Tips mot forstoppelse?

tantediddi

Forelsket i forumet
Oktoberlykke 2019
Junilykke 2022
Føler at forstoppelsen trigger kynnerne mine skikkelig, merker at det tar seg opp hver gang jeg kjenner at jeg må på do. Blir ekstra ille når jeg er hard i magen, noe som har blitt permanent her virker det som.. :( Noen som har tips? Kanskje jeg må høre med legen om å få noe?

Jeg får ikke bevegd meg noe særlig, så føler liksom aldri jeg får noen bedring.

Mine tips hvis frokost med kaffe og appelsinjuice ikke funker:

Sverger til Duphalac (laktulose) når jeg trenger. Her står den fremme på baderomsvasken så jeg og datteren min kan ta så fort vi trenger. Drikk masse vann ved siden av. Den er ikke farlig for gravide og gjør bare at tarmene jobber mer. Kan være lurt å ha til etter fødsel å
Anbefalinger fra legene er å ta dobbel dose 40 ml dag 1, så 20 ml hver dag til samme tid. Prøv å få til å gå på do til samme tid, da får du en god rutine.

ellers så er det jo å spise Lakerol som godis :angelic: det fikk jeg tips om fra legevakta da datteren min var veldig forstoppa.

pære og Kiwi er det mye fiber i og setter i gang magen, fikk tips etter koloskopi. Unngå ris, det er visst en versting.

kjenner meg igjen i det du skriver om at det trikker kynnere

Last edited:
Mine tips hvis frokost med kaffe og appelsinjuice ikke funker:

Sverger til Duphalac (laktulose) når jeg trenger. Her står den fremme på baderomsvasken så jeg og datteren min kan ta så fort vi trenger. Drikk masse vann ved siden av. Den er ikke farlig for gravide og gjør bare at tarmene jobber mer. Kan være lurt å ha til etter fødsel å
Anbefalinger fra legene er å ta dobbel dose 40 ml dag 1, så 20 ml hver dag til samme tid. Prøv å få til å gå på do til samme tid, da får du en god rutine.

ellers så er det jo å spise Lakerol som godis :angelic: det fikk jeg tips om fra legevakta da datteren min var veldig forstoppa.

pære og Kiwi er det mye fiber i og setter i gang magen, fikk tips etter koloskopi. Unngå ris, det er visst en versting.

kjenner meg igjen i det du skriver om at det trikker kynnere

Jeg har appelsinjuice som en av mine cravings, så kaffe og juice er obligatorisk hver dag. Spiser ellers ikke mat som skal være forstoppende. Men er jo knapt i aktivitet, så er vel ikke så rart at jeg sliter. Kan dessverre ikke spise hverken Kiwi eller pære, men kan prøve lakerol som snop :p

Takk for tips til dulphalac, skal få kjøpt på tirsdag! Lurt å ha til etter fødsel også. :)

Lactulose, masse masse vann (i kombinasjon med lactulose), chiafrø og jerntabletter :stop:

Lactulose, masse masse vann (i kombinasjon med lactulose), chiafrø og jerntabletter :stop:

Jerntabletter? Forverrer ikke dette bare? Jeg ble sååå hard i magen av jern.. har chiafrø og linfrø hver dag i kjøleskapsgrøten min (yoghurt og havregryn). Og tar en del magnesium for å roe kynnere og leggkramper, og det skal liksom gi løsere mage… men ikke her :bag:

Jerntabletter? Forverrer ikke dette bare? Jeg ble sååå hard i magen av jern.. har chiafrø og linfrø hver dag i kjøleskapsgrøten min (yoghurt og havregryn). Og tar en del magnesium for å roe kynnere og leggkramper, og det skal liksom gi løsere mage… men ikke her :bag:

Jeg tar jerntablettene fordi jeg må, ikke for at det skal hjelpe mot forstoppelse sånn sett. Men merker det veldig godt når jeg glemmer å ta de :shy: Jeg var veldig redd for at det skulle gjøre vondt verre, men det ble så absolutt bedre. Hører de fleste sier det samme :)

Jeg pleier å bli veldig forstoppet når jeg er gravid. Jordmor tipset meg med linfrø og biola for å hjelpe. Vis du klarer så prøv å spis fiberrik mat og drikk rikelig med vann

En krakk du kan hvile beina på kan og hjelpe deg med å ha riktig posisjon når du sitter på do. Dette har verfall reddet meg

Jeg tar jerntablettene fordi jeg må, ikke for at det skal hjelpe mot forstoppelse sånn sett. Men merker det veldig godt når jeg glemmer å ta de :shy: Jeg var veldig redd for at det skulle gjøre vondt verre, men det ble så absolutt bedre. Hører de fleste sier det samme :)
Dei jerntablettene eg tar gir også mjukare avføring enn forstoppelse, men har brukt andre som gir tregere mage. Så det kan virke begge veier.

Jeg syns det funker bra med par Ryvita knekkebrød til frokost eller lunsj. I kombinasjon med masse væske.

Back
Topp