape, og vi raper mange ganger iløpet av en mating... Har noen tips til hvordan man kan minske all gulpingen?

Takk for svar :D
 
Gulping er slitsomt (snakker av erfaring etter to gulpebarn). Hvis barnet ikke legger på seg tilfredsstillende og gulpingen kommer i sprutliknende brekninger, kan jo årsaken være reflux (som kan lindres litt med medisiner). Forutenom hyppige rapepauser som du beskriver, har jeg erfart at liggestillingen hans etter måltid er avgjørende. Jeg legger han alltid litt elevert med overkroppen (har bygd opp under madrassen i vogga, slik at han ligger litt i oppoverbakke), samt på siden (ruller sammen et helseteppe som jeg legger rundt han som støtterså han ikke bikker over på magen). Hvis jeg legger han på ryggen eller setter han i vippestolen etter måltid, er det å be om å få måltidet i retur. Han fordøyer best når han ligger på sin høyre side, og er også mest hensiktsmessig for fordøyelsen med tanke på anatomien. Dette er mine erfaringer, men gulpefritt blir det likevel ikke, men synes jeg klarer å begrense det en del.
 
Takk! La ho ned på siden nå, og det ble veldig mye mindre gulping! Takk for råd, det skal jeg følge. Og det med å løfte senga litt var også lurt, husker de gjorde det på sykehuset når hun gulpet fostervann. Har spisestillingen noe å si? Skal jeg la ho ligge like flatt som de gjør når de ammer?
 
Jeg synes ammestillingen hadde litt å si med eldstemann. Han gulla MYE. Var på utredning for reflux på sykehuset, og da ble det foreslått å prøve å amme i en litt mer oppreist stilling. Så isteden for å ha han liggende mage mot mage når jeg satt oppreist, så slapp jeg rumpa hans ned mellom beina mine hvis du skjønner. Så bra at tipsene var til nytte da:) Fint å kunne dra nytte av andres erfaringer:)
 
Back
Topp